Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

"En hipster skulle knappast erkänna sig som en hipster - detta skulle innebära att hipsterns identitet som individuell och unik hotas [säger vem?]. Den amerikanske komikern Joe Mande har uttryckt det som att "alla hipsters uppfattar sig själva som speciella och unika. De bara råkar manifestera sin exklusivitet genom att bete och klä sig på exakt samma sätt". Hipstern tar avstånd från sin tids -ismer och föraktar kollektivet; de är vidare vanligen ointresserade av politik, till skillnad från många andra subkulturer som punk eller hip hop. En hipster intellektualiserar dock gärna mode och försöker uppvärdera grafisk formgivning till konst. En hipster "konsumerar coolhet", gärna via klädkedjor som American Apparel och Urban Outfitters,[3][4] även om de mest "unika" och svårtillgängliga varorna som eftertraktas mest införskaffas via internetbaserade auktionshus, exempelvis Ebay"


Jag skulle vilja påstå att mitt bostadsområde är överbefolkat av dessa män mellan 30 och 40 i nån typ av fas. Jobbar gärna med nåt halvkreativt, köper baguetter för 75kr/st, jobbar med media/mäklare/frilansjournalister.

De är liksom alltid på den senaste trenden, men har alltid bakat surdegsbröd om man frågar. Lever för trendlistor men förnekar det intensivt. Döper barnen till Poppy - för det hette farmors mor inte för att det är trendigt;)

Tack, detta att hipster är en 'livsstil' har gått mig förbi. Jag trodde nu när det kom upp till tal att det var något med mat och musik, jag fick liksom inte ihop det. Ja, jag är då rakt ingen hipster iallafall, det kan jag slå fast! Men den beskrivningen passar väl in med vissa fördomar jag har om unga människor i storstadsmiljöer. På min tid kallades de för yuppies. -ish. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Då har du inte smakat de Nydalaodlade.
Fast under min senaste körsbärstomatperiod var de köpta på Ica.

Nja, körsbärstomater är en hård och vattnig tomat. Icas bland de värsta.
Jag har lovat mig själv att näver bäver köpa såna igen. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag bara undrade, jag har inte så bra koll själv och jag tolkade dig som du var tveksam.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det jag menade var att kålätande är just en förhållandevis klimatsmart trend, till och med en klimatsmart mattrend. Jag menar, jämför med lchf, SUV och charter till Thailand.

Kål odlar man väl dessutom inte i uppvärmda växthus, i alla fall inte grönkål och svartkål, som verkar trenda mest. Broccoli och blomkål är nog mer tveksamt på den punkten, men det är ju fortfarande grönsaker, inte animalier.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:D

Körsbärstomatdieten tilltalar mig inte ett dugg, då jag tycker just körsbärstomater är sällsynt smaklösa saker. :)

I sommar odlade jag själv de mest otroliga körsbärstomater; eller skulle jag kalla dem vinbärstomater, de var PYTTEsmå, hängde i underbara klasar på rad och smaken var helt obeskrivligt underbar. Givetvis kommer jag inte i skrivande stund ihåg namnet på sorten, jag beställde fröna från en känd fröfirma i Vinslöv (du store tid, ikväll fungerar inte hjärnkontoret alls...) och odlade dem både i växthuset och ute, mot en varm södervägg. Nästa sommar tror jag bara jag ska odla dem!! Jag återkommer med namnet... ;)

PS. Chielega eller möjligtvis Mei Wei - allra troligast Chielega! Fröer finns hos Örtagårdens plantskola i Vinslöv, finfin postorderfirma också! Rekommenderas i allra högsta grad!! DS.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag lägger Vinslöv på minnet inför nästa odlingssäsong!

Kl

Om ni inte snart slutar babbla om kål kommer jag kräva ett kodnamn i stil med b*aljväxternas slempropp. Jag vill också vara hipstrig och äta kål!:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Naturligtvis finns det goda körsbärstomater också, men de man köper i affär, vanligtvis i plasttråg inte helt sällan till lågt pris - är ofta stenhårda i skalet och smakar kranvatten.

Jag såg i höstas det gulligaste jag sett någonsin i tomatväg något på en coop-affär, som hette just vinbärstomater - små små yttepyttesmå saker, men jag var för snål för att köpa. Jag tror dock inte att de räknades till 'körsbärstomater? Eller gör de? Jag odlar själv småtomater varje sommar, men det är plommontomat fast småttingar.

Den här hittade jag via google på vinbärstomaterna:
jordgubbs-och-vinvc3a4rstomater-coop-extra-medborgarplatsen.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Om ni inte snart slutar babbla om kål kommer jag kräva ett kodnamn i stil med b*aljväxternas slempropp. Jag vill också vara hipstrig och äta kål!:d

:D
I kväll är jag bara lite hipstrig, jag äter färsbiffar från lycklig gris med inslag av fetaost och oliver, rester på potatis som jag stekte upp i kryddigt lag av paprikapulver, smör och örtbuljong och klippt färsk rosmarin tillsammans med gula lökringar, samt lite hipstriga bryssliga runda saker och en näve råriven morot. En klatt kvarg med ajvar som sås. Vatten till. Jobbet kallar om en timme.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl

Tack så hemskt mycket alla för tipsen! Jag ska behålla dem i minnet och laga framöver. Dock blev det något ganska enkelt ändå. Vi var nämligen på Ölrepubliken här i stan och drack några öl som vi missat på en ölprovning förra veckan. Avslutade med en 18%ig, och efter den var man inte så sugen på att laga seriös mat. :p

Så det blev hemmagjord pizza med egengjord tomatsås, champinjoner och tryffelsalami. Lagom med jobb, och många matlådor! En Brooklyn Lager i glasen.

(Plus Hyacinth: din ort är fantastisk :love: )
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kan tänka mig att Allt om Mat är en rätt stor trendskapare men vet inte ifall de brukar omnämna olika fenomen som trender eller ej. Jag läser den ganska sporadiskt men har precis fått några gratisnummer. Det här med grönkålen tänkte jag på eftersom det skrivs så mycket om grönkål här.

Men jag gillar verkligen Allt om Mat. Hela tidningen känns väldigt genomtänkt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag skulle vilja påstå att mitt bostadsområde är överbefolkat av dessa män mellan 30 och 40 i nån typ av fas. Jobbar gärna med nåt halvkreativt, köper baguetter för 75kr/st, jobbar med media/mäklare/frilansjournalister.

De är liksom alltid på den senaste trenden, men har alltid bakat surdegsbröd om man frågar. Lever för trendlistor men förnekar det intensivt. Döper barnen till Poppy - för det hette farmors mor inte för att det är trendigt;)

Mitt bostadsområde också, men av den lite fattigare sorten, som inte har råd att bo kvar på söder när de skaffat barn och behöver flytta till en trea. Många har lådcykel, svarta kängor och sotarmössa och sysslar förmodligen med gerillaodling.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ahhh, det är sådana vi borde bli, men vi hänger envist kvar i vår tvåa:D


Saffranspasta till lunch, med vitlök, spenat och ärtor, slatt vin i pastan. Gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här har vi inte lika distinkta kulturer. Dvs de subkulturer man lär sig allt om i sin stockholmsinriktade morgontidning, förekommer inte i lika distinkta enklaver. Och medelinkomsten är lägre hur man än räknar, vilket inte torde vara betydelselöst.

Jag gör dock mitt bästa för hipsterkulturens intåg nu i samband med lunchen, jag vill bara påpeka det. Surdegspumpafröknäckebröd från lokalt bageri, ekologisk mangomarmelad, ekologisk getost från lokal getostbonde, ekologiskt kaffe (inte lokalt) samt grekisk yoghurt med lite torkade tranbär i.

Eller är jag fel ute pga lokala kulturella avvikelser?

(Jag känner mig tveksam när det gäller mangomarmeladen, då den visserligen är ekologisk men kommer från välgörenhetsbutik. Är välgörenhet hipster?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp