Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl

Igår åt jag underbar lax; har ni inte testat så:

En bit laxfile. tinad eller färsk saltas samt beströs med mkt dill (jag hade citronpeppar också) och sedan brer man majonnäs över. 20-25 min i ugnen på 225 grader. Majon liksom smälter in i laxen och det blir oerhört smaskigt.:d:d:d
Potatis till, sås behövs ej. Jag hade sparris också.

Idag blir det köttfärslimpa.... sista halvtimmen åker det i div grönsaker och lök så är hela middagen klar samtidigt; i samma form.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

+ athena_arabians & hästflicka

Tack för tipsen! Hon fick välja själv och det blir en god men mastig rätt med kyckling, bacon och purjolök. Bland annat. Men är man födelsedagsbarn så är man!

Jag fick min vilja fram ikväll och det blev stekt lax med pressad potatis, gröna ärter och kall romsås på turkisk yoghurt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Efter några dagar med den ena spanska läckerheten efter den andra sitter jag nu på planet på väg hem till vardagen.

I Barcelona har jag fått alla mina favoriter, inte minst små friterade ansjovisaktiga fiskar, bläckfisk av många slag, paella, torkad skinka i generösa mängder, saltinbakad fisk och jag vet inte allt. Spanska ostar! Underbart vin från Tarragona!

Nu blir det tyvärr några dagars måttlighet för att återställa midjemåttet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh jag älskar de där små friterade ansjovisliknande fiskarna! Om det är samma vi menar förstås. I England kallas de jag tänker på för "whitebait" och är jättegoda med en riktigt fin tartarsås.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De heter något i stil med bouquerones på spanska. Stavningen oklar och troligen präglad av att jag är bättre på franska än spanska. I Barcelona är dessutom catalunskan stark numera, till ytterligare språklig förvirring för besökarna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Vi ska äta bläckfisk, har ätit olika nudelsoppor i en vecka.
Tänkte göra friterad bläckfisk med chili, vitlök och citron.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Någon som vet var man får tag på shichimi?

Jag gjorde egen ikväll, men det är svårt att få det så där perfekt balanserat.
Det innehåller inget jag normalt inte har hemma ( bytte dock yuzuskal mot grapefrukt), men jag vill ha en färdig burk.
Det är vansinnigt gott till bläckfisk.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har varit hart upptagen i "snickeri verkstaden" hela dagen i dag och maken (den mest underbara:love:) har stadat huset och tagit ut valp pa kiss rundor ... Det blev Domino's Pizza med ett glas Chardonay fran Napa i Californien.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stekta grönsaker och ris från restaurang, SIA glass till efterrätt (choklad, wienernougat, ägglikör och skumbanan).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gör pizza, med rökt ost, fikon och ruccola.
En gascogne till, lite av en budgetfavorit.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi har en "family reunion" i Florida hos en av sonerna och en gast fran Sverige lagade maten. Interresant potatis, jatte god grillad kyckling och en suveran sas... Nu ansag matlagaren att sasen var ett misslyckande da hon tagit fel pa paprika och cayenne pepper:p Jatte god var den for de som har lite mer valutvecklad palate for "hot".:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Intressant potatis:)?



Jag är glad, min lokala japanska alltiallobutik hade shichimikrydda. Nudelfest ikväll!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

shichimi.jpg



Den här, en blandning av szechuanpeppar, chili, noriblad, citrusskal, ingefära, sesamfrön och lite annat.

Kalasgott till nudlar, skaldjur mm. Klart beroendeframkallande!


http://www.jimbosjapan.com/2011/10/shichimi-tougarashi.html
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det verkar inte dumt! Jag är redan beroende av szechuanpeppar, så den där kryddan kan ju ses som vidareutveckling.

Hur lyckades du klura ut att den kryddan är vad den burken innehåller när du var i affären?

Jag tycker ofta att det svåra med sydostasiatiska butiker är just att det finns så lite information på något språk jag förstår och förpackningarna talar ett annat formspråk än det jag fått lära mig och är därför till föga hjälp.

De indiska butikerna är enklare så sett, tack vare engelskan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag fick fråga innehavaren, och googla fram stavningen på kryddan:D mitt uttalsförsök förvirrade enbart.
På baksidan fanns en engelsk stavning av namnet påklistrad, plus innehållsförteckning.
Annars är jag chanslös, men jag brukar googla innan så jag kan ha telefon eller en lapp med namnet nnan, och sen frågar jag. Även m språkförbistringen är stor, så är google allas vän.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ica Pizza Vegetale. Rabarberpaj och yoghurt med florsocker.

Stekta grönsaker (från i går) och basmatiris (nykokt).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Färskpotatis, bondbönor (frysta), selleri, morot, salladslök i en varm sallad med vinäger och timjan. Till frukost blev det gröt med nektarin, solrosfrö, russin och mjölk.

I övrigt har veckan färgats av halsont vilket betyder glass och te. Sia skumbanan och wienernougat samt Triumfglass salt mandel (vilket betyder mandel och kolaglass) är mina favoriter för tillfället. Igår hittade jag även nyheten rökt mandel i naturgodis hyllan så det blev lite naturgodis med.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Ni är så duktiga på att laga mat!
För min del blev det två korvbröd med ketchup i, och mikropopcorn.
Hade tänkt att laga något riktigt men jag orkade inte,,,, :o

/B
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte då, vi skriver bara när vi har lagat något. Resten av min vecka har bestått av glass, rostade mackor och te.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp