Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:D

Varje gång jag flyttpackar hittar jag typ stjärnanis som gick ut i maj -92.

Jag letade just timjan i min ömma moders kryddskåp och hittade en burk som inhandlades senast 1988. Tror inte att den har blivit påfylld heller för det luktade mest sågspån.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Just timjan använder jag väldigt mycket av. De kryddor jag köper minst en gång i månaden för påfyllning av, är peppar, timjan, dragon, rosmarin, korianderblad, rökt paprika. Andra lagringsvänliga kryddor har jag större förpackningar av. Och förövrigt så använder jag mycket och helst färska kryddor.

Kryddor som blir gamla hos mig är enbär och vitpeppar. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Tack vare ert tjat om tacokrydda kom en beställning på tacos, all in med kryddmix och allt.
Piffar upp det med lite lammfärs. Jag som tänkte laga chicken tikka butter masala, eftersom 4-åringen älskar det. Tji fick jag.

Den äldsta kryddan i skåpet är en miniburk kryddpeppar. Borde kasta den, men blir nästan nostalgisk när jag ser den.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag letade just timjan i min ömma moders kryddskåp och hittade en burk som inhandlades senast 1988. Tror inte att den har blivit påfylld heller för det luktade mest sågspån.

Sa var alla kryddor i min mammas skap de sista aren:yuck:

Jag har aldrig kopt en pase "taco krydda" ... mest for att en Mexikansk vaninna larde mig gora bouritos och tacos fran "scratch". Jag har haft lite samma problem med Indisk mat ... det smakar inte "ratt" om man anvander kryddpasar tycker jag, men har inte tillracklig kunskap for att fa till det ratt fran grunden, som mina Indiska vanner lagar mat. Darfor ar jag sa himla glad for de olika curry saserna pa burk har i Kanada ... de smakar helt ratt och jag kan kopa det fardigt.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Många tankar om curry, kul! Jag hivade i ordentligt med äppelchutney i resterna och då tyckte jag det blev bättre, sonen tyckte inte det då han inte gillar äppelchutneyn. Garam Masala har jag men jag hade inte en tanke på att hiva i det vilket är dumt då jag egentligen gillar den blandningen bättre. För att göra det hela ännu mer utvecklande var vi bjudna på middag på kvällen och bjöds på ris med kycklingcurry :D. Den var betydligt starkare och lite fylligare också men det är nog bara att inse att just currykryddan inte är min favorit helt enkelt. Vad är det som smakar just curry? Kunde ju vara bra att veta så att jag undviker det om jag ska blanda eget istället...

Idag till middag blev det bondbönsoppa med morot följt av äppelpaj med marsansås till efterrätt. Hade tänkt glass men så påminde dottern mig om att jag gav bort det som var kvar efter en knytmiddag förra helgen så det fick bli skåpsås istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad är det som smakar just curry? Kunde ju vara bra att veta så att jag undviker det om jag ska blanda eget istället...

Det enda man kan slå fast är att en currykrydda ska innehålla gurkmeja, och den smakar inte något egentligen, men den ger karaktäristisk färg i många nyanser. Sen kan det skilja oerhört mycket på smak beroende på ursprung. Curry är ingen egen sorts krydda, utan en sammansättning av många, många kryddor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Daens middag, kofta på nötfärs, i tomatsås av en tetra tomatkross, en gul lök och hett kryddad av färsk chili, riven ingefära, vitlök och garam masala. Jasminris och helt otippat stekt grönkål med flingsalt och riven vitlök till detta. :)
Mjölk till maten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo, jag vet att det är en blandning men något är det ju som ger den där specifika lukten/smaken av curry... den skulle jag isåfall ta mindre av ;).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo, jag vet att det är en blandning men något är det ju som ger den där specifika lukten/smaken av curry... den skulle jag isåfall ta mindre av ;).

Jag skulle säga att det är blandningen som ger den doften och att det inte finns en specifik currysmak. Det varierar ju med olika currysorter hur det doftar och smakar, det är ju liksom poängen med olika sorter.

Om du kollar upp vad den curry du använder innehåller, kan du ju prova igenom kryddorna en efter en och se om du kommer på vad du inte gillar.

Kanske är det spiskummin, om nu din currysort innehåller det? Jag älskar spiskummin, men det har jag märkt att långt ifrån alla gör. Smaken är lite särpräglad.

Gurkmeja smakar rätt lite. Själv får jag hosta när jag bryner gurkmeja i olja i början av matlagningen, men i övrigt har jag svårt att definiera smaken av den. Lite dammig och varm smak, kanske?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pasta (fortfarande Barilla, lagret verkar outtömligt) och en sås på lök, blandad svamp, strimlad torkad skinka, diverse kryddor, en skvätt vitt vin och en liten skvätt grädde. Riven parmesan till och vatten så här på måndagen.

Mycket trösterikt när jag kom hem från iskylan vid stallet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har blev det kyckling, morotter, bryssel kal, brockoli, lok och svam samt en burk "Vindaloo" sas ... jag fick tag pa ett nytt marke och den var nastan val 'hot' aven for mig. Maken tog ett par ordentliga klickar creme fresh for att 'dampa' det lite. Oops. Men gott var det.
I morgon ska jag nog baka en ny sorts kaka tror jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Indisk CURRY. En tikka-nåtvariant med med massa vitlök, tamarind och bockhornsklöver samt tikka-chicka från patak. Kalasgod, den står och puttrar i köket. Lyxade till det med naan från närmsta indiern, ett bröd gick åt vid matlagningen, jag och 4-åringen doppade glatt i provsmakningssyfte.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl*

Kycklinglårfilé i en sås av dijonsenap, tomatpuré, chiliflingor, lite cream fresh och färska tomater. Serverades med ungsbakad sötpotatis och färsk bladspenat.

Detta kommer även vara min lunchlåda i morgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pulled pork, strimlad crispsallad, majs, rostad paprika, gurka, inlagd rödlök, en klutt gräddfil och en klutt pepparsås - allt inmosat i ett pita bröd. Eller nu ljög jag. Jag åt nästan tre såna.
Pulled pork är nog det enda i köttväg som jag kan bli sugen på. Det är liksom köttets motsvarighet till fiskvärldens varmrökta lax - i min värld. Det är vansinnigt gott med pulled pork, och det är tämligen unikt att jag uttrycker mig så om kött. Det har aldrig hänt tidigare. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har utvecklat ett beroende av lamm med bockhornsklöver! Apropå gott kött.

För övrigt ska jag få begå min pulled pork-debut på torsdag, tror jag.

Man kan köpa färdig i min affär som ser helt ok ut, funderar på att testa det om debuten faller väl ut eller om debuten uteblir.

Idag har jag fyndat västerbottenpaj med kantareller i frysen, lufttorkad skinka i kylen och lite rökt lax och små tomater i affären.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp