Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hälsa mannen och tacka för sympatierna!

Det kluriga är väl löken, men finns det något recept eller någon matlagning som inte börjar med att man hackar och fräser lök? Spenat är nog ok, men om vin i mat funkar vet jag inte. Fick en lista på godkända livsmedel per mejl igår och den såg inte riktigt ut som tidigare direktiv:

Ris, -mjöl, -mjölk, -bröd, -nudlar, -flingor, -puffar
Majs, -mjöl, -pasta, -bröd, -flingor, -gryn

Kyckling, kalkon
Vit fisk
Fettsnålt nötkött
Lamm och vilt

Grönsallad
Skalad eller inlagd gurka
Skalad squash
Morot
Tomat
Avokado
Oliver
Spenat

Melon

Olja
Socker
Salt, peppar
Örter
Någon tesked vinäger eller ättika

Trots allt är det mer än vad en del hyperallergiska kompisar till mig kan äta i grönsaksväg.

Sådär, nu har jag spammat tråden mer än tillräckligt. Ber om ursäkt över att jag brett ut mig så, men jag blev lite chockad över restriktionerna! Inser att jag har tur som inte har några som helst allergier.

Sen är det ju verkligen inte förenat med fara för mitt liv om jag råkar få i mig någon liten bit lök. Eller vitlök...:angel:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dagens planerade middag; wok på strimlad kycklingfilé, strimlad vitkål, gul lök, vattenkastanj, broccoli, woksås och nudlar. Enkelt och gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blir det varma smörgåsar. Surdegsmackor med ost, kalkon och dijon till mig, salami och tomat till sambon. Ruccola och pinjenötter till, samt en god veteöl. Väntar bara på att maten och sambon ska komma hem...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sorry, såg precis detta! Jag var på Shiraz längst upp (ner?) på Kungsgatan.

Och det funkade?!!

Jag har försökt äta där flera gånger. Vanligtvis har det varit stängt, trots synnerligen normala klockslag för lite mat. En gång kom jag in, men då var enligt personalen allting på menyn slut utom de två dyraste rätterna. Jag blev rätt trött på allting och gick därifrån. Har inte försökt gå dit igen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror att du skulle kunna äta en hel del asiatisk mat, om du gillar det? Det är mycket ovanjordsväxter, och de bönor som förekommer är i regel jästa. Surkål och kimchi är väl också rätt lättsmält, eftersom det är mjölksyrat? Ris är ju oftast snällt mot magen, tänker jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag har jag ätit en enkel middag ute. Östeuropeisk restaurang. Panerad ost, stekt potatis, rödkål och tartarsås. Fantastiskt fett och gott! Polsk öl till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och här har jag precis satt igång en köttsoppa på älg:). Har aldrig gjort detta innan, men fick en halv sopsäck med älgben till hunden (:p) igår. En del bitar var det så mycket kött på att jag valde att stjäla några till mig själv också.

Just nu puttrar kryddor, buljong och lök ihop med älgbenen och det luktar gott, det ska få puttra i 1-2 timmar nu, innan köttet släpper från benen riktigt:d

Frågan är hur vi fortsätter sen, men det löser vi på vägen:D:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jadå! Det var väldigt lugnt men bra service och jag tyckte maten var perfekt. Men man får ju ha lite tur också :)

Jag vill ju gärna äta persiskt ute ibland, så jag får kanske överväga att ge dem en sista chans att visa vad de går för?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Ikväll blir det rostbiff (gjorde igår) med en rotfruktsgratäng med massor av vitlök. Sallad med diverse till, rödvin ovanpå. Liten mousse med choklad, ingefära och lime som dessert. Känner mig snäll som tusan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tycker att det kan vara värt det, för det låga priset särskilt (vinet är en av mina favoriter och det är nästan - nästan - charmigt att de har bag-in-boxen synlig på en hylla bakom baren :P

Nu kan du garanterat massor mer om persisk mat än jag, men jag tycker att det var ypperligt gott.

Var där en vanlig onsdagkväll vid 18-18:30-tiden, om det kan hjälpa :) två glas vin och en liten förrätt och en stoooor portion av huvudrätten kostade mindre än 200:-, vilket passar mig utmärkt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Helt solo hemma, förutom de fyrbenta. Jag hade lite potatisgratäng sen tidigare och gjorde köttfärsbiffar med pecorino, timjan och vitlök. Gurka och körsbärstomater + röda antioxidanter.

Nu skulle jag vilja ha en påse godis och dålig TV, det sistnämnda är ju enkelt, bara att slå på, men jag försöker att avsockra mig så det får bli lite frukt istället och nån mörk chokolad
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvallen's middag var kyckling och gronsaker med en burk "yellow curry with mango" fran Thai hyllan och ett glas rott till det. Borjar lessna pa det Canadensika vinet dock. Det ar DYRT sa det vin jag koper ar inte lika gott som jag vanligen dricker. Har betalar jag mer an det dubbla for samma importerade vin som jag ibland koper hemma.

Vi lamnar snart Kanada for den har gangen, men nu ar det ett land till som jag kommer att sakna viss mat fran. LOL
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Var där en vanlig onsdagkväll vid 18-18:30-tiden, om det kan hjälpa :)

Jag ska ge dem en chans en tidig vardagkväll. Återkommer med recension. Persisk mat är gott.

Igår åt jag turkiskt, på en enkel restaurang. Jag älskar enkla restauranger med enkelt god mat i låg prisklass.

Jag tog en turkisk "lantgryta" med lamm och bönor som serverades med basmatiris, lite kryddig bulgur, grönsaker, lite fetaost och en underbar vitlöksyoghurt. Turkisk öl till, Efes.

Efter maten och två öl, insåg jag att jag trots allt inte var riktigt mätt. (Jag hade ätit för lite hela dagen.) Så då tog vi in en gemensam tallrik med två sorters oliver, vinbladsdolmar och börek, samt ytterligare varsin öl.

Sen var jag mätt och glad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp