Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pressad lime/apelsin, chipotle, spiskummin, anchochili, paprikapulver, oregano och svartpeppar och BBQ-sås hade jag sist, tror jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Barbeque-igt känns som fullständigt okänd mark för mig. Typ en flaska som det står Barbequesås eller något liknande på?

Och söt? Vad gör rätten söt? Nu blev jag lite orolig.

Barbequesåsen, den innehåller en massa melass eller liknande. Barbeque är rätt sött, sötkryddigt liksom. Lite som worcestershiresås. Så man skulle nog kunna stänka i lite worcestershiresås också, eller lite vinäger och sirap och liquid smoke, eller vad man nu har. Lite sött och lite syrligt och lite starkt, i alla fall.

Man kan göra egen barbequesås, men jag är slö och köper färdig. Den brukar innehålla typ tamarind, melass, kanske lite vinäger, eventuellt nån frukt eller honung. En del recept på hemmagjord innehåller ketchup, men jag är skeptisk till ketchup i mat, så jag har aldrig provat.
 
Barbeque-igt känns som fullständigt okänd mark för mig. Typ en flaska som det står Barbequesås eller något liknande på?

Och söt? Vad gör rätten söt? Nu blev jag lite orolig.

BBQ sas ar ganska sot ... som ketchup ar sot ungefar ... fast med morkare :p smak. Mer rokig och sa. LOL

Jag har atit pulled pork som hade "sweet and sour" sas ocksa ... eller chili ... eller ... Det viktiga ar att det ar ordentligt "mojsigt" da kottet annars kan kannas lite torrt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den åt vi hemma igår, tyckte inte att den var något vidare. Hade en bismak som påminde om skolbespisning och köttet av lite torrt, trots att vi tillagade enligt anvisning. Så den kan jag tyvärr inte rekommendera.

Fast jag var å andra sidan inte överförtjust i den pulled pork som jag kryddade och tillagade själv någon gång, så det kanske är min smak det är fel på.

Jag smakade lite rester av denna i förra veckan och var inte jätteimponerad - men jag har ingen aning om hur den tillagades, detta var dagen därpå. Jag kände också en bismak men kunde inte riktigt placera vad det var - men det var mört och fint, absolut inga klagomål där.

Det var absolut inget fel på den - men jag åt alltså en kall bit och jag kan tänka mig att jag skulle ha tyckt betydligt bättre om det varmt serverat som det "ska" serveras, inte en bit kallt kött i handen, typ. Bismaken kan därmed bara ha varit lite "kylskåpssmak".

Provar gärna igen!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kylskåpssmak! Visst det är det übervidrigt? Vissa har det alltid i sina kylskåp, jag bara vägrar ha det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hur bär du dig åt för att vägra?

Maten i mitt kylskåp brukar inte smaka så, men jag har ingen känsla av att det är min förtjänst. Jag vidtar veterligt inga åtgärder för att förhindra det (jag skurar tex inte kylskåpet invändigt dagligen).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den vanligaste typ av BBQ sas man anvander till flask kott i sodern (dar BBQ harstammar fran) innehaller oftast saker som senap (fransk), farin socker, vinegar, chili peppar och cayenne peppar, vanlig svart peppar, soya, smor och liquid smoke. Och en hel del annat som paprika pulver (smoked), och annat smatt och gott som man gillar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Noggrant förslutna förpackningar, aldrig någonsin en skål lagad mat med bara lite plastfolie över osv. Kylskåpssmak är det värsta jag vet.

Har det nog från min uppväxt, vår mat smakade aldrig någonsin kylskåp. På ålderns höst har mamma och pappa numera en klädnypa på mjölkpaketet, t ex :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Noggrant förslutna förpackningar, aldrig någonsin en skål lagad mat med bara lite plastfolie över osv. Kylskåpssmak är det värsta jag vet.

Har det nog från min uppväxt, vår mat smakade aldrig någonsin kylskåp. På ålderns höst har mamma och pappa numera en klädnypa på mjölkpaketet, t ex :D

Samma här. Min ömma moder säger att "smakar det kylskåp är det något som är FEL!" och jag kan nog hålla med där. Dock tenderar jag att ställa sådant som inte måste vara kylt i skafferiet (typ öppna kaffepaket) - det skulle aldrig mamma göra, där är det stora påsklämmor på allt.

Det är väldigt nyligen som jag fick henne att förstå att bröd, bananer och tomater inte ska ligga i kylen - är det något som jag tycker kan smaka kylskåp är det just grönsaker som man inte skalar (typ lök).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Om man staller in en kartong bak pulver som ar oppen drar den at sig dalig lukt.;)

Ja, det är sant! Men här är det liksom kylskåpssmaken som vi tänker på (tror jag) - när det smakar... kylelement, på något vis. Inte dåligt eller ruttet eller mögligt utan bara kylskåp.

Detta är lustigt, kan det vara sjätte smaken? Jag kan nämligen inte sortera in det i någon av varken sött-salt-surt-bittert-umami :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tänkte mer på smaken av mat som sätter sig på andra matvaror än smaken av kylelement.. Men jag tror jag fattar. Du menar så som isbitar kan smaka?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Jag gör nåt försök till pulled ko här. Hällde på lite öl och sprit och diverse. Intressant detta. Gissar att vi äter den imorgon, så nu måste jag hitta på mat som kan tillagas på spisen då ugnen blev upptagen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Stekt bastuträskfalu, kokt potatis och senapsgratinerad blomkål till middag före föräldramöte. Nu ett glas rött tillsammans med resterna. Inte vidrigt men inte en match made in heaven heller.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pulled pork-debuten igår föll mycket väl ut! Jättegott! Diverse såser, grönsaker och bröd till och generösa mängder vin. Underbart!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll tänjer jag lite på kostråden. Lagar fiskkakor med hackad ingefära, spiskummin och liiite vitlök i. Finstrimlad morot, squash och gurka snabbinlagd i lime med grovhackad koriander. Ris svettat med små mängder fint hackad vitlök, gul lök, ingefära och grön currypasta. Alltihop mycket milt och knappast upphetsande egentligen, men jag säger bara LÖK! VITLÖK! KRYDDOR! Hoppas det är värt det ...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och nu har jag luktat...känner mig skeptisk. I värsta fall blir det pitabröd med vegetarisk fyllning.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

På gång i köket just nu; Ugnsrostade paprika och rosmarinskryddade potatis, sötpotatis och lök-klyftor med flingsalt, stekt grönkål med vitlök, brysselkål, muminfylld pepprig lövbiffsknyte och sås på crème fraiche rostad vitlök/kvarg/ajvar. Vatten och vin efter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp