Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De är väldigt lätta att göra så det är absolut värt att prova tycker jag! Om du använder yoghurt så kan de bli hyfsat bra även med bakpulver (om du har ont om tid).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Som världens mest bakade bröd, ofta under ganska primitiva förhållanden jämfört med ett svenskt standardkök, borde det vara ett ganska lätt bröd att baka till även utan en tandoori. Har du bra recept att dela med dig av?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Chicken tikka masala ikväll, veteöl och ris till, samt naan om jag lyckas få tag i det.
Chokladtryffeltårta till efterrätt, ty vissa fyller år imorgon. Vi smygfirar, då partnern jobbar kväll imorgon (förtydligar; imon).


Men gud så gott alltihopa lät! Tårta finns det alltid plats för i den här magsäcken. :p Kanske får köpa en imon.

Om ni är matförgiftade idag fungerar karma:devil:;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bara för att du frågar så kan jag inte komma på vilket recept jag har använt som gav bäst resultat. Vet att det var med jäst och "ägg". Men jag tror att detta borde bli bra: http://mideastfood.about.com/od/breadsrice/r/naanrecipe.htm Det är med jäst och yoghurt.

Eller det här, som innehåller ägg: http://allrecipes.com/recipe/naan/ Jag hade minskat mängden socker dock.

När jag är lat och kör med bakpulver brukar jag göra efter detta recept:
5 dl mjöl
½ tsk bakpulver
2 tsk socker
lite salt
1 dl youghurt eller 110-130 ml mjölk

Risken med bakpulverrecept är att det kan bli typ scones.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har gjort Anjum Anands naanbröd ett par gånger och de har blivit riktigt goda. Jag är inte speciellt bra på att baka - mest för att jag har dåligt tålamod med degar och grejer - men om jag lyckas så kan det inte vara helt fel ;)

Receptet är från hennes Indian food made easy-program, jag vet inte om det har sänts i Sverige men det finns många höjdare bland hennes recept här. Gjorde tarka dal-receptet en gång för hundra år sedan till en mindre varm födelsedagsbuffé och det gick hem såpass att jag fick göra en ny omgång till nattamat! :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mår förträffligt:D


Dock drabbades jag av offentlig upvaktning vilket är det värsta jag vet, så där slog karman till med kraft. Kollegor som står på rad och sjunger- var gör man av sig själv?!?! Gaaaaah!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grattis i efterskott! Jag tycker också det är hyfsat jobbigt med uppvaktning i form av sång på jobbet.

Kl

Ikväll åt vi varm pastasallad på skruvar, Findus frysta (men tinade dårå) majs, feta, oliver, blandade bönor, pesto och tomater.

Någon skrev om stekt kål med korv, jag tyckte det lät så gott så har köpt färsk grönkål (tydligen odlad i mina hemtrakter, känns bra!), brysselkål och någon mer som jag glömt samt korv från sorunda. Får nog bli det imorgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lite på samma spår som stekt kål och korv... här blev det hemmagjord pyttipanna idag. :) Måste rensa frysen, och där fanns det tjocka grillkorvar. Trädgården bistod med morötter. Sen blev det även vitkål, gul lök, purjolök, vitlök, röd paprika, bacontärningar och kokt potatis. Till detta, creme fraiche och sallad på isbergssallat, tomat och gurka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grattis i efterskott! Jag tycker också det är hyfsat jobbigt med uppvaktning i form av sång på jobbet.

Finns det någon som gillar det eller känner sig avspänd med det?

Jag åt lunch på stan idag och nöjer mig nu med ett par smörgåsar. Brödet är nybakat, i alla fall. Är inspirerad av allt prat om kål och korv, och funderar på något slags koål, korv och rotfrukter-tema tills imorgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I gar at vi tagliatelle med en hemgjord tomatsas med hickory rokt Bison korv, lite bacon och en massa gronsaker. :d Det var faktiskt jattegott aven om det var kylskaps rensning.

Just nu star "slow cookern" pa banken med en biff stroganoff som blir klar till middagen i kvall. Da vi hade pasta i gar blir den serverad till en vildris blandning. Jag har inte gjort stroganoff sedan tidigt 80-tal, men nar jag laste hur ni gjor det har var jag tvungen att prova igen, sa det blir spannande.:D

Jag gillar verkligen slow cookern ... Middagen ar klar nar jag kommer hem med hundarna efter middags promenaden. Bara riset som ska sattas pa medan man gor sig sjalv i ordning for kvallen. Om nagon har fler haftiga slow cooker recpet tar jag garna emot. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Om ni är matförgiftade idag fungerar karma:devil:;)
Nix pix, ingen matförgiftning! :D Dock drabbades jag av att behöva svänga ihop något av inte alltför omfattande ingredienser tills sambon kom hem på middagspaus mellan jobben. Det blev "sås" gjord på vitlök, gul lök, röd chili, champinjoner, krossade tomater och röda linser, serverat med spaghetti. Att jag skrev "sås" beror på att vätskan försvann puts väck så snart linserna hamnade i pannan. Det gick väl att äta men tager vad man haver-matlagning är annars sambons område.

I kväll ska vi festa till det med blodpudding, bacon, rårörda lingon och eventuellt vitkål. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

So far so good! Igår åt jag gamla nationalrätten från favvo-kollektivet i London - fiskpinnemacka med remouladsås och HP chili. Det är verkligen jättegott fast det låter så trashigt ;) Nu har jag precis petat i mig "bruschetta", rostat surdegsbröd med hackad tomat+lök+vitlök samt olivolja och salt och peppar, ett par skivor kallrökt skinka och två clementiner. Lunch blir nog på stan och ikväll tänker jag mig någon trevlig slät soppa beroende på vad jag hittar i grönsaksdisken :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Efter ett par arbetsnätter blir det ingen avancerad matlagning här, ikväll nöjer vi oss med kräm & mjölk, och varma mackor gjorda på surdegsbröd med bregott ->tunnt lager felix svartpepparketchup(!) -> kalkonbacon -> en kladd pepparrot -> en kladd senap -> rödlöksringar ->strimlad vitkål -> tomatskiva ->mozzarella -> riven ost->svartpeppar & flingsalt. Ja, vitkålen är på mackan, inte bredvid. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hittade inga särskilt roliga grönsaker så ikväll gör jag omelett med rökt skinka och mozzarella, och fuskbruschetta till. Kanske ett glas Chenin Blanc till om jag känner mig inspirerad, in lieu of Gustaf Adolfs-bakelse ;)

Till lunch åt jag en tonfisksmörgås på Condeco, de har börjat med ett nytt recept på röran tror jag för den är verkligen fantastiskt god. Kanske inte värd de 65:- de ska ha för den egentligen, men jag råkade ha en rikskupong som skramlade omkring i plånboken, så det fick väl vara värt det. Särskilt som det är obegränsade påtår på kaffet...

==

Nu har jag en fråga till er... jag har skämtat med mina föräldrar hur länge som helst att de ska komma hem till mig och äta söndagsstek, det har ännu inte blivit av men nu på söndag när det är Fars Dag och allt ska det väl äntligen ske. Jag gillar nötkött bäst av "stekvarianterna", och såg nu att mitt Ica har kanonpris på högrev, 69:- kilot. Nu undrar jag - går det att göra stek på högrev? Jag har googlat och det finns en massa recept, men även folk som direkt avråder då köttet är för marmorerat / senigt och inte håller ihop som stek.

Min tanke var annars att gnida in rackarn med kryddor (min ex-svärfar brukade använda Colmans senapspulver när han gjorde rostbiff, det var hemskt gott) och bryna runt om i stekgryta, hälla på rödvin eller porter samt fond och vatten och sånt, och sedan puttra sakta i några timmar, låta svalna över natten i sitt spad och göra en god sås på spadet, servera med rostade rotsaker, inlagd gurka och gelé (som de isåfall får ta med själva för sådant nyttjar icke jag ;)).

Tror ni att det går, eller blir det bara köttgryta av alltihop? Om det blir det kan jag ju lika gärna göra boeuf bourguignon på en gång ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag som inte är någon köttälskare alls, och därmed inte heller är någon som ska uttala sig om lämplighet eller inte vad det gäller kött - jag har provat göra stek av högrev en gång och det blev inte bra. Jag tycker at det blev som en stor kalopsbit att skära av. Men det är ju jag det. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag skulle köpa typ rostbiff eller liknande, och göra porterstek av det. Högrev är som honung säger mer kalops.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag som inte är någon köttälskare alls, och därmed inte heller är någon som ska uttala sig om lämplighet eller inte vad det gäller kött - jag har provat göra stek av högrev en gång och det blev inte bra. Jag tycker at det blev som en stor kalopsbit att skära av. Men det är ju jag det. :)

Tack för input! Det är väl just det jag är orolig för, att det ska bli trådigt (som jag tänker att kalopskött är, dock inte på ett dåligt sätt i den kontexten!). Men isåfall kanske det bästa är att helt enkelt göra en bourguignon rakt av, priset på reven är för förmånligt för att jag inte ska hugga på det just nu (OT men fick ett brev från Göteborg Energi idag där det stod "Innehåller faktura" på kuvertet, jag ba' okeeej, har betalat på e-faktura punktligt i två och ett halvt år, visserligen mycket låga summor men det går inte åt så mycket el i mitt hushåll, liten lägenhet und so weiter, men nu har de tydligen gjort en mätaravläsning och vill ha 1800:- vilket är mer än man har lust att smälla upp på en och samma månad när man förlitar sig på a-kassa - sorry, det hör inte hemma här men ni är ju mina homiez) - de får väl få stek en annan gång dårå!

Jag skulle köpa typ rostbiff eller liknande, och göra porterstek av det. Högrev är som honung säger mer kalops.

Tack Hyacinth, det låter som en bättre idé när det väl blir stek av! Nu lutar det nog åt att jag hoppar på billighetserbjudandet och gör en gryta direkt istället. Jag tror inte att jag får några klagomål för det är båda föräldrarnas favoriträtt och jag tror inte att de bryr sig så mycket om att det inte blir stek som jag kanske ändå skulle ha misslyckats med...

Inte för att jag måste servera stek eller något tjusigt, missförstå mig rätt, men jag tycker att det är så roligt att laga mat åt andra än mig själv för en gångs skull att jag gärna vill göra något lite extra gott och barn av 50-talet som de är så ska det gärna vara kött och potatis och sås och eventuellt någon liten grönsak ;) Ser inte köttet trevligt ut när jag handlar på lördag så blir det helt enkelt kålpudding. Can't go wrong.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp