Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Findus ugnspotatis med grillade grönsaker & broccoli, Hälsans kök vegetarisk filé, Apetina tärnad i olja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pendlingsbar landsbygd är väl knappt landsbygd? "Peri-urbana områden", kallas det tex i diverse formella sammanhang.

Nu uppfattar jag inte benämningen hipster som vare sig särskilt respektfull eller som något att stå efter, men jag uppfattar definitivt att man bor i stadsmiljö som ett rätt centralt drag i hipstergrejen. Exakt samma på landet, skulle få heta nåt annat - om det nu behövde heta något. (Precis som jag är tveksam till om hipster ens kan vara rätt benämning på motsvarande befolkning i Göteborg.)

Peri-urbana områden...:rofl: Jaja, men 'inte särskilt respektfull'? Det lät ju trist. :meh:

Jag gräddar pannkakor, som dotter beställt. Till mig gör jag fyllning, av spenat och svartkål, gul lök och mozzarella, som jag tänkte rulla in och gratinera.

Jag har inte hunnit till stan idag, jag får jaga mjälloms hårdbröd i paltversionen i morgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jaja, men 'inte särskilt respektfull'? Det lät ju trist. :meh:

Det ingår i det där att hipsters inte själva kallar sig hipsters. Om man inte vill bli sedd som en grupp, så är det väl inte särskilt respektfullt att prata om det som en grupp. Utan mer lite skämtsamt, distanserat, att prata i grupptermer om personer som vill se sig som mycket individualistiska. (Naturligtvis inte respektlöst som i kränkande, om inte hipstern ifråga är väldigt känslig.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Politiskt, musikaliskt osv ser jag inga uppenbara gemensamma nämnare
Hm, jag skulle säga grönt liberal och postrock samt den där titta-ner-i-skorna-genren, vad den nu heter. Indie singer-songwriter typ. Hipster är det nya indie, i alla fall på ytan.

Annars tror jag att gruppens starkaste gemensamma nämnare är Weekday.

Och de finns för all del även på landet. Weekday har en webshop.


---
För formens skull: Jag tänkte laga en slät tomatsoppa idag. Blir nog ett par varma mackor till det. Lagom enkel och värmande vintermat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pulver, blev riktigt bra:)


Ikväll blir det hemlagad pizza, med ruccola, fikon och rökt ost samt gorgonzola. Tomatsås är bannlyst.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall var det ice hockey igen och det blev riktiga nordamerikanska varmkorvar med brod OCH pommes frittes ... och naturligtvis senap, ketchup, buffalowing sauce, relish ?, hackad lok, och surkal. :D Jag ater tillbehor med korv jag.:p Vart lag forlorade med 2-6 ocksa ... sa nu trostar jag mig med ett glas vin och nagra kex och salsa.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har ätit lussekatter och pepparkakor på luciafirande (blev nästan lite tårögd öcer tindrandet och falsksången), så det blir något lätt, te och smörgås gissar jag. Har en bit cambozola som borde gå åt, trevligt problem.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte i mitt kök, men vad jag har fått mig till livs sista dygnet; Sjukhusmat. Och några påsar blod. :(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Krya på dig!


Här bakas det, jag gör årets julkakor. En trevlig variant på engelsk fruktkaka, med torkade tranbär, dito blåbär, sommarens sista burk körsbärssylt, äpple, berberisbär,korinter, apelsinskal, mandlar, hasselnötter och mörk choklad samt massa goda kryddor. All frukt skärs i lagom bitar, och läggs i burk med lagom mycket sprit. Dagen efter görs kakan, bakas på muscovadosocker.

Efter detta överdåd blir det bläckfisk, hallelujah!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack hörrni. Blodvärdet dök till under pensionsåldern, jag är nu frisläppt med siffran 90 i pappret.

Efter en vattnig köttsoppa till lunch igår, en förhållandevis god kasslergryta med kokt potatis till middag igår, och idag en riktigt god pasta med skaldjurssås från sjukans kök, har jag idag slötillagat friterad pomme, perslja och svartkål (livsfarligt att fritera det sistnämnda, det smällde och stänkte och väsnades som andra världskrigets normandie), pepparkryddad lövbiff, hickorysås, sallad på savoykål & broccolibuketter.

Varför får man alltid en dessert på sjukhus & instititioner? Att de gamla får det på äldreboendet är en sak, men på sjukan? Idag satt jag och tre 30-35-åriga män med varsin droppställning och förundrades över den lilla skålen med något typ fromageaktigt som vi fick på brickan. Vi kunde inte avgöra vad det skulle vara för smak, men det var gulvitt och kan ha smakat allt från vanilj till ananas eller passionsfrukt. Det kan lika gärna ha varit citron. Eller gul hallon. Så smaklöst var det liksom. :o
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Hilfe! Brända mandlar, den varianten med typ marsipan-är det en mandel med marsipan runt?

Jag vågar inte låta 4-åringen leka med smält socker, men marsipan är okej...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde sådana för några år sedan och tyvärr handlar det om smält socker även till dem. Tror jag blandade mandelmassa eller marsipan med (flor-?)socker och vatten och det skulle sen koka innan mandeln åkte i. Antar att de blev rosa på något sätt på vägen också .. hmm...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men usch, honung, din stackare! Skönt att du är hemma igen.

Efterrätten man får på sjukhus måste väl vara en rest från en tid då vardagsmiddagarna följdes av enkla efterrätter. Jag tänker att man åt mindre portioner av huvudrätten och det som var dyrt och kompletterade med en enkel efterrätt. Sagosoppa, kräm, änglamat, puddingar, kompotter och sånt, kanske?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Hilfe! Brända mandlar, den varianten med typ marsipan-är det en mandel med marsipan runt?

Jag vågar inte låta 4-åringen leka med smält socker, men marsipan är okej...

Trots att även dessa tingestar går under slemproppslagen, så gör jag ett undantag, vi kan ju inte förvirringen bryta ut totalt och kalla mandlar för bouchon nånting.


Recept från middagsfrids julgodispåse:

Brända mandlar
1. Hetta upp en torr stekpanna och
rosta 2 påsar hel mandel
(200 g) på medelhög värme i
3 min under omrörning.
2. Blanda ½ dl vatten och
1½ dl socker i en kastrull.
Koka upp så att sockret smälter
och tillsätt sedan mandlarna.
Koka mandlarna i ca 5 min. Rör
hela tiden tills sockret börjar
vitna.
3. Häll ut mandlarna på ett
bakplåtspapper och separera
dem med hjälp av en trägaffel.
Låt mandlarna svalna helt och
förvara dem sedan i en lufttät
burk.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men usch, honung, din stackare! Skönt att du är hemma igen.

Efterrätten man får på sjukhus måste väl vara en rest från en tid då vardagsmiddagarna följdes av enkla efterrätter. Jag tänker att man åt mindre portioner av huvudrätten och det som var dyrt och kompletterade med en enkel efterrätt. Sagosoppa, kräm, änglamat, puddingar, kompotter och sånt, kanske?

Tack, ja det är otroooooligt skönt att vara hemma. Det var en kortis som intagen, men den räckte.

Om efterrätten. Det låter...(dåtida) logiskt. Men idag 2013 borde dietister och nutritionister och ekonomer kunna slå sina kloka huvuden ihop och göra något bättre, mer samtida. Det är helt vansinnigt egentligen det där med efterrätterna, så länge det inte handlar om att få upp aptiten för vissa (många sjuka tappar ju fullständigt aptiten, men kan få ner något sött), så är det ju milt vansinne att lägga såväl tid, som pengar på rent slask när man istället kan lägga detta på bättre huvudrätt eller kanske alternativ efterrätt som frukt eller annat till övriga som inte behöver den där treaten. Tänker jag. När jag blir president ska jag ta itu med frågan right away.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

(...)så länge det inte handlar om att få upp aptiten för vissa (många sjuka tappar ju fullständigt aptiten, men kan få ner något sött)(...)När jag blir president ska jag ta itu med frågan right away.

Så är det förstås! Borde man inte käka efterrätten först om man vill trigga igång lite aptit?

Låter som en bra fråga att gå till val på!:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Så är det förstås! Borde man inte käka efterrätten först om man vill trigga igång lite aptit?

En av mina avdelningsgrannar som hade en allvarlig blodsjukdom men också var inskriven för dålig blodvärden sa att han drack coca cola light för att trigga aptiten. Det mättar inte eftersom det är tom dricka, men det triggar behovet. Han tyckte att det sög att inte coca cola ingick i högkostnadsskyddet. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp