Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hemgjord pizza med bl.a kallrökt skinka och egengjord pizzasallad vankades det här ikväll.

Igår lagade pappa fantastiskt god lövbiff fylld med Dijonsenap och kapris och så potatisgratäng till det. Hemskt gott! Jag tycker att det kan vara svårt att riktigt lyckas med lövbiff men det blev mycket bra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, nu blev jag sugen på potatisgratäng:d
Har 3 kg kycklinglår med ben hemma i frysen nu, tycker det är svårare att använda det än filéer men får prova att få ihop det med potatisgratäng imorgon
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

USDA andrade fran 160*F (71*C) till 145*F for ett par ar sedan.

Nu ska jag handla grejor och forsoka mig pa att gora en "radio kaka" for forsta gangen. Min mamma gjorde alltid en fore jul och nu sa rakade jag hitta marie kex ...:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi åt rester, rotfruktsgratäng med vitlök ( massor...) och sallad, sambon en bit kött till. I ugnen står nåt tjälknölsaktigt som skall inmundigas imorgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Trattkantarellvirus råder i tråden! Är det hipstrigt det med? :D

Det har jag funderat på! :D

Det är ju så där naturnära och fint som hipsters gillar, men jag ser inte mycket i DN om trattkantareller. (Jag uppfattar delar av DN som facit på hur hipsters bör bete sig.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hmmmmm. Som hipsterorakel säger jag nej.

Trattisar är för mainstream, karl-johan är mer hipster.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Verkar inte hipstern rätt manligt definierad? Sotarmössan och det där. Min (DN:s) bild är även att det är män som excellerar i surdeg och kålsorter.

Hur klär sig en kvinnlig hipster?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lite oborstat hår, gärna naturlig hårfärg.
Oversize herrkappa och strutformade byxor. Frejdiga i typen, och gärna pilotglasögon ( mycket möjligt att det bara är oslipat glas). Barnvagn från bugaboo, troligen svart eller beige. Ser ut att handla secondhand men köper egentligen alla sina kläder på Back och Cheap Monday. Skenbart hopplock av kläder, men egentligen otroligt nervösa över att identifieras med H&M.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Av någon underlig anledning tyckte mina föräldrar att kl 13 var en lämplig tid för en stor söndagsmiddag idag. Jag sitter som bäst och hämtar mig, för att kunna åka till stallet.

Förrätt: Toast Skagen
Huvudrätt: Blodig oxfilé, stekta grönsaker (squash, paprika, aubergine), svamp, stekta potatisklyftor och grönpepparsås. Jag gillar verkligen grönpeppar, men använder det mycket sällan.
Dessert: Crème Brûlée

Ja, som ni ser, en rätt konservativ men god middag. Mina föräldrar är inga hipsters, tror jag att vi kan sluta oss till. :)

Jag nöjde mig med vatten till eftersom jag ska köra till stallet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det där lät som en väldigt god måltid att bli bjuden på - jag saknar verkligen möjligheten att åka och äta med föräldrar/svärföräldrar men den närmaste är 15 mil bort så det blir ganska sällan... :(

Jag ska ikväll försöka åstadkomma middag åt 4 pers som kommer från diverse träningar (plus mig själv, då) av något så udda som två kycklingfiléer, en potatisgratäng och en rimmad fläsklägg. Inget funkar med något annat och både potatisgratängen och fläskläggen går datumet ut på. Helgens matlagning blev inte som den var tänkt och detta är spillrorna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, som ni ser, en rätt konservativ men god middag. Mina föräldrar är inga hipsters, tror jag att vi kan sluta oss till. :)

Jag grubblar mer över att du är i sån ålder att du har föräldrar i den åldern och skicket att de kan prestera en sån söndagsmiddag! :eek:

-----------------------

Idag gör jag bara varma mackor, av fiberrost, bregott, chilisås, tellycherrypepperost och lökringar och mozzarella, och fräst svartkål ovanpå efter ugnen. Lite småhipstrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mina föräldrar är 74 och 76. De har inga nämnvärda hälsoproblem, förutom att jag tycker atg allt går lite långsamt för dem numera. Men de lever helt aktivt, går nästan dagligen på något kulturevent, och har en del uppdrag relaterade till sina tidigare yrken kvar, tex. (Jag har ett par år kvar till 50.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Harlig middag ... jag onskar jag blev bjuden pa blodig oxfilee av nagon.:p

I gar kvall gjorde jag dillkott for forsta gangen i mitt liv och maken och jag satte i oss 4 portioner.:o Det kommer jag alltsa att gora igen ... supergott var det!
I kvall blir det den Kanadensiska varianten av falukorv med gronsaker, potatis och senaps sas. Sedan blir det en tur till IKEA sa jag kan kopa mer senap och lite annat smatt och gott.
I gar gjorde jag ocksa en 'radio kaka' ... min mamma gjorde alltid det till jul och da jag sag att nagon har namnde den googlade jag och hittade ett recept. Mammas var battre ... men jag tror jag vet vad det ar for skillnad ... och sa far jag ju lov att gora en till for att se om jag kan fa till det.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mina föräldrar är 74 och 76. De har inga nämnvärda hälsoproblem, förutom att jag tycker atg allt går lite långsamt för dem numera. Men de lever helt aktivt, går nästan dagligen på något kulturevent, och har en del uppdrag relaterade till sina tidigare yrken kvar, tex. (Jag har ett par år kvar till 50.)

Ja, jag önskar alltså att jag orkade hålla särskilt min mammas tempo. :p

Fantastiskt! Min mamma som är fd livskrögare och har jobbat med mat i hela sitt liv, plus eget nördgt intresse av mat i alla former, tappade sina skills i typ sjuttiofemårsåldern. Idag lagar hon lite, väldigt lite mat själv och knappt det ens.
Jag trodde nog du var äldre än mig. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I dag hade affaren extra pris pa 'Sockeye Salmon'. Den vilda laxen ar sa fantastiskt god att jag onskar att jag kunde kopa och ta med mig i en extra frys och just Sockeye ar min favorit. For nagon vecka sedan hittade jag en 'soya-lonn glaze' som ocksa ar urgott pa lax ...
Det blir en extra bit radio kaka i kvall sa den gar at och jag kan gora en ny, mer lik den mamma gjorde.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Av någon underlig anledning tyckte mina föräldrar att kl 13 var en lämplig tid för en stor söndagsmiddag idag. Jag sitter som bäst och hämtar mig, för att kunna åka till stallet.

Förrätt: Toast Skagen
Huvudrätt: Blodig oxfilé, stekta grönsaker (squash, paprika, aubergine), svamp, stekta potatisklyftor och grönpepparsås. Jag gillar verkligen grönpeppar, men använder det mycket sällan.
Dessert: Crème Brûlée

Ja, som ni ser, en rätt konservativ men god middag. Mina föräldrar är inga hipsters, tror jag att vi kan sluta oss till. :)

Jag nöjde mig med vatten till eftersom jag ska köra till stallet.

Jag älskar också grönpeppar men vet aldrig vad jag ska göra med den eftersom jag så sällan äter kött i bit där det som bäst passar med grönpepparsås.

När jag bodde i London gjorde vi ibland grönpepparsås på pulver (importerat från Sverige) med stekta burkchampinjoner (yes! DET var längesen vi pratade om!) i och åt till tagliatelle... men det gör jag inte numer. Kanske borde ta upp det igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp