Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pasta, för en gångs skull. Penne och skälet till att jag köpt pasta - en hipstrig sås på lökskivor och vitlök som fått fräsa i olja, flingsalt och stamrensad svartkål och en trea grädde som fått puttra ihop. Snabblagat och gott.

Tidigare under dagen har jag tvingat i mig fyra frallehalvor med tjockt lager av leverpastej. Det gick sisådär, jag satt och ulkade en halvtimme efter det och mådde illa i fyra timmar efteråt. Jag behöver desperat få i mig järntäta matkällor, men det går inget bra, så nu ger jag upp. Lever går bara inte, blodigt kött går inte, kli och havre och dylikt är inte nog. Persilja och spenat räcker liksom inte, om jag inte ska äta det i bal-mängder. Suck.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har du provat Mjälloms paltbröd? Mycket rikt på järn och smakar inte alls så ruggigt som det låter utan helt okej. Jag käkade det hela våren och lyckades få någotsånär ordning på usla järnvärden.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag brukar använda grönpeppar i små nötfärsbiffar, det är gott! Eller grönpepparsås till desamma, funkar även bra ovanpå lax tycker jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har du provat Mjälloms paltbröd? Mycket rikt på järn och smakar inte alls så ruggigt som det låter utan helt okej. Jag käkade det hela våren och lyckades få någotsånär ordning på usla järnvärden.

Paltbröd? :eek: :nailbiting:Ska du ta död på mig? :arghh: Snyft, jag är lite desperat. Jag ligger på katastrofvärden och tänkte slå knut på mig själv för att få upp värdena _något_ genom mat för att slippa järntabletter och kass mage och järnsmak på _allt_...men det går inget vidare. Doktorn mumlar något om transfusion tom, det kanske är ett bättre alternativ än leverpastej, lever och palt till frukost lunch och middag! :(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här försöker jag rädda dig från en för tidig död till följd av järnbrist och du anklagar mig för mordförsök ...? :(

Men allvarligt talat - har du provat Mjälloms paltbröd? Det smakar verkligen inte alls skumt och du kan äta det som vilket hårt tunnbröd som helst. Jag var superskeptisk, men blev mycket glatt överraskad. Tittar du på järninnehållet är det svårslaget!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är såååå otacksam i denna fråga! Meneee...*tar bort händerna från ögonen och munnen*:nailbiting: var det hårdbröd alltså? Alltså...aha...hmmm...jamen dåså, det var ju en HELT annan sak! :)
Det...såntdär kanske man kan få ner utan ulk? Haha...jag är som en treåring med gröna ärtor på tallriken typ, mot järnsmakande saker i min mun! Menee...det där med massa extrasaltat bregott och annat gottgott på kanske kan gå ner? Då är nästa fråga - var hittar man det? Det blir mataffärs-race i morrn alltså! :)
Jag är djuuupt ångerfull för min otacksamhet, tror jag. Tills jag smakat iallafall! Det var tunga värden i brödet som du säger, jag nästan känner blod/järnsmaken...:o :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså - såhär: Jag var vegetarian med stor köttskepsis när jag började käka det. Lever, blodkorv och dylikt har jag aldrig klarat att äta, men paltbrödet smakar inte animaliskt och blodigt alls. Kanske om du kokar det, men det verkar så motbjudande att jag inte kan se några skäl att ens försöka sig på.

Extrasaltat Bregott är vad jag brukade ha på och jag tyckte det var riktigt gott. För det är ju Bregott och brödet i sig smakar inte übermycket.:p

Jag frågade efter det och mitt närmsta ICA började ta hem det omedelbart. Här nere i söder är efterfrågan på paltbröd knappast särskilt stor, men jag har ändå sett det i ett par andra affärer också.

Go for it! Några dubbelmackor paltbröd med Bregott emellan och du är hemma järnwise. Och det är ju inte precis stora tunga brödskivor vi snackar om.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tar ditt tips stenhårt, synd att uret är så mycket just nu annars skulle jag glatt sätta mig i bilen omedelbartbums för att jaga rätt på brödet. :bow: Jag vet att närmaste ICA har mjälloms vanliga, men är tveksam om paltversionen finns. De tar absolut hem om jag frågar, det är jag säker på, men jag behöver brödet nuuuu...så det blir en sväng till stan i morrn.
Och njä, att koka det låter - motbjudande som du säger! :yuck:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och njä, att koka det låter - motbjudande som du säger! :yuck:

Nu ska vi inte dissa norrländska traditioner... eller jo, skulle aldrig äta blöta (fast bryta går bra).

*ot*

Studentklubben Angermannalaget (A-laget) på Norrlands nation i Uppsala har som motto "Kämpa dö, Mjälloms bröd, bryta, bryta, bryta", en hockeyramsa från början.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Paltbröd måste vara hipster.


Här mackor, nybakta saffransskorpor med lite lakrits i och en stor kopp te.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu ska vi inte dissa norrländska traditioner... eller jo, skulle aldrig äta blöta (fast bryta går bra).

*ot*

Studentklubben Angermannalaget (A-laget) på Norrlands nation i Uppsala har som motto "Kämpa dö, Mjälloms bröd, bryta, bryta, bryta", en hockeyramsa från början.


:nailbiting: Jag vet inte, men blött bröd känns i fobikerklass som typ spindlar, morots/äppel-knaper och naglar som dras på svarta tavlan/bestickslirande på tallriken. ;) Jag kör nog på bryta-metoden! :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag delade lägenhet i Uppsala med en norrländska och var faktiskt lite illamående när hon åt blöta :crazy: fast dåvarande pojkvännen (också norrlänning, jag gillar tydligen dem :D) lärde mig äta bryta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Paltbröd måste vara hipster.
Vafasen. Vad gör jag för fel? :crazy:

Här mackor, nybakta saffransskorpor med lite lakrits i och en stor kopp te.

Pulver eller bitar? Det lät som en spännande kombo! Bagarn på bageriet har slängt i hackade tranbär i sina sockrade saffransskorpor något år, och saltat fikonhack, det senare var väldigt gott, det var många som köpte det. Lakrits...det måste jag tipsa honom om. :up:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jesus, vad de är efter de där hipstrarna. Paltbröd åt jag i våras!
/Slutat med sotarmössa(blev för kallt om öronen)

Jag inser att jag just nu tittar på en tvättäkta hipster! På musikhjälpen är han killen som var med i mästerkock, han med gigantiska glasögon...han har sotarmössa och halsduk - han MÅSTE vara en tvättäkta hipster! Plötsligt gav han hipstrarna ett ansikte!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*klurar pa vad 'hipster' verkligen star for ... har nog aldrig sett en sotarmossa*

I kvall blev det 'Cajun Dirty Rice' (med kyckling inalver och "stuff" som ingar i dirty rice) med rokt Bison korv, en morot och den svamp jag behovde gora av med. Det ar sa super gott ... onskar att vi inte glupskt hade atit upp allting da jag garna skulle atit det i morgon ocksa.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror helt enkelt att en hipster är 2000-talets motsvarighet till 90-talets nörd? Förtom sotarmössan och allt annat som beskrivits i tråden så är vad jag förstår ett par överdimensionerade välmarkerade glasögon också ett obligatoriskt tillbehör. Jag tror att man kan sammanfatta en hipster lite med "det är inne att vara ute" liksom.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

... och idag har jag parmesangratinerad blomkål (och merguezkorv) i matlådan för säkert femte gången på ett par veckor:D

Man vill ju gärna vara lite hipster. (Tveksamt dock om just blomkål räknas dit. Men jag kan tänka mig parmesangratinerad gör det).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp