Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag rekommenderar annars nougatmandlar med kanel, garanterat barnsäkert. Rosta mandeln först bara. Det är rostad mandel inrullad i nougat och sedan pudrad/rullad i kanel. Mums!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag rekommenderar annars nougatmandlar med kanel, garanterat barnsäkert.

Och jag säger att inga mandlar är barnsäkra! Det är ett mycket vanligt allergen! (Sorry, jag är en lustfylld glädjedödare just när det gäller nötter & mandel...:o ,jag förstår naturligtvis att du syftar på att tillagningen med nougat är säkrare än med varmt socker)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ha ha ja, men tanken om att sätta mandeln i halsen försvävade mig när jag skrev barnsäkert. Allergi hade jag däremot inte tänkt på, där tänkte jag att hyacint säkert hade koll.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:) Jo, jag förstår det, kunde bara inte låta bli.

Det är vanligt att föräldrar inte tänker på nötter och risk för allergi. För många år sedan (innan jag själv blev hysteriskt allergisk), så åkte min mor, bara för att hon tyckte det var kul, på marknader och sålde te i lösvikt, kryddor och - nötter. Jag hjälpte till ibland och ganska snart insåg man att det här med provsmak på nötter inte var någon bra idé.
Många, jättejättemånga...typ matade sina barn med nötter. En grabbanäve och in i munnen på små barn som kanske bars på armen. Det var helt sjukt att se, inte bara för att det var vanligt med 'gratisätare (Här, är det dröjer innan vi kommer hem och middan är klar!, och en näve till medhavt barn.. ) utan just för att så många nästan tryckte in nötter i munnen på sina barn. Jag vet inte hur många gånger man hörde 'om du får en påse jordnötter, slutar du tjata om godis då? Nötter är ju nyttigt snacks!" - och det här var ändå innan hälsovågen, innan media skrev upp nötter som något nyttigt. (Vilket det inte alltid är.)
Jag är en anti-nöt & mandeltyp, precis som före detta rökare kan vara hängivet antirökare. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag erkänner- efter en gotländsk buffé tackar jag högre makter för nötterna, de räddade 4-åringen.
Jag tål inte "råa" nötter, men rostade går bra. Jag låter dottern testa, precis som med all frukt jag inte tål.

50-års kalas. Det var gott, mycket lamm och gott vin. Lite fryntlig sådär ska erkännas. Nu ska jag sova.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har nog betraktat nötter som nyttigt, inte minst för barn. Givetvis förutsatt att de inte är allergiska, men det gäller ju tex morötter också.

Nötter ger hyfsat mycket näring och energi på lite volym, vilket ofta är bra när det gäller barnmat. Dessutom är de lätta att ha med sig.

Jag är periodvis lite allergisk, eller "allergisk", mot nötter; främst när jag är mycket stressad under en lite längre tid. Men annars använder jag gärna nötter i matlagningen.

Igår lagade jag fisksoppa till några gäster. Det är roligt att laga fisksoppa, koka fond, koka musslor och ha sig. Generöst med saffran eftersom det var lucia. Och aioli.

Idag har jag ätit Pasta Putanesca, eller Gnocchi Putanesca, om man så vill.

Lagret av Barilla-pasta är på upphällningen och paniken sprider sig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

I dag har jag atit oavbrutet:crazy: Och gott har det varit ocksa!:D
Nu ikvall skulle jag gora en "toffe-pretzel-bark". Jag gillar verkligen salt och sott, sa pretzels lat supergott ... med chocolad ... men jag gillar inte toffe nagot vidare sa jag tankte mig gora knack i stallet och drog ivag over en timma till IKEA for att kopa sirap ... som inte fanns.:meh:
Istallet anvande jag mest lonn sirap med lite agave och kokade knack av det. SA supergott! Det gor jag definitivt om.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Samma här. Själv måste jag dem rostade, annars reagerar jag på dem.


Ikväll blev det en biryani masala, enkelt och gott med god chutney till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I dag at vi lunch ute ... det blev en super god macka med anka, sa i kvall var det mycket enkelt med lite rester och mos av nagra sma ny-potatisar men mest rodbettor. Jag hade en liten klick mjukost som jag slangde i tillsammans med mindre an en halv deciliter matlagningsgradde, salt och peppar. SUPER gott blev det. Det gor jag definitivt om!

Och har ska det kokas mer knack ... med lonnsirap och agave i fortsattningen.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Flytande föda igår (inget med mjölkprotein och bara klara drycker utan röd färg...) japp, det är dags för koloskopi så jag avslutade "maten" igår med en shot Phosphoral och håller nu på att arbeta upp mig till att ta den andra shoten :yuck: :yuck:

Min :love: är här så jag slipper fara dit själv och han har lovat att vara bredd med en bagel när jag är klar och sedan blir det skaldjursdominerad plockmat till middag. Jag behöver något att se fram emot :cautious:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag lever i sus och dus just nu. :)

Söndagsmiddag på indisk restaurang. Jag åt samosas till förrätt och en utomordentlig lammcurry till huvudrätt. En flaska Cobra till.

Igår blev jag bjuden på galet god fisksoppa med räkor, lax, långa och en underbar saffranskräm till lunch.

Middagen blev jag också bjuden på, men mycket enkelt: fish & ships, en flaska Staropramen till.

(I söndags var det dock jag som bjöd.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nötfärsbiffar med fetaost, persilja och ajvar i smeten, kokt potatis och stuvad spenat sallad på ruccola, vitkål, grönkål och kapris.

Igår parmesangratinerad spenatröra i zucchinibåtar, kokt broccoli, keso och paprika/pankopanerade potatisbullar.

I morrn, typ rester på nötfärsbiffarna och stuvade spenaten, kanske couscous, grönkål...

Det är så typ menyn ser ut med lite variationer hit och dit. :crazy:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Te och mackor, laddar inför morgondagens middag med gäster. Förberett dessert i form avsaffranspannacottan och lagt körsbär i cognac samt gjort en lakritsglass. Skorpor med saffran, kardemumma och laktrits finns sedan innan.
Här ska frossas!

Nu ska jag bara hitta på en varmrätt:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Huvudsaken är ju ändå att du har desserten på plats!

Jag planerar en middag tills på fredag. Funderar på om inte färsk spenat, lite mynta, lite persilja, hackad gul lök, hackade valnötter och granatäpple borde bli en trevlig sallad? Med en rätt enkel vinägrett.

Idag har jag ätit pasta med salsiccia, svamp, lök och rucola, kryddat med generösa mängder salvia, rosmarin och timjan. Använde lite hickorysalt också. Enkelt och gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår: basmatiris på persiskt vis med saffran, lammfärbiffar i ett jox på lök, tomat och kryddor, särskilt bockhornsklöver, sallad på färsk spenat, romansallad, rödlök, persimon och granatäpple med en enkel vinägrett, yoghurtsås och libabröd till. Rött vin eller öl efter tycke och smak.

Idag rester av ovanstående utdrygat med broccoli och bulgur. Tror jag att det blir, har inte ätit ännu.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Någon som har minnen av Cedro-olja från långt tillbaka? I min barndom (typ 60-talet.....) gjorde min låtsasmormor de mest vidunderliga pepparkakor, med massor av kryddor - och Cedro-olja! Idag hittar jag den som citron-olja, och visst är den speciell men inte alls som den jag minns. Handlar det om en annan olja? Jag köpte Cedro-olja häromåret, och den var mest citron:ig. Nu heter den, mycket riktigt, citron-olja och är just det - citronig.

Börjar mitt minne svika mig? Eller var gamla tiders cedro-olja annorlunda? Inte bara friskt citron:ig utan mustigare, liksom..... Kryddigare!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det var valnötter i salladen också.:)

Utgångspunkten var att jag var sugen på granatäpple, spenat och valnötter.

Glömde även nämna spanakopitan som ingick i måltiden. Jättegott! Filodeg, spenat, fetaost, i stort sett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp