Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Fläskkotlett i bit i ugnen nu med äpple, lök och tomat.

Gjorde honungs blomkål igår, blev mycket gott men jag kunde haft mer parmesan på. Tack för tipsen honung! :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den här blomkålen är sånt jag har istället för pasta (och ris, potatis, ovs). Alltså med protein till.

Även jag tackar för tipset, det var supergott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl
Ikväll risnudlar med tunnstrimlad morot och squash stekt i sesamolja. Avokado och bladpersilja till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ugnsrostad sötpotatis, rödskalig potatis, gul och röd lök, gul paprika, palsternacka - allt i klyftor, och ett par nävar broccolibuketter, och rökt kalkonpastrami till som jag hittade i frysen. En tapenade till men attan så ettersalt jag gjorde den! Ätbar men allt hade varit så mycket godare om den inte hade varit så salt. Jag tror att sardellerna var väldigt salta, jag smakar liksom inte av dem innan de åker in under mixern, sen saltar jag ju som vanligt. Jaja, man lär av sina misstag, färre sardeller nästa sats.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast jag tror att både du och hästflicka tänker på curry = gryta medan Åsa_S menar curry = kryddan..?

Ja, det är nog så!

Lite kul att vi här kallar kryddan för just curry, medan det väl egentligen rör sig om alla möjliga kryddor som används i (bl.a.) Indisk matlagning. Jag bodde granne med en fantastisk kvinna från Indien ( från Madras!) som ständigt lagade de mest otroliga middagar (som fick anpassas för vår familj eftersom vi förmodligen hade exploderat om vi fått maten med samma hetta som de var vana vid...). När jag använde ordet "curry" såg hon alltid helt frågande ut och undrade om jag tänkte på curryplantan? (Hon hade ett helt litet curryträd utanför sitt hus där vi bodde då) Hennes skåp var fulla med kryddor som hon blandade själv. Några namn på rätterna hade hon aldrig, tycks jag minnas.

Men jag själv säger ändå "curry" om den sortens maträtter.......
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl*

Hel ugnsbakad kyckling kryddad med, chili, örter, svartpeppar. Fyllde den även med vitlök, dijonsenap, rödlök och paprika. Hällde över 4 dl grönsaksbuljong med ca 15 minuter kvar. Skyn som blev blandade jag ut med cream freash.
Serverade med bladspenat. :d

Imorgon kommer resten av kycklingen att serveras med broccoli och/eller sötpotatis.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Begreppsförvirringen är total när det gäller curry. Dessutom ser förvirringen olika ut på svenska, engelska och hindi (jämte andra aktuella språk).

Jag använder i linje med förvirringen ordet både om en lång rad olika kryddor, både torra (pulver) och currypastor (helst från Patak).

Svensk currykrydda som från Sankta Maria har jag inte varit i kontakt med på många år.

Oavsett om vi pratar om kryddan (kryddorna!) eller om gryträtterna, så är skarp och tunn smak, som drabbade Asa_S det sista jag kommer att tänka på.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

. När jag använde ordet "curry" såg hon alltid helt frågande ut och undrade om jag tänkte på curryplantan? (Hon hade ett helt litet curryträd utanför sitt hus där vi bodde då)

Förvirringen fortsätter. Minst tre olika växter kallas för curryplanta eller curryträd. :D Oavsett om det är en krydda eller en gryta som avses, så är currykryddningen alltid flera kryddor, det finns inget curryblad el dyl som alltid ingår.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Förvirringen fortsätter. Minst tre olika växter kallas för curryplanta eller curryträd. :D Oavsett om det är en krydda eller en gryta som avses, så är currykryddningen alltid flera kryddor, det finns inget curryblad el dyl som alltid ingår.

Ja, jag har ingen aning vilken växt hon hade, men den växte sig stor, till ett mindre träd!

Fathimas kryddhylla bestod av ett mindre köksskåp och jag kände inte igen hälften av namnen. Jag har inte träffat henne på 12 år men i vår ska vi hälsa på igen och jag ska se till att få ut maximalt av hennes kunskaper i indisk matkonst :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså den gratinerade blomkålen har jag använt både som tillbehör och som huvudingrediens. Jag har haft allt från kött, korv, fisk eller kyckling eller bara sallad till. Pasta är inte min melodi riktigt och ser väl kanske inte pasta som något jag skulle ha till men det kanske funkar. :)

Vi fick ofta bade pastasnäckor (stora) OCH kokt potatis till, med ostsåsen over alltsammans. Som sagt, en mastig rätt som gjorde en orörlig i ett antal timmar efter att man ätit klart. Din version känns fräschare! ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

i fredags gjorde jag coq au vin, på en ungtupp, styckad nån km härifrån. Det var mkt gott! Igår åt jag svärdfisk med bulgur samt auborgine/tomatröra. Denna röran använde jag mig av idag när jag gjorde lasagne, blandade bara i köttfärsen och fixade bechamelsåsen. Idag gjorde jag dessutom en dessert, tanken var en modern marängsviss. Den bestod av chokladglass, chokladspeglar, chokladterrin med mandelbiskvier och maräng, grädde, honung, kanderad banan samt maräng.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi fick ofta bade pastasnäckor (stora) OCH kokt potatis till, med ostsåsen over alltsammans. Som sagt, en mastig rätt som gjorde en orörlig i ett antal timmar efter att man ätit klart. Din version känns fräschare! ;)

Det låter jättemastigt! Och egentligen, ganska brittisk? :)

Ang curry...säger jag currysås så är det en sås på kycklingbuljong som är redd och kryddad med currypulver, alltså en mängd olika kryddor.
Säger jag curry om en rätt, så är det fjärran från den gula currysåsen, utan det är en gryta som består av många harmoniserade smaker och ingredienser, ofta med bas av kokos.
Currypasta, den är för mig röd eller grön, den gröna baserad på basilika, med citronnyanser, och den röda mer chilibas, av olika rökiga karaktärer. Den använder jag ibland som bas i grytor eller såser, eller de sällsynta gånger jag äter pasta, som 'torrsås' eller om jag ska kalla det rubbing till pastan - kan man säga så?

Alla curry-grejjorna är olika för mig alltså! Curryplanta har jag en, den doftar citron, men funkar inte i matlagning, alldeles för mjäkig smak!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Begreppsförvirringen är total när det gäller curry. Dessutom ser förvirringen olika ut på svenska, engelska och hindi (jämte andra aktuella språk).
<snip>

Precis ... och mellan olika regioner i Indien ... for att inte tala om nar jag stavar med K istallet for C ... Suck, sa gar det nar man forsvenskar saker som inte ska forsvenskas.:p

I gar var vi i en liten lokal butik skott av Mennonites (eller som de sager har, "Hollandarna") och jag kopte den mest fantastiska soya/lonn sirap 'glaze' till lax. Sa i morgon inkopes fler sadana burkar tillsammans med vild lax till middag.
I dag blir det kylskaps rensning igen. Jag har en hel del 'sma potatis' och Bison korv ... vi far se vad jag far ihop.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Precis ... och mellan olika regioner i Indien ... for att inte tala om nar jag stavar med K istallet for C ... Suck, sa gar det nar man forsvenskar saker som inte ska forsvenskas.:p

Jag bläddrade i en kokbok på en loppis i helgen från... jag vet inte, trettio-eller fyrtiotalet kanske där man kunde hitta recept på Karry Sås till hönset minsann, så helt fel ute är du ju inte ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det känner jag igen! Någon gammal rätt, höns i kurry, eller dylikt. Kokt höna i bitar i en vit sås med kurry i. Jag har även fått fiskbullar på det viset som barn, jag tror att det var i skolan (70-talet).

Den sortens currysås har jag inte sett på många, många år. Alltså i princip vit sås smaksatt med svensk currykrydda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp