Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Smaken och konsistensen på bladen är som den hemodlade, men det där vita grova är ju en mycket större andel av mangolden än på sådana som vi odlar.

Jag vet inte varför sorterna är så olika, men antar att den där som bildar huvuden helt enkelt funkar bättre som industriell gröda i stor skala, samt är tåligare att transportera.

När jag odlar själv, odlar jag oftast andra sorter än de mer industriella (eller vad man ska kalla dem). Sådana blir ju minst lika bra i storskalig odling, så jag tycker att det är roligare att odla andra sorter. Det gäller allt jag odlar, inte bara mangold.

(Men jag odlar inte heller för att maximera skörden, utan av mer blandade skäl.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nar ni nu namnde Chard sa jag vet vad det ar :p Den jag koper i affarerna i Sodra USA har inget huvud heller utan bara blad.

I kvall blev det korv stroganoff pa Canadian 'garlic sausage' ... den ser ut som falukorv men ar sa HIMLA god.:d Hur ska jag fa med mig all mat jag vill ha fran Kanada nar jag aker hem?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Frågade människan som är grönsaksansvarig i 'min' affär idag om mangold. De tar in det då och då, och hon hade heller aldrig sett det som huvud, utan de levereras i knippen med rak soloblast. Red Rhubarb och Golden chard är de vanligaste i handeln. Hon slog upp orderhistoriken och de beställer dels av en lokal odlare, dels genom ica centralt, det är samma sorter och enligt henne ser de lika ut och det ska inte vara någon skillnad. Hon sa att det finns de som har mer huvudformat växtsätt, men de är ganska annorlunda i smak och mycket mindre, mer åt pak choi och de brukar heta 'kinakål' i affären då.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I går blev jag bjuden på svamppaj, tomatklyftor, klyftpotatis och kokta morötter. Äppelpaj, vaniljglass, vispad grädde. Tårta med hallon och choklad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl
Torsdag levde jag på dropp. Fredag "provencalsk" gryta. Mört kött men smakade inte så mkt. Kokt potatis till. Igår wallenbergare (typ) med ärtor, potatismos (ej pulver), lingonsylt och gräddsås.


Idag måste jag laga maten själv... Fisk tror jag!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

mer åt pak choi och de brukar heta 'kinakål' i affären då.

Jag skulle mycket hellre se mangold med lösa blad i affären, men det har knappt hänt, tor jag. Kanske på torget på sommaren eller tidig höst.

"Kinakål" är min barndoms benämning på det som jag numera kallar salladskål (och inte riktigt tycker om). Numera hör jag aldrig ordet, tror jag.

Men både det, sådan mangold som de har i min affär och pak choi har nog rätt likartad användning i diverse asiatisk mat, tror jag. I min affär - i ett område med hyfsat mycket invandrare från när och fjärran - ligger mangolden bredvid pak choi i grönsaksdisken, där det också finns lite annat som passar i samma kök.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvällsmat, en vegetarisk curry på aubergine, tomat i grova bitar, vitkål, lök, gul paprika. majs och kryddat med en rogan josh-pasta jag hittade i min frys, och med jasminris och vitt bröd & vatten till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Honung och Lill-sis, trist att ni varit dåliga, hoppas ni är bättre!

I förrgår åt jag linssoppa på röda linser. Grekisk yoghurt och citron i. Scones till.

Igår: svärmors lammfärsbiffar med mascarpone i. Klyftpotatis, brysselkål samt sås på grekisk yoghurt, honung och något till. Kaka på afterski eight med vispgrädde till efterrätt.

Ikväll: svärmors kalops med kokt potatis. Samma efterrätt som igår.

Till alla tre middagarna (oops): ett glas periquita riserva (rött portugisiskt vin)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Härligt husman i helgen! Igår paj med baconbitar, massor av lök, samt fetaost och tomater. Jättegod!
Idag blev det pannbiffar, kokt potatis, gräddsås på skyn och stekt lök. Lingonsylt till, samt focaccia som jag bakade tidigare idag. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dåså. Mårtens afton är avklarad.

Gås, äppelcidersås, kokt potatis, sallad på belugalinser, ungsrostad blomkål, broccoli och brysselkål. Rött vin, cider eller öl efter behag att dricka till.

Äppelkompott med creme anglais till efterrätt.

Mycket lyckat och mycket trevligt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu har svärmor hem. Ikväll blev det korv och makaroner.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Samma här. Jag var mätt när jag vaknade efter gåsen.

Till lunch åt jag resterna av pyttipannan från häromdagen, utdrygad med en hög broccoli. Nu blir det en smörgås med ost och en med kvittenmarmelad till kvällskaffet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har under senaste veckan ätit två såna där dafgårds 'luncha med en Mannerströmmare' på jobbet - och det var tamefasen den godaste färdigmaten jag NÅGONSIN ätit. Den SER fräsch och aptitlig ut, både innan som efter uppvärmning. Mycket smakrikt, fin konsistens, bra upplägg, gott helt enkelt. Första natten åt jag helstekt kotlettrad serverad med kryddad potatis och herrgårdsås. Fräscht och gott, jag blev mätt och glad. I natt åt jag pannbiff med potatisgratäng och pepparsås, grillad paprika och zucchini. Jättegott det med!

Jag äter sällan sällan sån här färdigmat, det är vedervärdigt tycker jag. Men dessa lådor - ABSOLUT jättegoda! Rekommenderas varmt! Såklart! ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvällsmat idag: Tagliatelli, vitlöksfräst grönkål, sås på gul lök, sparris i bitar, grädde och några kycklingkorvsnuttar, små plommontomater, ett glas mjölk och sist ett glas vin, sen svartvinbärsbrus + d-vitamin. :)
2013-11-12173118_zpsf1c1fa01.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Härlig cocktail där på slutet - alla mediciner man kan behöva!

Fast mjölk och vin?? Nåja, var och en får bli salig på sin fason. :p

Är du som ny nu i novembermörkret, när du äter d-vitamin? Jag funderar på om det är lösningen, eller om det helt enkelt är så här jobbigt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:) Jag behöver dricka mjölk för att få snar och upp proteininnehållet i en för övrigt proteinsnål måltid efter träningspass.

Jag har utöver det lovat mig själv ett blodförtunnande glas vin minst var gång jag går av ett nattpass. Och svartvinbärsbruset och en kapsel d-vitamin räddar just nu livet på mig då jag omges av snoriga, febriga och hostiga familjemedlemmar. Jag har d-vitaminat sedan två månader och är inte ens tillstymmelsevis i närheten av att vara ens det minsta obligatoriska hösthypokondriska snörvlandet. Jag tror på allvar att min mjölk, mitt vin, mitt c-vitaminbrus och mina olivoljefyllda d-vitaminkapslar är nyckeln till om inte evigt liv, så iallafall en hittills förkylningsfri höst. Detta har inte hänt sedan Semmelweis upptäckte att man kunde minska smittsamma bakterier bara man tvättade händerna, år 1847. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:) Jag behöver dricka mjölk för att få snar och upp proteininnehållet i en för övrigt proteinsnål måltid efter träningspass.

Jag har utöver det lovat mig själv ett blodförtunnande glas vin minst var gång jag går av ett nattpass.

Jag som funderade på om du oroade dig för benskörhet och/eller kalkbrist.

Vinets blodförtunnande egenskaper hade jag glömt! Minns nu att en bekant håller sina blodproppar under kontroll med hjälp av whisky (i måttliga mängder, vem fan har råd med för mycket whisky).

Jag är också förkylningsfri hittills. Min huvudteori är att det beror på att jag inte undervisade vid terminsstarten, då smittorna tar fart på allvar i min bransch. (Ja, tack vare Semmelweis begriper jag ju sådant där med hypoteser och ändrade faktorer osv. :D)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vinets blodförtunnande egenskaper hade jag glömt! Minns nu att en bekant håller sina blodproppar under kontroll med hjälp av whisky (i måttliga mängder, vem fan har råd med för mycket whisky).

Jag har en tydlig läkarordination på vinet. ;) Tyvärr tar inte systembolaget recept, attans - jag är alldeles strax uppe i högkostnadsbeloppsgränsen, det hade varit trevligt med obegränsad mängd gratis vin liksom, men suck nä. Min läkare, som för övrigt och helt orelevant är muslim, muttrade något om att sprit inte löser något men att där har man fel för tromboser flyr fältet av lite etyliska tendenser i blodomloppet, och det är ursäkt nog även för att en muslim ska kunna dricka vin då och då i rent medicinskt förebyggande syfte. Jag gillar't! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp