Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl

Jag behöver lite middagstips från er här! Jag och min sambo ska ha matlagningskväll idag och inspirationen som så oftast brukar finnas där är som bortblåst! (Kanske av Sven :p ) Vi vill ha något som tar under 2 h att göra, men gärna är lite avancerat i teknik eller liknande. Kära bukare, har ni något bra förslag?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vinbladsdolmar? Små filodegsrullar med lite olika innehåll? Ett himla pyssel att få dem snygga.

Eller vill du ha det lite mer spektakulärt, typ flamberad fasan?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vinbladsdolmar är en ganska bra idé! Men kanske något mer spektakulärt (dock kanske inte som i flamberad fasan :D ). Fast såna små pysselgrejer är ju rätt skoj att göra faktiskt. Hm ska klura lite.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Min sambo gillar dessvärre inte sushi (en av få saker han inte tycker om, och han har inte ens smakat! blir frustrerad). Annars var det ett bra tips!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aj då, det var ju synd. Jag har sådan tur att min särbo älskar sushi (han har tom sagt att min är bättre än på en del restauranger :o).

Tillägg: Fast kanske göra något som ska flamberas fast inte nödvändigtvis fasan? Tex en flamberad efterrätt?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår! Ojoj. Då åt jag asiatiskt julbord på restaurang East i Stockholm. Vi går dit varje jul med jobbet och det är underbart.

förrgår kväll åt jag Ranas tortellini med egen tomatsås. Det blev jätteäckligt faktiskt. Stod och pratade samtidigt som pastan kokade så den blev helt överkokt och tomatsåsen blev ingen höjdare.

I går kväll åt jag Felix grytbas Indisk Korma med kycklingfilé. Stekt rödkål och bryssekål till. Gott.

Ni andra kålätare, vet ni att vi är sjukt trendiga? Åtminstone om man ska tro Allt om Mat. Enligt senaste numret är det väldigt inne med kål just nu och allra hetast är grönkål. :)

Intressant det där med trender. Vad var det exempelvi som fick mig att haka på kåldieten här i tråden och inte e_76s körsbärstomatsdiet? Vissa saker känns först helt slumpmässiga fast det sedan visar sig att de inte alls var det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl

Jag behöver lite middagstips från er här! Jag och min sambo ska ha matlagningskväll idag och inspirationen som så oftast brukar finnas där är som bortblåst! (Kanske av Sven :p ) Vi vill ha något som tar under 2 h att göra, men gärna är lite avancerat i teknik eller liknande. Kära bukare, har ni något bra förslag?

Oxrullader i gräddsås är lite pyssligt och väldigt gott (tycker jag)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dim sum föreslår jag! Gott och verkar lite lagom pilligt.

Annars tycker jag att färsk pasta blir väldigt gott (har för mig att någon annan i tråden har motsatt erfarenhet) men kräver kanske att man har pastamaskin.

Jag brukar ta hälften vetemjöl och hälften durumvetemjöl och blanda i ägg tills konsistensen är bra. Låt vila någon timme i kyl och veva ut i pastamaskin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Instämmer där, rullader är jättegott (och nu blev jag sugen på det). En god fyllning är att man "smörar" skivorna med dijonsenap och rullar ihop med en bit bacon (eller rökt skinka), en bit paprika och en bit västerbottensost (eller annan smakrik ost). Tyvärr tål min mage inte paprika längre så det får jag utesluta.

Hmm, kanske ska gå ut till frysen och hämta en bit kött... :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Findus ugnspotatis med grillade grönsaker & broccoli, vegetarisk burgare, creme fraiche.
Vaniljglass och chokladsås.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ni andra kålätare, vet ni att vi är sjukt trendiga? Åtminstone om man ska tro Allt om Mat. Enligt senaste numret är det väldigt inne med kål just nu och allra hetast är grönkål. :)

Intressant det där med trender. Vad var det exempelvi som fick mig att haka på kåldieten här i tråden och inte e_76s körsbärstomatsdiet? Vissa saker känns först helt slumpmässiga fast det sedan visar sig att de inte alls var det.

:D

Jag började bara köpa icas stora påsar med svart och grönkål och skrev om det här i tråden! Jag gissar att icas produktplanerare har viss makt över mattrenderna. Jag har ju iom min delaktighet i ett cateringkök förmånen att få vissa fördelar från grossistleden, man får en hel del produktnyheter innan de kommer ut i diskarna och man får väldigt mycket reklam om kommande produkter. Just grönkålen är ju lite av säsongsvara just nu, men jag tror den har slagits in i fler kök än det traditionella. Allt Om Mat har jag dålig koll på, jag får så mycket annat i mattidskriftsväg, men visst är väl Allt Om Mat en av de största trendskaparna i matlagningsverige bara genom att de omnämner trender som just trender?

Grön/svartkålen och brysselkålen förtjänar för övrigt en stadig plats i våra kök. Jäklar vad gott det är! Körsbärstomatdieten tilltalar mig inte ett dugg, då jag tycker just körsbärstomater är sällsynt smaklösa saker. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror att kålsorterna är så trendiga att det är hipstervarning på att äta dem. Kul med en trend som är både nyttig och förhållandevis miljö- och klimatsmart. :-)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tänkte göra en fläskfilé från lycklig grisk med rosmarin. Skäms för att säga det nästan, men massa STEKT KÅL till. Hipstermiddag. Toppar med hembakt surdegsbröd och.... Ekovin:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror att kålsorterna är så trendiga att det är hipstervarning på att äta dem. Kul med en trend som är både nyttig och förhållandevis miljö- och klimatsmart. :-)

Om jag ändå visste vad hipstervarning innabär? :confused: Jag har hört hipster hit och hipster dit i många olika sammanhang och jag har aldrig fått ihop någon röd tråd i det och inte har af vågat fråga heller - men vad är en hipster? Handlar det om mat? Mat och musik? Mat och...miljö? Om enviromental thinking? Hjälp! Jag måste ha bott under en sten eller nåt?

Men ja, nyttiga trender! varför säger du 'förhållandevis' miljö/klimatsmart? Är inte kål det? Eller menar du mattrend? Upplys mig? :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

"En hipster skulle knappast erkänna sig som en hipster - detta skulle innebära att hipsterns identitet som individuell och unik hotas [säger vem?]. Den amerikanske komikern Joe Mande har uttryckt det som att "alla hipsters uppfattar sig själva som speciella och unika. De bara råkar manifestera sin exklusivitet genom att bete och klä sig på exakt samma sätt". Hipstern tar avstånd från sin tids -ismer och föraktar kollektivet; de är vidare vanligen ointresserade av politik, till skillnad från många andra subkulturer som punk eller hip hop. En hipster intellektualiserar dock gärna mode och försöker uppvärdera grafisk formgivning till konst. En hipster "konsumerar coolhet", gärna via klädkedjor som American Apparel och Urban Outfitters,[3][4] även om de mest "unika" och svårtillgängliga varorna som eftertraktas mest införskaffas via internetbaserade auktionshus, exempelvis Ebay"


Jag skulle vilja påstå att mitt bostadsområde är överbefolkat av dessa män mellan 30 och 40 i nån typ av fas. Jobbar gärna med nåt halvkreativt, köper baguetter för 75kr/st, jobbar med media/mäklare/frilansjournalister.

De är liksom alltid på den senaste trenden, men har alltid bakat surdegsbröd om man frågar. Lever för trendlistor men förnekar det intensivt. Döper barnen till Poppy - för det hette farmors mor inte för att det är trendigt;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp