Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag känner på mig att curryn stavades kurry när jag var liten, och att kryddan var mycket, mycket mild.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En liten glasburk med curry från Santa Maria el motsv.

Aha, men det är ju inte någon försvenskad variant? Jag har köpt samma typ av krydda i hela europa, i delar av asien och det i såväl förpackning som i lösvikt?
Det finns olika styrkor, men jag kan inte påstå att den från Santa Maria skulle vara avvikande eller mesig som du antyder?

Kollade en Jamie oliver-curry jag hade i köket - i princip exakt samma sak som den jag har från kockens. Lite mer gurkmeja i lite mer garam-smak i jamies.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ingen aning, jag har inte köpt den på många år.

Curry som i gul kryddblandning av varierad styrka, finns ju som du säger överallt. Jag har säkert fem olika, så det är jag inte alls främmande för.

Den sort jag kommer att tänka på i samband med kurryhönset var inte av varierad styrka, utan synnerligen mild. Och den enda tillgängliga sorten vid tidpunkten och platsen. Jag är rätt säker på att den har genomgått gedigen produktutveckling under decenniernas gång, men jag tycker de där glasburkarna är så förtvivlat små att jag helst inte köper kryddor på det sättet.

Det är lite roligt, tycker jag, att kurrypulver har slagit igenom så pass så tidigt att det finns gammaldags rätter där kryddan är central. I det danska köket finns istället en variant med frikadeller i likartad kurrysås; boller i karry.

Och så sättet att använda kryddan i de rätterna: en helt slät redd sås, och typ inga andra kryddor. (Salt, rimligen, kanske buljong.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag känner på mig att curryn stavades kurry när jag var liten, och att kryddan var mycket, mycket mild.

Nåja, k-stavningen lever fortfarande.
2507.png
curry_255_g.jpg

Och enligt SantaMariaWorld finns även en 'extra stark'. Willys garantserie har en mangocurry.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jupp, allt förvandlas inte till anglosaxiska här i världen. Även om jag tror att det gränslösa köket mest pratar om curry även i norden. På svenska stavades det förr som petruska säger 'kurry'.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

När jag var liten var kurrykyckling med ris mat som man fick när man varit sjuk. Milt och snällt mot magen. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev inte av att laga mat alls i dag, vi gick pa den lokala lilla restauranten, "Rancher's", som har de mest fantastiska burgare. Vid bordet bredvid satt ett par killar som korde langtradar hast transport, med stora box stall, over hela Nordamerika (mest race horses, men alla sorters hastar aker med). De var jatte trevliga och vi diskuterade allt fran ice hockey och fotboll till hastar och att leva i olika klimat. Det blev en jatte trevlig middag aven om jag far ga nagra kilometer extra i morgon bitti.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och enligt SantaMariaWorld finns även en 'extra stark'.

Den använder jag. Jag gillar curry! Vilket förmodligen anses ungefär lika sofistikerat som att gilla tacos och kebabpizza.;)

Och eftersom curry uppför sig som ett välriktat massförstörelsevapen gentemot andra smaker så kan jag lika gärna gå all in och använda den starkare varianten. Jag gillar dessutom kryddor med lite drag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den använder jag. Jag gillar curry! Vilket förmodligen anses ungefär lika sofistikerat som att gilla tacos och kebabpizza.;)

Som sagt så är ju jag lika sofistikerad jag då, kanske möjligtvis liiiite finare eftersom jag har kockens curry och inte santamaria då. ;) Å andra sidan så förstår jag inte varför santa maria skulle vara sämre än annat. Jag tycker det är bra kryddor, men kockens är liksom den miljön jag alltid haft i kryddskåpet och på jobb.
Men jag dyker snabbt igen i mitt sofistikerade träsk...mitt kulinariska förfall stannar inte vid tacos och tacopizza, utan jag sjunker så lågt att jag älskar den flottiga knallgula nästan självlysande mangorajan. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den använder jag. Jag gillar curry! Vilket

Fast vad som är sofistikerat var väl inte frågan?

Dessutom är nog indisk mat lite småtrendigt?

Jag tror inte att vanliga svenska kryddmärkens currysorter märker ut sig vare sig i positiv eller negativ bemärkelse, jämfört med de engelsk/indiska som finns i kryddbodar och tex indiska livsmedelsbutiker (alltså butiker i Sverige).

Däremot har väl kryddbodar och indiska livsmedelsbutiker en uppsjö av sorter (med mer eller mindre märkbar smakskillnad mellan sorterna).

Att det är starkt, är ju inte heller alls ett signum för indisk mat. Det varierar ju mycket, inte bara mellan regionerna utan också mellan de olika rätterna.

Khorma, tex, är alltid milt och vi skulle kalla det curry.

Den sydindiska mat min partner lagar är inte särskilt stark, tex, och det är ju med recept i kokböcker köpta på plats.

Öht har jag väldigt svårt att tycka att starkt är ett tecken på att man är sofistikerad - jag kommer snarare att tänka på de där tävlingarna som går ut på att äta så stark chili som möjligt. (Fast då är det ju chili, inte curry.) Typ macho, med andra ord.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har varit i Indien, det är väl klart att jag vet att all indisk mat inte är stark?

Men det var inte indisk mat jag menade, utan bara currykryddan såsom den smakar hos t ex Santa Maria. Och det där med sofistikerad var säkert inte frågan men jag bemötte ingen fråga, antog bara att Santa Maria anses ha gastronomiska nivå som tacos och kebabpizza. Det finns ju en hierarki bland maträtter/smaker också.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror inte att vanliga svenska kryddmärkens currysorter märker ut sig vare sig i positiv eller negativ bemärkelse, jämfört med de engelsk/indiska som finns i kryddbodar och tex indiska livsmedelsbutiker (alltså butiker i Sverige).

Däremot har väl kryddbodar och indiska livsmedelsbutiker en uppsjö av sorter (med mer eller mindre märkbar smakskillnad mellan sorterna).

Men vänta nu, köper man santamaria eller kockens, innebär ju inte det att man inte kan ha och använda även andra kryddor utanför det sortimentet? Hur tänker du då?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det var kanske det där med sofistikerat i ditt inlägg och finare i andra inlägg som sammantaget skapade en något underlig bild av diskussionen i mitt stackars huvud.

Jag kan inte minnas att jag någonsin hört någon tycka att Kockens eller Santa Marias skulle vara osofistikerat eller b på något annat vis. Men sådant folk finns säkert!

Jag blir mest lite stressad av kryddburkar som är så små. Jag känner mig så slösaktig om jag tar för mycket då. Föredrar plastpåskryddor av det skälet, men jag ser inte direkt plastpåsarna som sofistikerade. Det var väl några decennier sedan vi blev imponerade av plastik? :p

(Och så är glasburkarna jobbigare att sopsortera.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gör en sallad med tacokryddad köttfärs och bönor ibland, med färdigköpt tacokrydda:eek:! Använder den lite starkare varianten även här. Det röda märket (Santa Maria) är mycket bättre än det gula (som jag glömt namnet på).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fördelen med de vanliga glasburkarna tycker jag är att de är små. Många kryddor dör ju smakmässigt efter ett tag, jag har svårt att göra av med dem.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag vet, jag har sett den förut. Det var nog du den gången också. Ja, nån gång när jag blir extra inspirerad så;) ... (Är ingen matlagare)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

(Och så är glasburkarna jobbigare att sopsortera.)

Fast det gör man inte, väl? Jag köper påsar och fyller på. Och det är inte alltid det är just kockens i en kockensburk liksom.
Jag tror ju att innehållet i kryddpåsarna mår bäst av att kura i lådmörkret än att öppnas i tid och otid över ångande kastruller, så de små glasburkarnas innehåll är sånt som går åt snabbt, och är sen enkla att fylla på med fräscht innehåll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp