Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det är sant! Men här är det liksom kylskåpssmaken som vi tänker på (tror jag) - när det smakar... kylelement, på något vis. Inte dåligt eller ruttet eller mögligt utan bara kylskåp.

Detta är lustigt, kan det vara sjätte smaken? Jag kan nämligen inte sortera in det i någon av varken sött-salt-surt-bittert-umami :D

Fast just den smaken upplever jag gar bort om man har bakpulver i kylen.

I kvall blir det "hockey hamburgare" igen.:p Det ar match mellan de lokala tva lagen, (motsvarande elit serien) och det ar Canucks mot Calgary's "farmar lag" som spelar. Arenan ar full sa det kan bli riktigt kul i kvall.:p
Nar vi kommer hem har jag en special gjord "glogg", samt pepparkakor och cambozola. Det kan bli en riktigt trevlig kvall trots att jag ar besviken att vi inte kom ivag till sonen i gar som planerat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Riktigt seriös uppryckning idag, om jag får säga det själv.

Den vuxne sonen fyllde år och firades med

Skogssvampsoppa. Trattkantareller, skogschampinjoner och torkade karljohansvampar (alla från affären), fond, en skvätt grädde och en skvätt madeira blev riktigt gott. Madeira var en hit i soppan!

Älgfärsbiffar, potatismos på vanlig potatis och sötpotatis, sås på skyn med tranbär och en skvätt konjak i. Stekt lök till biffarna, annars befriande glest på grönsaker. :p Rött vin till några av oss, cider till andra.

Desserten tappade tempo lite, men vad gör man. Vill födelsedagsbarnet ha chokladmousse så får det väl bli så. Och kaffe.

Mycket lyckat.

Av mig fick sonen badlakan, handdukar, stearinljus och en skiva i present. Hans önskningar har verkligen ändrat karaktär sedan han flyttade hemifrån. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Petruska: Det låter som en jättetrevlig middag och jag ska absolut testa att hälla i madeira i soppan.

Särbon kom hit i förrgår och hade två ungtuppar med sig (svärmors hönor gillade att få tuppar den här vändan). Han gjorde coq au vin och det var gudomligt gott! Vi åt pressad potatis till och lite ångkokt broccoli. Det blev lite rester så det blir min middag ikväll!

Eftersom han skulle fara iväg på jobb tidigt på morgonen idag och det blev sen middag igår blev det enkelt, plock dominerat av räkor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev hamburgare pa det lokala "haket" i gar kvall igen, dar menyn har en senior meny precis bredvid barn menyn. Om den vanliga portionen kostar $13.75 sa kostar samma mat pa Senior menyn, som bestar av precis halften sa mycket mat, $13.25. Vi fnissade ganska rejalt ... Kanadensarna tanker pa att halla sina seniorer vid god halsa och vikt. :p

I dag aker vi tillbaka hem till USA (YAY!:) ) och ater hos sonen i kvall. Det ska bli skont att komma hemmat igen!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

I samband med Ridsportmässan vid Globen i helgen, bodde vi på Clarion på Ringvägen. Och - jag åt samma underbara rätt tre kvällar i rad!! Deras restaurang Minami har en indisk kock som är fenomenal, hans halloumirätt är så god att man nästan förlorar medvetandet!

Jag blev bara tvungen att fråga honom HUR han bar sig åt och han kom sen ut till mig vid bordet varje kväll och berättade om sin mat och om Indisk matlagning. Det var magiskt!

Rekommenderas!! Inte hiskeligt dyrt, heller - speciellt inte när det blev dagens enda mål mat :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Indiskt hemmajox på menyn. Jag gör en tagervadmanhaver och gör nåt indisklookalike av det. Tamarind, lime och paprika som bas tror jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jasminris, saltad och vitlök+ gullöksfräst grönkål, pullad gris och en sked hickorysås och allt detta sammanrört - det är så gottgottgott så...tja det hade liksom sex i min mun. :d Mjölk och vitaminer, + en knäcke med tomatberg på.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den här grisen är långdragen. Den serveras idag med inlagd rödlök, telicherrypepparost, hickory, rostad jalapeno och färsk tomat mellan två burgarbröd av surdeg. Mycket gottgott! :d Har tagit ut ny karré ur frysen för att långkoka den i morgon, så det blir mycket långdragen gris den här veckan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Ätit små hemlagade färska vårrullar som mellanmål, mycket gott.
Ikväll blir det fiskgryta med saffran och skaldjur samt aioli med massor av lime i. Gascogne till det, ett favoritbudgetvin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ångrade mig. Vinet kvarstår men det blir nån variant på nasi goreng istället. Hade massor av saffransris i kylen som måste gå åt, blir nog gott med vitlök och chili och massa grönsaker.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Frukost samt lunch=smörgåsar, drickyoghurt, kaffe, te.
Kvällsmat=färsk pasta med sås gjord på korvslantar, röd paprika samt creme fraiche (feta ost/soltorkade tomater-smak), spädd med lite grädde. :-)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag gjorde jag ett spännande recept - Chicken tortilla soup. Det blev såå gott!

soppa_zps8780aebd.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inspirerad av tråden gjorde jag pulled pork förra helgen. Serverade med hemgjord salsa, guacamole, fräst paprika och lök, tortillas, majskolvar, öl. Allt kryddat med chili, lime och koriander. Obeskrivligt gott! Men det blev ju hysteriskt mycket mat, och dagen efter var ingen av oss sugna på resterna. Men vi gör det garanterat igen!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Julfest imorgon, jag har gjort "åsas saffransapelsiner" och chokladtryffel med lingon. Jag hoppas apelsinerna blir bra, tyckte det vart mycket anissmak av stjärnanisen.

Annars är det närmaste matlagning jag kommit en pumpasoppa som jag gjorde i söndags.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Apropå stjärnanis? Varför säljer man det i så stora förpackningar i butikerna? Vem använder tre nävar stjärnanis, och till vad?

I mina närmaste affärer ligger det i grönsaksdisken, ungefär lika stora förpackningar som förpackningarna med influgna sugar snaps från tex Kenya. Och jag uppfattar det som en väldigt stor mängd stjärnanis.

Men de är ju snygga, för all del.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp