Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Crispsallad, ruccola och spenat, tomater, stekt svartkål och grönkål med vitlök och flingsalt, vitlökschampinjoner, knaperstekta trattkantareller, ugnsrostad gul lök, pulled pork och pepparsås gjord på buljong, creme fraiche, rödvin, torr marinadkrydda och massor kvarnad svartpeppar. Ett glas rött och sen citronvatten till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde en variant på detta receptet till middag, men med lätt-crème fraîche så det i nte blir så stabbigt. Det blir verkligen gott med kombinationen av sötma från honungen, syrlighet från limen, hettan från sambalen och sältan från soja och fond.

Basmatiris och "månrostade" tomater till, fast nu hade jag bara tid att ha dem i ugnen i ungefär fem timmar. De blev godare så! Hade bara olivolja, flingsalt och svartpeppar på. Dukade även fram en tomat- och chilimarmelad jag gjorde för ett tag sedan, jag är inte så förtjust i den själv men mamma och pappa kan äta den med sked direkt ur burken...

dscn0470_52701c739606ee484d7e9901.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Som en glad överraskning fanns det linssoppa i europeisk stil, inte indisk, och nybakat bröd när jag kom hem. Och mer soppa till lunchlådorna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lammet blev bara helt underbart med Det Har receptet. Jag hade lite Yuccaroot och Taro Corn som jag slangde in med potatisen och jag gjorde en 'riktig' graddsas dar gradde fick puttra ihop och "reduce" med kantarellerna tills det blev lagom tjockt. Allting blev vansinnigt gott, men lustigt nog foll jag i trans over yuccan. Den milda yucca smaken med juicen fran lammet och den knapriga ytan ... helt fantastiskt. Maken gillade allt, men han ar en "potatis man" sa potatisen var vad som fick honom att ga i spinn ... forutom lammet da.:p

Till det drack vi ett gott rott vin och blev sittande vid bordet hur lange som helst. Kul och ... framfor allt, gott!:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

En gryta på önskemål av yngsta familjemedlemmen.

Kasslergryta med svamp och purjo samt en skvätt matlagningsgrädde, peppar och ärtor.
I vår gryta massa het paprika och en mindre mängd söt paprika, peppar och salladslök.
Ris till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lite mishmash på rester och annat krafs ur skåp och kyl:
Stekt svart och grönkål med flingsalt och svartpeppar, ugnsrostade scharlottenlökar & tärnad butternutsquash, friterade kapris, mandelpotatismos och pulled pork & pepparsås. Knäcke och vatten i glasen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är novis på svartkål, men det finns ju i affärerna nu. Hur tycker du att jag ska laga det första gången så att jag säker får mersmak?

Jag rafsar ihop pasta och tre sorters svamp; trattisar, ostronskivling och porto bello (de var billigare än champinjoner i affären idag!). Ska strö över generöst med peccorinoost, och funderar på om jag även ska röra ner ett ägg, för mättnadens och proteinets skull. Lite carbonarastuk?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag blev bjuden på svartkål första gången, och tyckte det var gott så jag har köpt hem ett antal påsar nu från ica som börjat sälja det på påse dels solitärt, dels som blandning med purjo och grönkål.

Första gången jag åt det stektes det i olivolja ihop med bacon, och finskivad rödlök och chiliflakes, flingsalt och en sked honung. Mycket gott. Jag har även gräddstuvat det, tillsammans med lök och morötter - men du gillar kanske inte stuvningar då. Nu har jag mest använt det på samma sätt som med mangold, stekt i olivolja, med flingsalt och ev vitlök.

Prova steka i olivolja, salta, krydda med något du gillar, koriander, eller basilika, lägg till pinje (om du tål det) eller salta solrosfrön eller liknande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Okej, lite som jag brukar äta spenat och, när jag får tag i det, mangold? Grönkål är ju lite roligt eftersom man kan äta det både rått och utsätta det för nästan oändlig kokningstid. Är det på samma vis med svartkål?

Jag ska testa med olivolja och någon nöt, kanske valnötter? (Jag tål nötter när jag inte är stressad.) Är lite för snål för pinje.

Tack för tipsen!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja svartkålen är ju något man tagit fram av grönkål vad jag förstår så det kan absolut ätas som det är också.

Gul mangold, eller vanlig mangold...tja...jag sätter det och plockar och steker, finns även i de flesta grönsaksdiskar - det är väl en spenat?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Het morotssoppa med chili, ingefära och pressad apelsin står på spisen. Har jag tur får jag matsällskap och har jag ännu mer tur tar sällskapet med sig av sitt ruggigt goda surdegsbröd. Det gäller att välja sina vänner med omsorg ... :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Butternut squash- och morotssoppa med ingefära, lök, vitlök, sambal, lite matlagningsgrädde, vitt vin och buljong, serverad med baconströssel, extra sambal till den som önskade (jag) och lite crème fraiche. Rostade löken och pumpan och bräserade morot, mjuknad vitlök och ingefära i vitt vin innan blandning och mixning, det blev väldigt fina smaker.

dscn0476_52722b069606ee263d99b39c.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lite samma smakkompisar som i min soppa. Morötter kräver en del hetta och syra för att inte bli mjäkiga och samma gäller för pumpa, tycker jag. Mina morötter fick åka ugn med lite rotselleri och ganska mycket gul lök innan de blev soppa med "smält" vitlök, ingefära och chili(från balkongen, väldig variation i styrka på frukter från samma planta - lurigt). Mixade med buljong och rörde i pressad apelsin och lite fet yoghurt. Inga snaskiga tillbehör, men bacon eller nåt annat salt och kanske rökt hade varit fint till. Brödet dök aldrig upp, så jag fick äta soppa solo.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Så du mixade ner morotsjoxet i soppan, du serverade det inte i en liten skål bredvid?

Butternutsoppa är jättegott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, jag mixade ihop alltihop, men hade jag skurit morötterna fint (och vetat hur gott det blev med bräseringen som jag hittade på spontant när jag hade stoppat in pumpan och löken i ugnen) hade de funkat bra vid sidan om också.

Åt just resterna något utspädda till lunch tillsammans med "bruschetta" - rostat bröd med en tomat-lök-olivröra på. Så enkelt men så gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ingen aning om vad jag ska hitta på, helt slut på idéer.
Funderar på nån fisksoppsgryta med saffran kanske.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I gar kvall blev vi bjudna pa den smaklosaste butternut squash soppan i historien. Vinet till var dock mycket gott.:p

I kvall blir det rester ... Pytt i panna star pa menyn, Det blir huvudsakligast med yuccaroot och lamm ... men jag har bade en potatis, sotpotatis, och kalrot ocksa sa det blir till att blanda ihop allting. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bakad potatis med pepparrotssmör, vitkålssallad och (nej det är inte alls tjatigt, det är väldigt gott) - svartkål uppfräst i olja, flingsalt peppar och en riven vitlöksklyfta. Mumma, kålen blir som friterad, frasig och saltigt god!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp