Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är en blandning av råriven potatis, kokt riven potatis, vatten och kornmjöl. Ganska snarlikt kroppkakor, men med viss skillnad, tycker jag. Fyllningen har man i min familj inte inuti palten utan vid sidan av. Mycket mäktigt och stabbigt, men fantastiskt gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår fyndade jag gotlänska sparrisar i grönsaksdisken, så dom fräste jag med lite solrosfrön, till det blev det stekt polenta, vegetarisk cocktailkorv och en liten tomatsallad.

Idag blev det kylskåpsrensning grönsakspytt på färskpotatis, rödpaprika, morot och selleri. Toppade med lite hemodlad bladpersilja och gräslök. Till efterrätt blev det den krusbärspaj (gjorde två portionspajer i söndags) och vaniljglass :d.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sparris här med, fast spansk. Sparrispaj, närmare bestämt. I min butik har de just nu "Roliga tomater", dvs en massa olika sorters tomater som man kan blanda som man tycker. Jag köpte sådana och gjorde en tomatsallad till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är en blandning av råriven potatis, kokt riven potatis, vatten och kornmjöl. Ganska snarlikt kroppkakor, men med viss skillnad, tycker jag. Fyllningen har man i min familj inte inuti palten utan vid sidan av. Mycket mäktigt och stabbigt, men fantastiskt gott.

Åh, nu längtar jag efter kroppkakor! :d

Idag blev det sommarmat trots vädret; varmrökt regnbåge, färskpotatis och romsås.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag lagade födelsedagsmiddag idag och jag lagade något som jag visste skulle uppskattas; krav-entrecote som jag lyckades steka helt perfekt medium (ojoj vad det är gott med kött!), klyftpotatis, stekt sparris och Erik Lallerstedts färdiga bearnaise till. Jag tyckte det blev för fett med så den tänker jag inte köpa fler gånger, men resten blev gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag var jag jättehungrig när jag kom hem så då blev det gröt med nektarin, solrosfrö, russin och mjölk. För att kompensera denna relativt hälsosamma middag åt jag en hel kaka lindt med mint och toppade det med ett halvt paket siaglass saltmandel. Nåja imorgon är en nya dag...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här blev det också spaghetti och köttfärssås - svennevarianten utan vin i vare sig sås eller glas. :D Men gott var det!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är en blandning av råriven potatis, kokt riven potatis, vatten och kornmjöl. Ganska snarlikt kroppkakor, men med viss skillnad, tycker jag. Fyllningen har man i min familj inte inuti palten utan vid sidan av. Mycket mäktigt och stabbigt, men fantastiskt gott.

Och det var så himla gott. :d Med hemkokt lingonsylt, kokad på egenplockade bär. Mmmmmm.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är en blandning av råriven potatis, kokt riven potatis, vatten och kornmjöl. Ganska snarlikt kroppkakor, men med viss skillnad, tycker jag. Fyllningen har man i min familj inte inuti palten utan vid sidan av. Mycket mäktigt och stabbigt, men fantastiskt gott.

Åhh! Pitepalt! Sån tur att jag ska hem i sommar, då får jag äta denna läckerhet igen. Mera smak i palt´n än i kroppkakun tyck ja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ensam på landet och äter enkelt: knäckebröd med äggröra och lite av en god korv jag köpte i Barcelona. Funderar på lite knäcke med hallonmarmelad till kaffet.

:) Trodde ingen annan än min man åt knäcke med marmelad på! (Fast han skulle sagt sylt om hallonmarmeladen, eftersom han, i brittisk anda, inte tycker något annat än citrusversionen räknas som marmelad.....) Han äter, hur som helst, alltid sylt på sitt knäcke, aldrig ost, kaviar, ägg etc, som alla andra jag känner.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är en blandning av råriven potatis, kokt riven potatis, vatten och kornmjöl. Ganska snarlikt kroppkakor, men med viss skillnad, tycker jag. Fyllningen har man i min familj inte inuti palten utan vid sidan av. Mycket mäktigt och stabbigt, men fantastiskt gott.

Det var inte många rätt där om man jämför med den palt jag är uppvuxen med. :D Jag vet inte någon som har kokt riven potatis i pitepalt, bara råriven potatis. Vidare är det lika många som använder vetemjöl som kornmjöl. Jag personligen känner inte någon vare sig i Piteå eller Älvsbyn med omnejd som använder kornmjöl. Det har alltid varit något jag bara hört om men aldrig sett.

Hur man kan ha fyllningen vid sidan av förstår jag inte heller; är palten inte rund är det inte pitepalt. :D

//Jenny - uppvuxen i Pite älvdal
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hehe. Min släkt kommer från Kalix/Tornedalen - kanske förklaringen ligger där. :D Palten blir utmärkt rund även utan fyllning inuti! Fläsket steker man nämligen vid sidan av så att det är frasigt och varmt. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kan aldrig förlika mig med kroppkakor som jag tycker smakar som en dålig kopia. Man får ju inte den där goda tjocka "såsen" som kokspadet ger heller.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hehe. Min släkt kommer från Kalix/Tornedalen - kanske förklaringen ligger där. :D Palten blir utmärkt rund även utan fyllning inuti! Fläsket steker man nämligen vid sidan av så att det är frasigt och varmt. :d

Ah... Tornedalen... Förklarar saken. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp