Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror att du skulle kunna äta en hel del asiatisk mat, om du gillar det? Det är mycket ovanjordsväxter, och de bönor som förekommer är i regel jästa. Surkål och kimchi är väl också rätt lättsmält, eftersom det är mjölksyrat? Ris är ju oftast snällt mot magen, tänker jag.

Tack! Jag blev lite blind och såg mest allt jag inte kan äta, men du har rätt! Min skalle blev tom eftersom typ allt jag lagar börjar med lök, men mycket av min vardagsmat har varit inspirerad av diverse asiatiska kök och med lite modifieringar kan jag ju fortsätta med det. Baljväxterna får vänta lite, men så småningom tänker jag prova mig fram med jäsning innan kokning.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Honung - visst var det du som skrev om parmesangratinerad blomkål? Hur gör du det?

Jag kokar hela blomkålen en stund först, tar upp och skär den i tunna skivor med mandolintråd, några stänk olivolja, saltar med flingsalt och hyvlar parmesan över skivorna och gratinerar i ugnen tills det blir färg på osten.
Man behöver förstås inte skära blomkålen i skivor, det kan vara svårt att få tunna skivor med kniv, men om man delar upp i småbuketter som man förväller så blir det nog bra. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Förmodligen! Ja, det är mycket enkelt och mycket gott, sånt där man kan gå och bli sugen på. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Igår blev det Boeuf Bourguignon som blev mycket god. Ikväll är middagen fortfarande ett öppet kort men snart blir det julmarknad och där brukar finnas smått och gott från lokala producenter så jag räknar med att shoppa nåt viltkött, goda korvar och ostar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag lagar en persisk rätt vars namn jag har glömt. Jag hittar inte receptet heller, så det blir på en höft. Inte säkert att en iranier skulle känna igen resultatet, med andra ord.

Basmatiris på persiskt vis som grund (råbasmatiris idag), stekt lammfärs med diverse kryddor där bockhornsklöver och spiskummin spelar huvudrollen. Ovanpå det kikslemproppar (pga säsongen, annars är bondslemproppar "rätt") med massor av dill.

Rött vin till och nu knaprar jag i mig nötter av pur hunger medan jag väntar på att maten blir klar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*KL*

Det var länge sedan jag både läste och skrev här men jag måste nästan berätta om kvällens middag. Jag hjälpte till att slakta några överflödiga ungtuppar hos min mamma tidigare i veckan(hon älskar alla djur så hon höll sig inne med stöd av en väninna). Idag blev det alltså Coq au vin! :d Förutom tuppen så var en hel del annat lokalproducerat; fläsket och potatisen och till efterrätt blev det körsbärskompott av egna körsbär och vaniljglass(producerad av GB).

Det var vansinnigt gott! Tur att vi har några ungtuppar till i frysen... :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår blev det underbart färska räkor mer eller mindre direkt från havet (okej, via koket då ;)) - billiga var de också - men inte så billiga som i stan, min lokala butik sålde för 119:- / kg igår, 139:- fick vi betala längre uppåt kusten. Med tanke på att de låg på 198:- för bara tre veckor sedan är det ju onekligen billigt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, det är den absolut största nackdelen med att bo här! Utbudet av fisk och skaldjur är minimalt, och riktigt färskt är ju bara att glömma. :(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vet du i hur hög grad priset handlar om att färska räkor inte är traditionell novembermat, och i hur hög grad det handlar om att fångsten av någon anledning är god just nu? (Min gissning är det där med november, som inte är räksäsong, med tanke på vad de små djuren kostar i semestertid.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Experterna häromkring säger att det har mest med blåsten att göra - lite blåst, massor av fångst, låga priser. Men det är klart att efterfrågan spelar roll också, har för mig att fiskbilen på Linnégatan tog över 300:- i somras och den större fiskaffären här låg inte långt efter...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Egen ungtupp i currysås och ris. Är inte så förtjust i curry, det blir skarpt, tunt och tamt på samma gång. Denna gång hade vi ändå försökt krydda upp såsen med äppelchutney, äppelcidervinäger och en aning spiskummin. Har den färdiga curryn från Santa Maria i vanligt kryddglas. Beror det på kryddan eller ska curry helt enkelt smaka så? Känns som om det borde kombineras med något mer för fyllighet och rundhet...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tycker att "svensk" curry är lite... ja, tam. Köper du vanligt "curry powder" i t.ex England är det mycket fylligare och mer likt garam masala (som jag rekommenderar istället för vanlig curry i mat, även om jag tycker att vanlig hederlig "svensk" curry är jättegott på t.ex keso...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag alskar Kanadensarnas olika kurry saser ... Det finns hur mycket som helst, bade fran Indien och ovriga asien och de ar fantastiskt goda. Jag hittade en ny mango kurry haromdagen som spaddes med lite kokosmjolk da maken annars inte hade kunnat ata den ... han klarar inte "akta" styrka pa asiatisk kryddning, men svettade sig igenom middagen under lovrop.:p Det ar HOT men mycket rund och "mjuk" smak under det heta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kokar hela blomkålen en stund först, tar upp och skär den i tunna skivor med mandolintråd, några stänk olivolja, saltar med flingsalt och hyvlar parmesan över skivorna och gratinerar i ugnen tills det blir färg på osten.
Man behöver förstås inte skära blomkålen i skivor, det kan vara svårt att få tunna skivor med kniv, men om man delar upp i småbuketter som man förväller så blir det nog bra. :)

Låter som en förfinad version av Cauliflower Cheese som vi åt ofta i England, en av svärmors specialitéer. Fast där var blomkålen hel och gratinerades i en liten sjö av vit sås, med ost ovanpå.

Din version känns mindre mastig och jag kan tänka mig att Parmesanosten passar hur bra som helst till blomkål! Vad äter du till, om något? Vi fick oftast pasta till, typ pastasnäckor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Egen ungtupp i currysås och ris. Är inte så förtjust i curry, det blir skarpt, tunt och tamt på samma gång. Denna gång hade vi ändå försökt krydda upp såsen med äppelchutney, äppelcidervinäger och en aning spiskummin. Har den färdiga curryn från Santa Maria i vanligt kryddglas. Beror det på kryddan eller ska curry helt enkelt smaka så? Känns som om det borde kombineras med något mer för fyllighet och rundhet...

Jag brukar spiffa upp köpecurryn (köper Pathaks curry paste och sås i burk om jag köper färdigt) med Garam Masalapulver, och sen allt möjligt jag har hemma: Råriven ingefära, mer vitlök, gurkmeja, kardemumma, kanel, nejlika, chillipulver, tomatpuré you name it! Äpple i bitar, mango chutney (gott med lite sötma ibland) osv osv. Har jag inte färsk ingefära hemma duger det med pulver, fast då missar man det knapriga. Ja, och så givetvis chillisar, starka eller milda. Nån gång har jag rört i mörk choklad! Curry ska INTE smaka tamt och tunt!
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast jag tror att både du och hästflicka tänker på curry = gryta medan Åsa_S menar curry = kryddan..?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter som en förfinad version av Cauliflower Cheese som vi åt ofta i England, en av svärmors specialitéer. Fast där var blomkålen hel och gratinerades i en liten sjö av vit sås, med ost ovanpå.

Din version känns mindre mastig och jag kan tänka mig att Parmesanosten passar hur bra som helst till blomkål! Vad äter du till, om något? Vi fick oftast pasta till, typ pastasnäckor.

Äter just honungs blomkål tillsammans med en färdiggrillad kycklingklubba, det är vad migränköket orkar prestera.

Kombon blomkål - parmesan är ljuvlig.

Jag är så slö att jag skippade kokmomentet, ställde in lite längre i ugnen bara. Nästa gång ska jag korta tiden i ugnen ännu mer, det får gärna vara tuggmotstånd i blomkålen för min del.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad äter du till, om något? Vi fick oftast pasta till, typ pastasnäckor.

Alltså den gratinerade blomkålen har jag använt både som tillbehör och som huvudingrediens. Jag har haft allt från kött, korv, fisk eller kyckling eller bara sallad till. Pasta är inte min melodi riktigt och ser väl kanske inte pasta som något jag skulle ha till men det kanske funkar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp