Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter hipster! Mangomarmelad måste ju vara hipster, det känns unikt nog, särskilt om du själv odlat mangon i den subkultur du har på balkongen.


Äsch, så hipster att det gör ONT:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mycket, köpte för 7kr/0,5 g. Då kan jag ha det i allt, igår åt vi krabbelurer med saffran och flagad mandel i på eftermiddagen, kanongott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grillad sojakorv med bröd och ketchup, potatissallad från Hemköp. Fanta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I garkvall blev det pasta med en bacon, svamp, paprika och ost sas. Det var jattegott och allt kom fran kylskaps rensning.:p
I kvall tankte jag gora dillkott. Nagot jag inte gjort pa manga ar och jag ser faktiskt fram emot middagen redan ... (06:58 AM:p)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Fick ett anfall av matlagning idag (har varit lite klent med det de senaste dagarna). De skulle SLÄNGA en älgentrecote på en av De Större Kedjorna i Falun igår när jag var och handlade. Jag smilade mig till att få köpa den ändå och killen säger "Äsch, det är ju fredag idag så du får 70% rabatt!" :p

Det blir en skiva av den med trattkantarellsås och ångkokt broccoli till. Jag var inspirerad av Petruskas trattkantarellsoppa men hade ingen madeira hemma (tragiskt, eller hur?!) så jag hällde i portvin istället. Det kan hända att jag häller i mig själv lite av den till efterrätt också :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gör en spontantuppkommen manuell risotto, kokt jasminris blandat med kokta gröna delikatess ärtor och saltade rosatde solrosfrön, fräst lök, svartkål och trattkantareller som sen stuvats med grädde och en slatt balsamico, kryddats med svartpeppar, salt och parmesan och en slatt vitt vin som sen blandats ned i det ärtiga solrosriset. Smakar delicious. :d Det är en såndär rätt som bara blir till under tillagningens gång.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag vet inte, har det något med Buke-maffian att göra? :confused:

:rofl:

Självklart är det hipstrigt med trattkantareller, det är ju gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Måste bara fråga tråden. Råkade se ner i en kollegas matlåda igår och skådade en i mina ögon sällsynt svartbränd köttbit som var så gott som RÖD inuti och utbrast - men kära nån, vad äter du för kött? Och fick till svar att det var en skogsgris, ett vildsvin alltså. Jamen sa jag, ska man äta fläsk sådär rött? Och då brast hela kollegegänget ut i att det var ju inget konstigt alls ("annars blir det bara torrt!"). Allihop är jägarfamiljer ska jag tillägga. Jag som ju inte är någon köttkännare alls har ju för mig att fläsk helst ska vara _ordentligt_ upphettat, vildsvinskött ska helst frysas in ett par dagar typ och sen tillagas och upphettas ordentligt, men jag blev högljutt nedröstad, jag kände det nästan som jag förolämpat alla där...;)...nån sa att nya rön säger att man inte alls behöver vara rädd för rött fläskkött. Är det så tråden? Vet ni?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Är köttet (fläsket) testat för trikiner antar jag att det går bra att äta det blodigt men om det inte är det skulle då inte jag chansa.

Jag är fundersam också om det verkligen är gott med rått fläsk (eller iaf något som lite liknar fläsk)? men det kan ju bara vara vad man är van vid.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Med tanke på att det handlar om jägarfamiljer så tror jag inte det är testat kött de äter? Eller man kanske gör det som jägare också?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, man kan ta prover och skicka in (det är annonser om det i nästan varenda jakttidning).

Om jag förstått det hela rätt så är det förhållandevis ovanligt med trikiner i svenskt vildsvin men för mig personligen skulle jag aldrig chansa, eftersom det kan få så svåra konsekvenser.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja jag är ju tveksam alls till kött då, och det enbart relaterat till smaken av kött. Risken för trikiner gör att jag ryggar ännu mer. Men för att inte tala om det svartbrända och kombon med typ rått innanför det....:crazy:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Din kollegas matlåda lät ju inte så tilltalande och har man inte testat köttet skulle jag aldrig riskera min, min familjs och ev gästers hälsa!

Jag kan tillägga att min särbo som är hängiven jägare skulle aldrig äta fläsk, vare sig tamt eller vilt, som inte är upphettat till minst 75°. I Sverige ska man också se upp med björn, den kan också innehålla trikiner (jag har aldrig ätit björn så jag har ingen aning om hur man tillagar det). Det har också hittats trikiner i hästar, speciellt hos importer.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aven pa den har kontinenten har man andrat hur man recomenderar att flaskkott tillagas. Det ar MYCKET godare om det inte ar "valstekt" som en skosula. ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det här med att man ska frysa vildsvinskött för att döda ev trikiner sägs ju vara felaktigt, att det bara är uppvärmning som är nog effektivt. Meneee...den diskussionen är döfödd med mina kollegor är jag rädd för. Jaja, jag tänker inte nalla deras matlådor iallafall...:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aven pa den har kontinenten har man andrat hur man recomenderar att flaskkott tillagas. Det ar MYCKET godare om det inte ar "valstekt" som en skosula. ;)

Välstekt behöver inte betyda skosula. Och jag skulle väl inte tro att något livsmedelsverk på någon sida atlanten rekommenderar otillräcklig upphettning vid tillagning av fläskkött.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

USDA rekomenderar numera att flask far en innertemperatur av 145*F (eller mer) och rosa (eller helt kokt).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rekommendationen i Sverige är 65 grader celsius så det är inte så stor skillnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp