Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låt då mig införa lite vardagsrealism i tråden. Jag är jätteförkyld och har dessutom fått klara mig själv under dagen eftersom ingen ville vara hemma och passa mig i det vackra vädret.

Till lunch åt jag två smörgåsar med ost, till middag åt jag färdigköpt färsk pasta och stekte ett par korvar. Både pasta och korvar av någorlunda hyfsade sorter (särskilt pastan, den sort som har Paolo Roberto på etiketten är riktigt god), men mycket till matlagning blev det ju inte.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte då, vi skriver bara när vi har lagat något. Resten av min vecka har bestått av glass, rostade mackor och te.

Haha, du gör som jag då. ;) Jag skriver inte här när jag levt på turkisk peppar och ärtsoppa på tub, bara när vi faktiskt ansträngt oss lite.

Idag hade vi kärt besök så det blev grillad flankstek och sparris, sallad och två olika röror. Färska jordgubbar och hemgjord yoghurtglass till efterätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Både pasta och korvar av någorlunda hyfsade sorter (särskilt pastan, den sort som har Paolo Roberto på etiketten är riktigt god), men mycket till matlagning blev det ju inte.

Du, det där räknas inte som vardagsrealism. Kom igen när du ätit en delicatoboll och en kopp kaffe till lunch/middag. :meh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Då får jag migrän, måste äta mer än så.

Men det var nära att det blev en stor påse skumbananer. Funderar lite på det som efterrätt, faktiskt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Inte heller jag skriver när matmisär råder, jag har jobbat sent och äter popcorn till middag:o
Jag vill hellre att nån inspireras än förfasas:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I dag har jag atit mer gott an jag fortjanar. ;) Vi startade dagen med en 'brunch' pa "The Java Joint" ... en suveran frukost lunch restaurant pa Flagler Beach i Florida. Jag siktade pa deras 'Lobster benedict' men lobstern var slut.:( sa det blev spenat, tomat benedict i stallet med tva:p mimosas till. Mycket gott
Till middagen blev det gnocchi pa akta Italienskt satt och jag sitter nu och varvar ner med ett sista glas vin. SA gott och vilken lyxig dag jag haft.:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunch idag: Cottage cheese, halverade babyplommontomater, svarta oliver, nyklippt gräslök från mitt land samt några varv med salt- och svartpepparkvarnen :d mycket sommarfräscht.

Har dock inga bra idéer till middagen :(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I förrgår gjorde jag en lasagne på "mexikansk köttfärssås" som jag hade i frysen.

Igår grill, kabanosser och chorizo av mycket trevlig kvalité, lite potatissallad, mimosasallad, cole slaw, ett par brödbitar (fast gråsparvarna fick större delen av mina :D) och körsbärstomater i massor. Lite varierande senapssorter till.

Ikväll - söndag - behöver jag väl inte ens berätta vad det blir... jajamensan, spaghetti och köttfärssås. Jag vet inte var denna tradition har kommit ifrån!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blev det stekt halloumi med fräst bön- och ärtmix från frysen, nektarin, rostade mandelspån, basilika, ingefärsmynta och vad jag trodde var couscous men som visade sig vara polenta O_o. Lite kladdigare än önskvärt men ok.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvällsmål blev krusbärspaj med kardemumma och solrosfrö smul och vaniljglass.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Mycket slarv med maten idag igen :(
Pannkakor till lunch och pga diverse orsaker ingen matlust ikväll så det samma mikropop som igår.........

/B
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det var verkligen söndag i grönsaksdisken då jag handlade. Jämmer och nöd.

Det blev västerbottenpaj (fanns i frysen sedan ett annat tillfälle), (fryst) broccoli med dressing på pressad citron, citronskal, vitlök och olivolja plus kokta rödbetor. Rödbetorna var mycket träiga. Jag tror inte att vi kommer att stå ut med att äta upp dem som är kvar i påsen.

Kaffe och en bit choklad nu efteråt.

Det lutar åt en Gammel Dansk senare ikväll för att jaga det sista av min förkylning på flykten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sia cactussorbet. Finfin söndagsmiddag.

Årets första dopp (till knäna) avklarat, <*+%^$%<$^%< kallt.
Var tvungen att rädda ett barn i nöd som tyckte återfärden till stranden var en för stor utmaning.
Detta firades med grillad lammkorv till undertecknad och en kycklingdito till barnet.

Kulinarisk höjdpunkt...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu har jag testat att göra honung/senapskycklingen. Jag använde Liss-Ellas Söt&Stark så jag hade inte i extra honung (det är mkt honung i de flesta av hennes senaper) men lite dijonsenap och tabasco för att få lite mer sting.

Receptet behöver trixas lite mer med men det var gott. Pojkvännen (som inte var här) föreslog lite konjak eller whisky i marinaden och det tror jag kan bli bra. Marinaden måste dessutom göras lösare, nu var den lite för stabbig.

Fortsättning följer... :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I går hade vi planerat för fetaostsallad till middag. Men åskan och spöregnet som uppenbarade sig medan jag veckohandlade inbjöd till höstigare mat. Så det blev en gryta på mycket lök, nötfärs, vitlök, röd chili, färska tomater, blandade (frysta) grönsaker, kanske något mer som jag inte minns. Serverad med ris. Mums på en kulen försommarkväll.

Salladen passade ju ypperligt i dag istället: bladspenat, romansallat, pärltomater, orange paprika, röd lök, senapsvinägrett, Fontanas feta och ett generöst lass med oliver. :d Efter det en Maryland cookie med extra choklad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har varit i Grekland en vecka och ätit en massa gott såklart. Det godaste var de stekta bäckfiskarna som jag åt till lunch i en liten fiskeby, så färska att de nästan sprätte på tallriken. :)

Ett annat ställe hade Imamens auberginer på menyn och det var jag ju tvungen att prova efter att det pratats om här. Gott, och säkert inte så svårt att lyckas med hemma.

En kväll blev det en tallrik med blandade skaldjur och där fanns såna små sardiner som ni pratade om, Anna och Petruska. Goda, men bläckfisk är godare tycker jag.

Jag brukar försöka undvika att äta kött när jag är utomlands eftersom jag inte vet hur djurhållningen ser ut men en dag åt jag lamm kleftiko, en god lammgryta med kanel.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Var sugen på nudlar (igen) men sambon protesterade. Eftersom det händer 1 gång per år fick han bestämma mat. Detta resulterar i surdegsbröd från fabrique med valnötter, en riktigt god pepparsalami och västerbottensost. Tadaaaaaaa....varma mackor och till det mitt favoritte, Clipper skogsbär, så gtt med en skiva citron i.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ensam på landet och äter enkelt: knäckebröd med äggröra och lite av en god korv jag köpte i Barcelona. Funderar på lite knäcke med hallonmarmelad till kaffet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp