Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sallad på; crisp, gurka, råriven morot, grönkål, krimtomater, jättekapris, vitlöksrostad gul paprika, salta rostade solrosfrön, mozzarellakulor (från lidl), äppelvedsrökt kalkonbacon, pinchos, syltad rödlök i skivor och lite rester av pulled pork. Thats how we roll rester. Musslorna var pricken över i på salladen och julvörten på surdeg funkar fortfarande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag steker ibland potatis, lök och lite blomkål och så slänger jag ihop en liten gul currysås till. Det brukar bli :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det var exakt det som avgjorde att jag valde att skriva savoykål.

Savoj, liksom, det ser ju imbecillt ut. Savoy, däremot, har ju en air av klass och förfining över sig. :D

Jomen preciiiis. ;)

Jag har ätit julmat högt och lågt i tre dagar och känner att nu får det vara nog... jag åt inte hemma idag så jag fick finna mig i pyttipanna på rester av skinka och prinskorv samt potatis och lök, men till lunch åt jag en tetra kikärter med oliver och citronvinaigrette av ren grönsaksdesperation...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rester från igår: sallad med spenat, ruccola, avokado och granatäpple samt lite mango balsamico, till det oxfilé och rödvinssås. Det kan nog räknas som sen lunch.
Nyss blev det brie på pepparkakor och fincrisp samt torkade fikon och lite färsk mango.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

grönsaksdesperation...

Grönsaksdesperation är ordet!

Lunchen på två skivor danskt rågbröd med heminlagd sill (pepparrots- och senaps-) gjorde inte saken bättre.

Inför middagen experimenterar jag i detta nu med rostad grönkål och rostad brysselkål. Får se hur det går. Det blir varmrökt lax och chrein till. Kanske även danskt rågbröd och/eller challe.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Potatisgratäng, vegetarisk schnitzel och körsbärstomater. Julmust. Vitaminrik äppledessert.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Less på julmat (jo, det finns kopiösa mängder skinka kvar som kommer att frysas in) så idag blev det ost och skaldjur med baguette.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grönkålen blev lite rolig, faktiskt!

Jag bredde ut bladen i en långpanna, duttade över olivolja och rörde runt lite med händerna så att oljan fördelades. Saltade. Lät det stå i ugnen ca en kvart, ca 180 grader (Celsius). Sedan var det chips! Goda chips, fiberrika chips.

Brysselkålen kokade jag nästan färdig, och gratinerade sedan snabbt i ugnen med parmesan strödd över.

Vintrigt och grönsaksbetonat samtidigt, tillsammans med varmrökt lax, bröd och chrein.

Vatten till. Jag blir just nu trött bara jag tänker på öl.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grönkålen låter jättegod. Det ska jag prova, jag har nästan bara ätit grönkål som långkål. Vilket jag i och för sig älskar högt och rent!

Den där grönsaksdesperationen tar sig vansinniga yttringar, jag har druckit nästan två liter grönsaksjuice på lika många dagar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är väldigt förtjust i långkål, och har ätit det i mängder under julen, min vana trogen.

Men det verkar ju konstigt om just grönkål är den enda grönsak som endast kan ätas gräddstuvad. Egentligen gräddstuvar jag ju rätt sällan något annars.

Själv åt jag fem äpplen i ett svep förut, troligen även det ett symtom på grönsaksdesperation.

Funderar på om ett uppfriskande litet glas portvin och några dadlar före sänggåendet, är vad jag behöver för att hålla skörbjuggen stången. Plus några persimoner.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, jag vet inte - jag har überhalländskt påbrå på fädernet, så blotta tanken på att göra något annat med grönkål än just långkål resulterar i fasa hos min omgivning och av någon anledning blir det aldrig att jag gör något med grönkål bara till mig själv. Jag får tänka om där!

Förresten, på tal om savoykål och gräddstuvning så är gräddstuvad savoykål alldeles fantastiskt gott.

(Jag åt fem-sex clementiner på en halvtimme igår kväll. Ännu en grönsaksdesperationsbristyttring. Idag blir det lunch på stan, jag sitter redan och fantiserar om sallader.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, jag vet inte - jag har überhalländskt påbrå på fädernet, så blotta tanken på att göra något annat med grönkål än just långkål resulterar i fasa hos min omgivning och av någon anledning blir det aldrig att jag gör något med grönkål bara till mig själv. Jag får tänka om där!

Samma här, i alla avseenden. Så med min rostade grönkål, har jag nu gjort upp med min ärftliga belastning!

Men jag kommer att fortsätta att äta långkål på jul.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grönkålen blev lite rolig, faktiskt!

Jag bredde ut bladen i en långpanna, duttade över olivolja och rörde runt lite med händerna så att oljan fördelades. Saltade. Lät det stå i ugnen ca en kvart, ca 180 grader (Celsius). Sedan var det chips! Goda chips, fiberrika chips.
.

Det var ju detta jag skrev tidigare i tråden! :) (fast jag var inte så hardcore så jag lät det stå utan mittennerven, i ca 160' varmluft ca 10 minuter)
Jag har kommit fram till att svartkålen behöver inte ens 10 minuter, där räcker det med 6-7 minuter. Bubblorna kreverar annars, och det blir bara sotigt bränt.

Jag har gjort en rotsakschipstallrik också, tunnskivade (med osthyvel) morotsslantar, rödbetsslantar, purjoslingor, kålrabbi och olivoljedusch och en näve hyvlad parmesan slumpmässigt över plåten, salt + svartpeppar ca 10 min i 180'. Jättegott, jätteenkelt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dagens mat: Jag satte i morse in en fläskkarré i ugnen tillsammans med en massa gottgott som hickorybarbecuesås, gul och rödlök, vitlök, rökt salt, en skvätt whisky och en slatt rödvin och nu är det färdigt. Ska snart ätas med icas ekologiska surkål på påse (12:- för den i särklass godaste syrligaste färdiga surkålen jag ätit, detta trots en ungersk styvfar under min uppväxt), en creme fraiche-slatt, inlagd rödlök, i en klämma av vitt nybakat bröd. Så enkel mat, så billig, så gott! :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aha! Jag var lite oklar över var jag hade fått idén från! :D

Jag tog inte heller bort mittnerven. Det var ju middagsmat, inte snacks.

Svartkål är en produkt som de butiker jag vanligen handlar i inte förmår tillhandahålla. Detta är ett allvarligt hot mot min trendkänslighet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag lagar sällan mat men idag testade jag på pasta carbonara med julskinkan som var kvar. Blev sådär. Skulle lämna kvar lite av pastavattnet enligt receptet men blev inte så bra, tyckte nog den kunde smakat mer.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev linssoppa till lunch som var ljuvligt god! Ännu en gång levererar Condeco. Surdegsbröd till, perfekt!

Nu har jag satt i mig en massa popcorn på bio och känner mig sådär "mätt på luft" som man kan göra av popcorn - men jag får nog se till att äta något mer ikväll. Kanske bara en mozzarella- och tomatsallad eller något.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tog inte heller bort mittnerven. Det var ju middagsmat, inte snacks.

Svartkål är en produkt som de butiker jag vanligen handlar i inte förmår tillhandahålla. Detta är ett allvarligt hot mot min trendkänslighet.

Men alltså jag tar bort mittnerven, den är ju tjock som en stock och har man inte förvällt kålen är det som att knapra på...en träbit. Tycker jag.

Men alltså beträffande trendkänsligheten, så tycker jag att du kan svälja den och ta dig in på närmsta välsorterade icabutik som har svartkål i icas eget sortiment. Coop brukar ha från grönsaksmästarna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men alltså jag tar bort mittnerven, den är ju tjock som en stock och har man inte förvällt kålen är det som att knapra på...en träbit. Tycker jag.

Det gör jag till långkål också. Fick väldigt späd och fin grönkål utan för tjocka mittnerver nu i julas, men jag repar av bladen i alla fall. När den är tunn och fin gör det ju inte så mycket om något åker med, men de tjocka stjälknerverna, eller vad man ska kalla dem, är ju inte så roliga.

Jag åt rökt makrill med en mozzarellaboll drizzlad med basilikaolja och mycket svartpeppar på samt en liten bytta otroligt goda körsbärstomater. Icas egna - tips - 2x250g för 15:-, till kvällsmat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men alltså beträffande trendkänsligheten, så tycker jag att du kan svälja den och ta dig in på närmsta välsorterade icabutik som har svartkål i icas eget sortiment. Coop brukar ha från grönsaksmästarna.

De två (rätt olika) Coop jag har inom räckhåll, har inte haft svartkål när jag har kollat. Jag passerar sällan någon riktig Ica, bara små jourvarianter, som inte har grönsaker att tala om. De två Hemköp och de två grönsaksaffärer jag brukar handla i, envisas också med att inte ha svartkål. Det är obegripligt hur något som inte går att få tag i kan vara så omtalat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp