Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi hade flaskfile med bananer svamp och lite bacon ... kryddad med en sot kurry krydda i gar kvall. Riktigt, riktigt gott faktiskt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter som 70-talets kök ringde och ville komma tillbaka, bara du slängde i lite salta rostade slemproppar också! :D

Jag har ätit stomp på potatis, sötpotatis, kokt broccoli, med kokta brysselhalvor, rå rödkålssallad och en näve pullad gris och en slatt pepparsås. Rester från kyl och frys.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Lunchen blev tjuvstart på köttbullar, vansinnigt goda! Sen har jag lyckats bevista tre olika glöggpartyn, så middagen blev diverse julgodis, glögg, nötter mm. Nu rödvin och bubbelvatten, mår lite märkligt:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Glühwein, glögg, pepparkakor. Grönkålspaj, bröd, julmust. Glasstårta Othello, äppelcider.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter som 70-talets kök ringde och ville komma tillbaka, bara du slängde i lite salta rostade slemproppar också! :D
<snip>

Men precis!:D De enda rostade slemproppar vi hade satt fast under knack, daremot hade jag lite aprikos hack uppblott i Whiskey over sa det akte ocksa i.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tjuvstartar traditionsenligt julmaten 23/12 med revben (tjockskurna), sås, potatis, brysselkål, gelé, sallad på äpple, lök och tranbär samt stekt savoykål (stavas det så?).

Goda ölsorter till, men sonen valde julmust (trots att han är vuxen).

Mandelkakor med lite hjortronsylt på till kaffet.

Därmed är en av julens och julbordets rätter avverkade! Härligt! :D

Jag tycker att det är gott med tjockskurna revben, en gång om året är precis lagom.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag skriver savoykål för jag tycker att savojkål ser så dumt ut ;) men jag tror att det senare är det rätta...

Ikväll har jag gjort köttfärslimpa fylld med mozzarella och en kapris- och olivtapenade. Körsbärstomatsås, girondelle-pasta och bouchons muqueux verts till, och ett glas rött, och så lite av min hemkokta skumtomtefudge och en G&T till efterrätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det var exakt det som avgjorde att jag valde att skriva savoykål.

Savoj, liksom, det ser ju imbecillt ut. Savoy, däremot, har ju en air av klass och förfining över sig. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Falafel, ljummen bulgur med gurka, körsbärstomater och Apetina med kryddolja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunch: en grillad sojakorv med bröd och ketchup och en apelsin. Julgodis.
Kväll: gräddig potatiskaka (riven potatis och morot och grädde i stekpanna) och körsbärstomater. Julgodis.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kokt potatis, halländsk långkål som jag gjorde om lite mha muskot och pepparrot, kokt brysselkål, finsk(?) morotslåda och varmrökt lax, ägghalvor med majonnäs, kapris och rom och surbrödsvört. Det var typ det närmaste julbord jag kunde trixa till idag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I dag blir det lamm stek insmord med thyme, salt, peppar och smor som fick sta i rumstemperatur i en timma innan jag satte in det pa ett galler i ugnen med pytte sma farsk potatisar, morotter och sotpotatis 'tossade' i lite oliv olja och salt i en form under lammet. Till det en trumpetsvamp sas. Himmelskt gott.:d Jag som inte ar sarskilt fortjust i potatis skulle kunna ata bara den potatisen. Den ar sa oerhort god att det finns inget stopp.

I dag har jag gjort mer godis ... men glomde rora i smoret i kolan:meh: Ska bli interessant att se hur den smakar.:cautious:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blir det soppa på resterna ifrån den brittiska julmaten ifrån igår. Eftersom det bara är två av oss så åt vi ugnsrostad kyckling igår istället för kalkon och soppan innehåller resterna av kycklingen, morötter, rostad potatis, brysselkål och lök.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Frukost/lunch blev vörtbröd med julskinka och rödbetssallad, har konstigt nog inte tröttnat än.
Till middag helstekt oxfilé med hasselbackspotatis, rödvinssås, smörstekt sparris och en fantastiskt god sallad. Nu är jag så mätt att efterrätten nog får vänta en lång stund.

Tack Petruska (tror jag det var) som skrev om granatäpplekärnor i sallad, det var otroligt gott :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det kan ha varit jag, jag äter det ibland. Kul att kunna inspirera!

Jag har ätit annandagslunch hos föräldrarna, julmat högt och lågt.

Nu tar jag mig en kvällsmacka med getost och en med plommonmarmelad. Några dadlar och ett par persimoner till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår blev det min älskade röda curry, himmelrike! Ikväll önskar lillebror tacos modell kalla grönsaker och jox, bara att ställa upp. Ska man äta det är det ju en fördel att vara många.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår blev det min älskade röda curry, himmelrike! Ikväll önskar lillebror tacos modell kalla grönsaker och jox, bara att ställa upp. Ska man äta det är det ju en fördel att vara många.

Jag tror aldrig curry smakar så ljuvligt som efter julhelgen! Här blev det också en curryrätt (ja, jag fortsätter att använda ordet ;-) ) igår, en vild blandning av alla lämpliga kryddor jag kunde hitta. Skivade ner några potatisar från julmiddagen, ugnsrostade, men det var ingen höjdare, det stämde liksom inte in.....
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Morotssoppa med apelsin, matyoghurt, småfralla med bregott och port salutost.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp