Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den färdiga (scan?) är skitgod! Den har jag kört med flera gånger, nu vågade jag mig på att köpa en karré/urbenat lägg som jag haft puttrande i ca 8 timmar på 100'. Lite annorlunda smaksättning, men gott som attan. Konsistensen gör otroligt mycket för min upplevelse av smaken.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gor ofta pulled pork ... men lite olika kryddning beroende pa om det ar rokt eller grillat eller bara vanlig pork i slow cookern. Den absolut basta pulled pork far man dock i sodra USA dar de kor BBQ och rokar utanfor "hal i vaggen" som serverar det. Nu ar jag riktigt sugen.:d

I kvall blir det nog rester igen ... min Chron kranglar och jag ar inte sa sugen pa att laga mat ... sa ... lite rester pa curry kyckling fran igar med mer gronsaker och ris borde fungera bra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den färdiga (scan?) är skitgod!

Jag ser fram mot detta.

Jag vet inte om den färdiga är från Scan. Som jag minns förpackningen, har de i så fall stylat den rätt mycket.

Jag tänker ofta på Hastflicka när jag ser pulled pork i affären, för det står något om slow cooker på paketet.

Beskrivningen av maträtten, tyder ju på att den rätt lätt att få bra i storkök och till och med kan vinna på det jämfört med matlagning i mindre skala i hemmet. (Så jag känner mig helt lugn vad gäller den färdigköpta.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl
Inspirationsbrist, vad skulle ni göra med en färdig skinsktek? Åt det som stek igår och har över halva kvar...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag ser fram mot detta.

Jag vet inte om den färdiga är från Scan. Som jag minns förpackningen, har de i så fall stylat den rätt mycket.

Jag har heeeelt fel, my bad! Det är inte scan jag pratar om, det är tulip!
ProductDetail.png


De hade den idag, eller den här veckan kanske - på willys för 39.90. Jag köpte ett gäng paket, det var låååångt datum på dem.



kl
Inspirationsbrist, vad skulle ni göra med en färdig skinsktek? Åt det som stek igår och har över halva kvar...

Skär i bitar, och tillaga någon god sås till ris eller pasta typ. Eller frys in och ha till annan dag då inspiration finns.

Jag skulle om jag hade en halv skinkstek idag...göra en timkoks tomatsås på krossade tomater, balsamico, vitlök, rödlök,, lägga i finskuren skinkstek och äta till råris eller vanligt jasminris och sen fräsa upp mangold, eller grön/svartkål till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har heeeelt fel, my bad! Det är inte scan jag pratar om, det är tulip!
ProductDetail.png


De hade den idag, eller den här veckan kanske - på willys för 39.90. Jag köpte ett gäng paket, det var låååångt datum på dem.

Den åt vi hemma igår, tyckte inte att den var något vidare. Hade en bismak som påminde om skolbespisning och köttet av lite torrt, trots att vi tillagade enligt anvisning. Så den kan jag tyvärr inte rekommendera.

Fast jag var å andra sidan inte överförtjust i den pulled pork som jag kryddade och tillagade själv någon gång, så det kanske är min smak det är fel på.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast tillagade enligt anvisning...? 20 minuter i ugn, med geggajoxxet på köttbiten och inte bredvid? Nej jag tycker inte att det blir torrt. Då var nog den jag gjorde själv torrare i så fall. Jaja, smaken är olika, jag gillade denna för sin enkelhets skull, lagom sälta, inte för kött-smakig, och ganska generös.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL.

Tulip brukar vara danskt och tyskt griskött, tycker man bör överväga att laga egen pulled pork av svensk gris istället.
Jag vet att alla inte bryr sig om sådant men jag ville bara informera om det ändå.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL.

Tulip brukar vara danskt och tyskt griskött, tycker man bör överväga att laga egen pulled pork av svensk gris istället.
Jag vet att alla inte bryr sig om sådant men jag ville bara informera om det ändå.

Jorå. Medvetet val, och du behöver inte knapplåna när det är mig du svarar på. Tulip är inte svenskt kött alls. Jag tycker fortfarande att det är gott. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har utvecklat ett beroende av lamm med bockhornsklöver! Apropå gott kött.

För övrigt ska jag få begå min pulled pork-debut på torsdag, tror jag.

Man kan köpa färdig i min affär som ser helt ok ut, funderar på att testa det om debuten faller väl ut eller om debuten uteblir.

Jag har hittills inte lyckats hitta färdig pulled pork gjord på svensk gris, tyvärr.

Men det är busenkelt att göra själv, det svåraste är egentligen att få tag på ekologiskt griskött i bit, tycker jag. Av nån anledning tycks det nästan alltid säljas skivat, åtminstone där jag handlar.

Men har man väl fått tag på en köttbit är det bara att slänga in den i ugnen i en järngryta några timmar tillsammans med vätska och kryddor. Det finns massor av recept på nätet, man kan välja nåt man tycker ser gott ut. Men typ nåt fruktigt och nåt chili-igt och nåt barbeque-igt. Sen tar man fram den igen en halv dag senare, sätter grytan på spisen och kokar bort ev. överflödig vätska samtidigt som man petar sönder köttet till en trådig massa. Går utmärkt att spara (och säkert frysa in också) det man inte äter på en gång. Quesadillas på överbliven pulled pork t ex är mycket gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men har du inte tillgång till affär med manuell chark? Min lilla affär på vischan kan ge mig eko-gris när jag frågar. Det är stor efterfrågan på sånt. Har även fått det utan problem på större kvantum inne i stan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det måste jag laga! Vad för grisdel ska jag hålla utkik efter? En julskinka:D?

Eller ska man gå till söderhallarna och be om en bit gris? Handlar aldrig griskött, så helt novis.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det var för att slippa köpa något jag inte gillar för att konstatera att det är just det jag inte gillar som jag tänkte att någon kanske har något förslag :D. Spiskummin är det inte för det tycker jag om. Jag får nog helt enkelt läsa på burken och ta dem jag gillar nästa gång...

Strömavbrott i kväll så middagen blev passionsyoghurt med müsli. Ost och kex samt pepparkakor och fikon och dadlar efteråt. Visserligen var det senare tänkt till helgen men vad gör man inte för att kompensera en torftig, kall middag...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det måste jag laga! Vad för grisdel ska jag hålla utkik efter? En julskinka:D?

Eller ska man gå till söderhallarna och be om en bit gris? Handlar aldrig griskött, så helt novis.

Man kan ta vadsomhelst nästan. Gärna lite fetare, dock, men kotlett, skinka, bogfläsk eller karré som Honung föreslog funkar.

Carnitas är en mexikansk variant på samma sak, den brukar vara lite mindre söt än amerikanska recept på pulled pork.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack, då ska jag hålla utkik imorgon. Alla tips på kryddning mottages tacksamt.

Har anvander man mest "Boston Butt" eller bogen till att gora "Pulled Pork".
Det som funkar bast ar att smorja in kottet i senap och nagon lamplig krydda som verkligen gnuggas in pa kvallen, lata det ligga i kylen over natten. (jag anvander en lokal slaktares kryddblandning, "Ray's Pork Rub")
Satta pa ugnen nasta morgon och stoppa in kottet i 6-8 timmar -eller langre- beroende pa hur varm ugnen ar. Ta ut det ur ugnen en halvtimma innan det ar klart och med hjalp av tva gafflar dra isar kottet. Om man har en favorit BBQ sas tar man en sadan flaska, annars blandar man ihop det man kanner for sjav och geggar in det i kottet som sedan far sta 30 minuter till.

Bon appetit.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Jag har ärligt talat aldrig köpt BBQ-sås, helt novis. Jag botaniserar imorgon, och skriker ev om råd här...

Tack för alla tips!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men typ nåt fruktigt och nåt chili-igt och nåt barbeque-igt.

Barbeque-igt känns som fullständigt okänd mark för mig. Typ en flaska som det står Barbequesås eller något liknande på?

Och söt? Vad gör rätten söt? Nu blev jag lite orolig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp