Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

... och idag har jag parmesangratinerad blomkål (och merguezkorv) i matlådan för säkert femte gången på ett par veckor:D

Man vill ju gärna vara lite hipster. (Tveksamt dock om just blomkål räknas dit. Men jag kan tänka mig parmesangratinerad gör det).

:up:

Jag känner mig nästan som en trendskapare!

Men, är inte schääävren mer hipster än parmesanen? :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Haha, förmodligen! :D Men du, du kan öka på din hipsterfaktor med lite grön eller svartkål i matlådan! Du gillar säkert det med! Skär bort tjocknerven på svartkålen, fräs i panna med lite olja, riv en klyfta vitlök och salta med flingsalt. Passar jättebra till blomkålen!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror helt enkelt att en hipster är 2000-talets motsvarighet till 90-talets nörd? Förtom sotarmössan och allt annat som beskrivits i tråden så är vad jag förstår ett par överdimensionerade välmarkerade glasögon också ett obligatoriskt tillbehör. Jag tror att man kan sammanfatta en hipster lite med "det är inne att vara ute" liksom.

Njae, alltså ... Hipstern omfamnar definitivt allt som traditionellt ses som nördigt, men utan att för den delen ta rollen av utstött och töntig. De är mer "alternativa" trendnissar. Nu såg jag att du avslutat med "det är inne att vara ute". Det stämmer bra, tycker jag! Merparten av mina manliga vänner/bekanta har sedan flera år anammat estetiken och nördigheten och vad jag kan se är det liksom allt. En subkultur utan andra riktningar eller åsikter än att ha det trevligt och kul? Ingen samlande musiksmak, ingen politisk agenda...Eller möjligen ett gör det själv-ideal och en dröm om down shifting? En hygge-kultur?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mina yngre kollegor och studenter drar efter (ekonomisk) förmåga åt hipsterhållet.

Jag tänker absolut inte att hipster har med nördighet som en train spotter eller något annat som är så där osocialt, för andra komplett ointressant, intresse som är det enda nörden kan tänka på och prata om.

Snarare handlar det ju om rätt sociala grejer - en genomarbetad klädstil, och så då det här "laga mat från grunden" och gärna med ekologiska, närodlade, och delvis balkongodlade råvaror. Som en "äkthet", liksom. Själva ätandet sedan, är eller kan vara rätt socialt (och visar man dessutom upp sina kulinariska alster på tex instagram, så är ju även det socialt).

Politiskt, musikaliskt osv ser jag inga uppenbara gemensamma nämnare, däremot talar vi helt klart om urban, akademisk välutbildad medelklass här (dock inte nodvändigtvis särskilt välavlönade, många sådana yrken är ju inte särdeles välbetalda).

Och det är väl det där med akademisk, urban, välutbildad medelklass, som gör att det i så hög grad är ett stockholmsfenomen. Göteborg och Malmö har (historiskt) en annan befolkningssammansättning, liksom småstäderna och landsbygden.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och det är väl det där med akademisk, urban, välutbildad medelklass, som gör att det i så hög grad är ett stockholmsfenomen. Göteborg och Malmö har (historiskt) en annan befolkningssammansättning, liksom småstäderna och landsbygden.

Just där tror jag att storstadsfolk har grava fördomar. Iallafall i pendlingsbar landsbygd. Där kan det vimla av sotarmössor i små ekonomiska men sprillans nya och årligen förnyade bilar, och det är dessa som påverkar det ekologiska utbudet i affären på orten. Hamburgerätarna i reflexjackor, äter ekologiskt av eget material från den egna gården eller skogen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och där klassades jag som
Mitt barn har bara uråldriga namn, en riktig pensionär:p
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Just där tror jag att storstadsfolk har grava fördomar. Iallafall i pendlingsbar landsbygd.

Pendlingsbar landsbygd är väl knappt landsbygd? "Peri-urbana områden", kallas det tex i diverse formella sammanhang.

Nu uppfattar jag inte benämningen hipster som vare sig särskilt respektfull eller som något att stå efter, men jag uppfattar definitivt att man bor i stadsmiljö som ett rätt centralt drag i hipstergrejen. Exakt samma på landet, skulle få heta nåt annat - om det nu behövde heta något. (Precis som jag är tveksam till om hipster ens kan vara rätt benämning på motsvarande befolkning i Göteborg.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast jag menade inte uråldriga namn, som Agnes och Erik. Utan namn i Bengt- och Stiggenerationen:D

Vanliga hipsternamn. Därmed inte sagt att alla som använder dem är hipster.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Är jag rätt ute när jag säger att den generationen är ca 50-60 år idag?

kl
Köttkorv istället för fläsk i palt, bu eller bä?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har inga som helst problem med det. Jag bara konstaterar vilka namn jag sett hipsters ge sina barn:D. Hörde talas om en treårig Bo för ett tag sen:D

Petruska: ja, de hör nog dit också.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Petruska: ja, de hör nog dit också.

Jag stötte på en liten bebis-Torsten häromsistens. (Fick diskret dölja ett litet fnitter i en låtsad hostattack. Glad att det är förkylningssäsong.)

Att namnge barn till Torsten är verkligen som att äta kål. Landsbygdens historia används som källa för trendorakel.

Men då detta är en mattråd, inte en namntråd, vill jag nu berätta att jag åt köpepizza från restaurang (inte pizzeria) igår framför en rätt trevlig kanadensisk film, med något slags bögorienterat tema. (Kompromiss i hemmet: var tredje film får ha bögar i huvudrollen förutsatt att minst var tredje film har lesbiska. Om filmen slutar med att lesbiska/bögar dör en tragisk död, utgår filmen ur den balansräkningen.)

På min pizza var det förutom tomatsås, mozzarella, parmaskinka och pesto. Tunn och härligt frasig botten!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Man brukar det inte vara så (även utan hipsters;)) att namn kommer igen? Som många barn har nu gamla namn (Hugo,Bo,Nils,Esther, Alice) men t.ex. Erik som du tycker är 50-60 är något jag förknippar med killar i min egen ålder (ca 20-30). Det jag vill komma till är att gammalt blir nytt igen helt enkelt.
Sen finns också de som ska ge barnen unika namn, som sedan inte blir så unika som de tänkt.
Min sambo har gammalt namn (väldigt ovanligt i hans ålder) under tiden mitt är mer "modernt" för den tidsåldern, hans är mycket mera ovanligt än mitt fräcka.

En i min närhet sa "Om du vill ge ditt barn ett ovanligt man för sin åldersgrupp, döp hen efter vad som var vanligast när du gick i skolan" och tro fan personen fick rätt, trots min sons uråldriga namn finns det ett barn som heter exakt samma inklusive efternamn, men några Mikaela har jag inte sett:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp