Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kantarell- och spenatrisotto med örtfylld kyckling, en god Bolero till. God choklad och mer rödvin. Och massa mer vin. Nu är jag vinfryntlig och ska soooova:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här blev det höstig gulasch igår, som räckte även till idag. Bakade scones till igår, det gick åt i ett nafs. :d Annars har jag avnjutit rätt så många kanelbullar, clementiner och mjölkchoklad i helgen också, inte mycket att klaga på.

Lunchen idag bestod av äggröra med fetaost och min favoritsmoothie. Banan, fryst mango, riven ingefära, tropisk juice (dock hellre färskpressad apelsin) och kokosmjölk. Mmmmm!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Avokadokrustader är krustader fyllda med avokado, lite citron och lite gräddfil. Passade perfekt till löjromen.

Alla har vi nöt-och-frukt-helger då och då. Du har ju balanserat med en hel del god mat på sistone, om jag inte minns helt fel!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Efter lång period av väldigt intetsägande mat (och en del minnesvärd mat men där orken bara räckte till tillredandet av sagda mat, inte till Buke-skrivande) känns det som jag är tillbaka på banan! I helgen var vi hos föräldrarna för att hjälpa till med renoveringen av deras lägenhet. Vi betalades rikligt med Kalixlöjrom och avokadokrustader, oxfilé med potatisgratäng, kantareller och rödvinssås, samt åkerbärsparfait (bliss!). En fantastiskt bra Pol Roger från 1995 samt Châteauneuf-du-Pape hanns också med. Underbar mathelg!

Men hilfe! Vilken måltid! Föredömlig avlöning av renoveringshjälp.:D

kl

Tydligen behöver jag lägga om min kost. Mutter, mutter. Framöver ska jag mer eller mindre utesluta allt det som jag idag baserar min vardagsmat på; bönor, linser, rotfrukter, broccoli, blomkål - ja all kål, lök(:eek:) och fullkornsprodukter. Hur ska detta sluta? Vitt bröd och marmelad, någon? Jag känner mig rådvill!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men jösses! Vad ska du äta då?

Med sådana kostrestriktioner hade jag behövt rådgöra med en dietist, tror jag. Känns som att man får börja från botten med den frågan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men herregud! Är det allergier som spökar?

Det låter som pasta med pesto är din enda väg ut. Eller marmeladmackorna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Middag igår, middag idag: Eldorado snabbnudlar kycklingsmak, knäcke, mjölk. :(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men hilfe! Vilken måltid! Föredömlig avlöning av renoveringshjälp.:D

kl

Tydligen behöver jag lägga om min kost. Mutter, mutter. Framöver ska jag mer eller mindre utesluta allt det som jag idag baserar min vardagsmat på; bönor, linser, rotfrukter, broccoli, blomkål - ja all kål, lök(:eek:) och fullkornsprodukter. Hur ska detta sluta? Vitt bröd och marmelad, någon? Jag känner mig rådvill!

Ja eller hur! :D

Men vad tråkigt med sådana hårda kostrestriktioner!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men herregud! Är det allergier som spökar?

Det låter som pasta med pesto är din enda väg ut. Eller marmeladmackorna.

+Petruska:
Men jösses! Vad ska du äta då?

Med sådana kostrestriktioner hade jag behövt rådgöra med en dietist, tror jag. Känns som att man får börja från botten med den frågan.

Det är inga allergier, som tur är. Bara en väldigt misshandlad, trasig och hyperkänslig mage/tarm. Efter lite undersökningar, som vi inte behöver gå närmare in på, sa snälle farbror doktorn att jag ska undvika alla grova fibrer, dvs fullkornsprodukter(grovt bröd, quinoa, bulgur, råris, matvete osv), grova grönsaker(kål, rotsaker, lök) och alla baljväxter. Sparsamt med frukt. Minimalt med mejeriprodukter äter jag redan, så det behöver jag inte ändra på, men jag tror inte att han insåg att han just räknat upp typ allt det jag lever på.

Det blir verkligen en utmaning(även psykiskt då jag har rätt mycket hang ups på så kallat nyttig mat och har ätit ganska restriktivt under en lång tid).

En dietist hade kanske inte varit så dumt, men jag får testa mig fram ett tag och se om jag klurar ut det. Det är ju som sagt inte fråga om allergi och innebär inte precis döden om jag inte håller mig till kostråden. Men det blir en totalomställning för mig som inte ens brukar äta bröd, pasta eller kött.

Ikväll tänkte jag käka pasta med kantareller(hittade några ensamma stackare i skogen igår!) och någonting mer(?) och så har jag ett vitt bröd på jäsning. Känns knasigt och lätt skrämmande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aha! Min sambo har lite samma problem, och han mår mycket bättre av att äta mindre fullkorn och mer fluffbröd samt pasta ofta. Så pass mycket bättre att rotfrukter och liknande också funkar, bara han inte lever på fibrer allena vilket han föredrar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har inte ätit så mycket fullkornsprodukter, ja inte så värst mycket spannmål alls senaste åren. Det har liksom blivit väldigt mycket grönsaker och baljväxter...:o

Förhoppningsvis hittar jag ett sätt att äta nu som får ordning på magen så att jag sen kan börja utsätta den för lite mer utan att det går galet igen. Det är ju hoppfullt att höra om din sambo.

Blev faktiskt lite förvånad över hur strikta direktiv jag fick.

Kvällens pasta med kantareller, bladpersilja och lite keso blev smaskens, förresten!
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det låter svårt med de matvanor du (och även jag) har. Om läkaren tänkte sig att du lever på kött, sås och potatis med ett par tomatklyftor som dekoration vid sidan av, så tog hen ju miste.

Grönsaker som squash, tomat och aubergine, borde funka? Och rotfrukter?

Äter du fisk och kött?

Pasta med kantareller är ju jättegott, men sen är det ju dags för grönsaker och fibrer nästa måltid, tänker jag, men då får du äta pasta bolognese? Eller strömming med potatismos.

Gott alltsammans, men... lite känns det som att du kommer att uppmuntras att äta barnmat. Barnvänlig mat. Skumt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det låter svårt med de matvanor du (och även jag) har. Om läkaren tänkte sig att du lever på kött, sås och potatis med ett par tomatklyftor som dekoration vid sidan av, så tog hen ju miste.

Grönsaker som squash, tomat och aubergine, borde funka? Och rotfrukter?

Äter du fisk och kött?

Pasta med kantareller är ju jättegott, men sen är det ju dags för grönsaker och fibrer nästa måltid, tänker jag, men då får du äta pasta bolognese? Eller strömming med potatismos.

Gott alltsammans, men... lite känns det som att du kommer att uppmuntras att äta barnmat. Barnvänlig mat. Skumt.

Jamen precis! Om man utgår från att alla lever på kött, sås och potatis med ett salladsblad och en gurkbit är ju kostråden jag fått inga problem. Det blir väl till att utforska den svenska husmanskosten. Bortsett från kålpuddingen, då.

I nuläget äter jag kött när någon bjuder mig på det, men lagar väldigt sällan själv då jag inte riktigt tycker att jag har råd med "bra" kött. Fisk äter jag sen en tid tillbaka och det lär det ju få bli mer av framöver!

Aubergine står på inte-listan, men tomat och squash ska vara lugnt. Rotfrukter får jag känna mig fram med. Inga mängder av råa morötter, men potatis ska nog vara ok. Jag tror att det mycket är en fråga om mängder och balans, även om jag kanske måste vara extra försiktig till en början.

Fast jag har lite svårt att ta det på allvar, jag har ju överlevt hittills! Sen är det verkligen en utmaning för min störda hjärna att överge all trygg mat och börja äta sånt jag annars mest ätit vid speciella tillfällen...Men det är väl på tida-djävulen, som min mormor skulle sagt!:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Trygghetsaspekten av det hela är ju lite intressant. Jag har förstått det som att du och jag har relativt likartad livshistoria när det gäller mat och relationen till mat, men att jag är äldre och numera har rätt många års distans till jobbigheterna.

Eller det känns så när jag läser om "trygg mat". Å ena sidan tycker jag definitivt också att bönor, kålväxter och quinoa är föredömligt tryggt, å andra sidan äter jag faktiskt allting numera, utan oro.

Att jag inte lever på kött, sås och potatis ser jag mer som en fråga om preferenser än om något annat (plus lite ideologi kring överdriven köttkonsumtion).

Ganska ljust bröd är väldigt gott, tycker jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Du har rätt beträffande mattrubbel-grejen. För min del handlar det inte bara om färre års distans till jobbigheterna utan även om ett återfall nu i vuxen ålder, något jag aldrig trodde skulle ske efter så många friska år.

Kött, sås och potatis kommer dock aldrig vara standard i min kosthållning, oavsett hur så kallat fri och frisk jag än blir och det av just de skäl du nämner. Det finns ju verkligen inga skäl att sträva efter det även om det känns viktigt att kunna äta allt utan bekymmer. Särskilt som mat är så roligt!

Och visst, bröd kan vara vansinnigt gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

lunch: Dr Oetker Tradizionale Pizza Mozzarella
kväll: Lasagne (hemgjord med spenat, tomat och kvarg)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Saffransvåfflor med smultronsylt, gott som tusan. Nu ska jag äta glass. Det kallar jag kostcirkel.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter fantastiskt!

Jag stekte lök, skogschampinjoner, trattkantareller, bladspenat och lite spansk korv. Hällde över en skvätt vitt vin och lite kantarellfond och serverade sedan med pasta och rostad röd paprika.

Koltrast!

Det blev gott. Jag tänkte på dig under tiden, du borde kunna äta det där. Kan du äta spenat? Jag tog så mycket spenat att det viktmässigt var kanske dubbelt så mycket spenat som pasta.

Min man sänder sina sympatier, även han lever på exakt det du inte får äta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rotsaksgratäng på svartrot, kålrot, potatis, lök och kapris och ricotta. Vitkålssallad med dressing på italienska örter. Knäcka och mjölk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp