Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Meneee....cedroolja är citronolja? Det typ pressas ur skalen tror jag.

De godaste pepparkakorna jag någonsin ätit, blev jag bjuden på av en bukefalist faktiskt, Balderum. Hennes mormor tror jag det var som hade gjort dem. Tunnskurna...undrar om det var cedro i dom? Jag måste fråga henne!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag ska jobba hela julen, vårt julfirande hemma blir minimalt. Idag har jag gjort en massa nötfärsköttbullar, som vi nyss ätit tillsammans med kokt potatis och gräddsås + gelé och mjölk till. Resten av bullarna fryser jag ner till dottern studentens frys, samt att jag kommer leva på typ vörtbröd med skurna köttbullar på under julhelgen.

Nu vin och salt knäck.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Meneee....cedroolja är citronolja? Det typ pressas ur skalen tror jag.

Ja, det gör det.

Lena: Du kanske bara minns smaken som godare, därför att du då tyckte att det var godare än du tycker nu, om du förstår hur jag menar?

Jag har aldrig använt cedroolja som vuxen, tror jag, men minns hur flaskan såg ut i föräldrahemmet (70-tal).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det gör det.

Lena: Du kanske bara minns smaken som godare, därför att du då tyckte att det var godare än du tycker nu, om du förstår hur jag menar?

Jag har aldrig använt cedroolja som vuxen, tror jag, men minns hur flaskan såg ut i föräldrahemmet (70-tal).

Ja, det kanske är så? Jag tycker bara det doftar enbart citron nu, ur flaskan. DÅ, när låtsasmormor använde den, för 45 år sen och mera, doftade den mera. Jag kan inte riktigt beskriva det. En djupare doft. Kanske det är mitt luktsinne som blivit simplare med åren? Jag bara saknar just "den" doften som var så magisk. Ingen annan gjorde pepparkakor som hon! De var starka, kryddiga, mörkt rödbruna (många tyckte de var nästan oförskämt kryddiga!) - och hade den där cedrooljan i. Som jag minns som en nästan förtrollad ingrediens.

Ja, det är kanske minnets magi jag trasslat in mig i...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Meneee....cedroolja är citronolja? Det typ pressas ur skalen tror jag.

De godaste pepparkakorna jag någonsin ätit, blev jag bjuden på av en bukefalist faktiskt, Balderum. Hennes mormor tror jag det var som hade gjort dem. Tunnskurna...undrar om det var cedro i dom? Jag måste fråga henne!

Ja, gör det!! Be om receptet! Min barndoms pepparkakor var väldigt speciella - väldigt starka i smaken, kryddiga, och en annan, rödbrun, färg.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl
Här hemma blir det blomkåls och äppelsoppa, en nyfunnen favorit :) Lite vintrig på något sätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter gott, Kofunda! Blir perfekt i januari. Morotssoppa med äpple är också gott.

Hur går det för er alla med julmatsförberedelserna?

Jag har gjort två sorters ischoklad idag, dels på vit choklad, dels på mjölkchoklad, (eftergift åt min son, han har en infantilism när det gäller ischoklad) samt två sorters sill; pepparrotssill och senapssill.

Jag har även gjort en chokladsalami - en godishistoria som består av fikon, dadlar, en skvätt konjak, choklad och de nötter man kostar på sig.

Min partner har bakat pepparkakor, chokladdoppade apelsinkokoskakor och engelsk fruktkaka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Chokladsalamin låter löjligt god!

Jag har bakat fruktkaka med nytt rekord i andelen frukt och nötter i förhållande till övriga ingredienser:d. Sen har jag gjort fikon i konjak att ge bort, skurna pepparkakor och knäckebröd.

För övrigt klurar jag mest på hur jag ska mecka ihop nåt magsnällt att äta på julafton. Risgrynsgröt?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Chokladsalamin låter löjligt god!

Den är ännu godare! Här är receptet.

http://www.dn.se/mat-dryck/recept/chokladsalami/

Men jag inser nu att jag glömt det där med dina magproblem. Å andra sidan enades vi väl om att du kan äta kött, sås och potatis. Det täcker ju egentligen in rätt mycket av den vanliga julmaten.

Om mjölk inte är ett problem, borde väl risgrynsgröt vara perfekt? Men lite enahanda som enda julmat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hur går det för er alla med julmatsförberedelserna?

Nä, jag hoppas bara att den här julen passerar fort som fasen. Köttbullar lax och möjligtvis att jag gör en jansson. Saltknäck, julmust och glögg. Det är det längsta vi sträcker oss till vad det gäller jul.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

För övrigt klurar jag mest på hur jag ska mecka ihop nåt magsnällt att äta på julafton. Risgrynsgröt?

Lutfisk? Kokt potatis och vit sås? Lutfisken kan ju ersättas med naturell eller marinerad tofu om man gillar det bättre?
Jansson borde vara ganska snällt? Behöver inte ens vara med anjovis i?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det receptet(och den här tråden) är för mig som porr är för en som lever i celibat!:p

Risgrynsgröt kokt på rismjölk funkar! Men det är ju precis lika menlöst som allt annat som funkar *mutter, mutter*.:mad: Fast det börjar ge lite resultat, tror jag, så det är väl kanske värt det...

Beträffande kött och potatis firar jag katolsk(sekulariserad) jul, utan kött. Fisken ska nog funka fint och kanske surkålen likaså, så det ska nog gå bra. Men det är så tråååkigt med mat nuförtiden. Jag smygläser en massa här som substitut utan att någonsin ha något att bidra med.:D
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nä, jag hoppas bara att den här julen passerar fort som fasen.

Det gör den säkert! Och sen är det redan liiiiite ljusare, också!

Själv känner jag mig i ovanligt god balans med hela juleriet i år. Jag ska till och med ha en gran. Ska klä den imorgon.

Och julkorv och köttbullar och revben och jag vet inte vad, dock ingen skinka. Det får finnas gränser.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lutfisk? Kokt potatis och vit sås? Lutfisken kan ju ersättas med naturell eller marinerad tofu om man gillar det bättre?
Jansson borde vara ganska snällt? Behöver inte ens vara med anjovis i?

Honung, tack! Lutfisk har jag inte ens tänkt på! Det får det bli någon av mellandagarna. Det är ju snällare än snällt, tänker jag. Tyvärr blir det med ris till, men någon sorts vit sås kan jag säkert sno ihop och ärtor, ja kanske?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Beträffande kött och potatis firar jag katolsk(sekulariserad) jul, utan kött.

Ursäkta en korkad fråga, men om man firar sekulariserad jul, hur vet man då vilken sorts kristendom man är sekulariserad från, om du förstår hur jag menar?

Fisken (karp?) och surkålen associerar jag med östeuropa, vilket ju iofs kan vara katolskt.

Jag har ingen aning om jag firar katolsk eller protestantisk (luthersk) sekulariserad jul. Min morfar var katolik, min onkel är katolik, alla andra har varit sekulära i flera generationer, i länder katolicismen inte dominerar.

De spanska släktingar får "julklappar" på Trettonhelgen, men jag vet inte om det är katolskt eller spanskt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ursäkta en korkad fråga, men om man firar sekulariserad jul, hur vet man då vilken sorts kristendom man är sekulariserad från, om du förstår hur jag menar?

Fisken (karp?) och surkålen associerar jag med östeuropa, vilket ju iofs kan vara katolskt.

Jag har ingen aning om jag firar katolsk eller protestantisk (luthersk) sekulariserad jul. Min morfar var katolik, min onkel är katolik, alla andra har varit sekulära i flera generationer, i länder katolicismen inte dominerar.

De spanska släktingar får "julklappar" på Trettonhelgen, men jag vet inte om det är katolskt eller spanskt.

Nja, jag uttrycker mig kanske illa och slarvigt. Vad jag menar är att vi firar enligt katolska traditioner trots att släkten, liksom din, varit sekulära i generationer. De har dock levt i katolska länder och har alltså klart katolska traditioner med sig. Vi bryter alltså oblat(!), utesluter kött och dukar till den objudne gästen, allt utan att nämna någon gud eller liknande.

Beträffande julklappar får katolska barn sina på S:t Nikolaus, den 6:e december. Fast vi har alltid kört julklappar på julafton.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nämen, vad hör jag? Är inte du tofumotståndare numero uno?:p

Hur är det med dig, förresten? Fortfarande lite skakigt, eller?

Tofumotståndare? Näää...men däremot har jag mått så in i bänken dåligt av tofu när jag ätit det vid något tillfälle, då har min galla fått tuppjuck. Sen kan jag rent principiellt ifrågasätta varför vege/vego/vega-världen strävar efter att göra köttsubstitut. Liksom, än så länge har jag här i sverige inte sett den vegetariska kycklingen som ju faktiskt finns i usa tex, eller vego-oxflén som är gjord på corn, tofu och något mer megelijox. Liksom, varför? När det finns så oerhört många alternativ utanför den animaliska, varför gå över bron efter vatten liksom. Men motståndare...njä!

Jag är allt annat än bra, skakis och yr, humöret i botten, benet svullnar - ska jobba oxvecka. Kollegorna får väl ta hand om mig om jag börjar krypa. :(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Honung, tack! Lutfisk har jag inte ens tänkt på! Det får det bli någon av mellandagarna. Det är ju snällare än snällt, tänker jag. Tyvärr blir det med ris till, men någon sorts vit sås kan jag säkert sno ihop och ärtor, ja kanske?

Om du vill ha varianter på det så kan du googla recept på kabeljo eller bacalhau. Kabeljo är det man i juletid äter i spenien, set är samma fisk som vår lutfisk fast den är milt saltad istället för lutad. Bacalhau är samma sak (men osaltad tror jag) men det äter man i portugal året runt och det finns ett recept för varje dag i almanackan sägs det - det finns massor med recept om man vill variera sig. Jag tänker att det kan vara bra mat för dig inte bara i jul utan även efter jul?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp