Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall blir det grillspett (eller som det heter har, kebob:p) pa marinerad oxfile och gronsaker och till det sallad. Vi at en stadig lunch ute pa sta'n (Jag tog en macka som hette "Mandy" :D med skinka, ost, rostbiff, chipotle mayo, och gronsaker mellan tva skivor surdegs brod. Jag ar fortfarande matt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mein Gott vad ni äter GOTT, allesammans! :D Härligt och inspirerande!!

Här blev det barnmat ikväll: pannkaka med mosade hallon. Middagssällskapet (fyra år gammal) var mycket nöjd och eftersom det inte var igår jag åt pannkaka var jag det med.

Annars blir det mest oinspirerade sallader på längden och tvären här, så lite stabbig mjölmat satt finfint. Ingen egentlig matlagning utan mest nödproviant på sistone och på sin höjd har jag använt spisen till att koka ägg. Sa jag att jag behöver en spark i baken och lite inspiration...?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag äter en surdegsbaguette modell apdyr men snygg med skinka, ost och dijonsenap. Kommer inmundigas i bilen, ety färden går mot skogen och myggen. Tranbärsdryck och bubbelvatten till, 1/3 tranbär, resten bubbelvatten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast pankakor later jatte gott ... :d

Vi har en ny "Fresh Market" matvaruaffar i sta'n. De har nastan bara organisk mat sa det blir billigare an pa de vanliga affarerna dar de bara tar in nagra fa artiklar och har mest mat som bade ar besprutad och fylld av antibiotica och annat. I dag hade de extrapris pa en massa frukt, vi ar ju mitt inne i hogsesong har, jag kopte farsk annanas (skalad och uppskuren) for $2 per styck och karnfri vattenmelon for $.99 per melon. Jag tror att bade hastar och hundar for vattenmelon i kvall:p Har blir det marinerad och grillad ribeye steak med en grillad annanas sallad till hade jag tankt. Sedan kopte jag blabar och rabarber till en smulpie for senare i kvall. Vi har kanon vader har sa vi sitter nog ute och ater ocksa.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ica Pizza Vegetale.
Kärleksmums från Ica och en stor mugg Earl Grey te.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Middagen var super god ... Maken som inte normalt ar lika fortjust i sallad som jag ar ... talade om hur god salladen var fler ganger an 'rib eye' steken. Det var himla gott ... och nu ar det dags att gora efteratten.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grillad sojakorv och färskpotatis, färsk lök, tomat, fetaost, Rhode Island-sås.
Glass Carte d’Or Crema di Mascarpone
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har alla ingredienser for middag ... ett par ganger over, men jag tror att jag ar aldeles for trott att ens tanka pa vad jag ska laga. Det blir nog middag ute i kvall.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl

För min del blev det en tallrik med mos + ketchup och lingon på tappen idag. Middagen jag lagade smakade inget bra så jag slängde den :(

/B
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sedan lunch igår har mitt liv bestått av oavbrutet frossande i alla spanska delikatesser någon ens kan föreställa sig. Herregud vilka ostar, korvar, skinkor, fiskar och skaldjur det finns. Jag spricker snart.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Vi har varit jatte 'busy' hela dagen och at middag pa en Mexican restaurant i 'sta'n'. Jag hade en stor 'prickly pear' coctail och en lax sallad. Inte dumt alls faktiskt och laxen var riktigt god ocksa.:p Nu ar jag helt slut, men min lilla 'land shark' maste snart ut igen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I dag åt mamma och jag lunch på Burger king i Borås. Jag åt en Veggie Burger och vi delade på king fries och minimorötter.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad är prickly pear för något?

Här blev det tomatrisotto, ugnsbakad aubergine efter ett recept i lördagens DN, och halloumi. Gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har fortfarande en hel del frukt och bar sedan jag kopte sa billig organisk haromdagen. I kvall gjorde jag kycklingbrost (som jag plattar ut) och rullade in en stor klick mosad mango som jag blandade med kryddor och philadelphia ost och sedan en skiva prosciutto skinka runt. Till det gjorde jag en sallad med Ruccola, Spenat, mango tarningar, var lok, korsbars tomater och blabar och en dressing med mosad mango och lok, lite hallon balsam vinager, cranberry balsam vinager (slutet i flaskorna:p) och kryddor. Det blev faktiskt riktigt gott.

Den har frukten ar "prickly pear". Mycket vanlig i olika matratter i Mexico, Arizona och daromkring. Jag har kopt och anvant sjalv, men hur man an gor far man taggar pa sig. De ar sa fruktat sma och syns inte pa bankar och ytor sa lagger man handerna dar och plockar taggar i flera dagar.:meh: Det ar dock gott sa lange nagon annan tar hand om taggarna.:p

prickly-pear-cactus-1_DUb1D_11446_zps5fa69874.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har haft några hopplösa dagar igen...

Men i lördags lagade jag och pappa chili con carne med chipotlepasta i som vi åt med sked och färska frallor. Gott och trevligt, jag och pappa har nog aldrig lagat mat förut men nu råkade vi vara bortresta ihop.

Igår - naturellement - spaghetti och köttfärssås.

Idag vill jag ha lax (fryst då, det är ju måndag) och imorgon har jag lovat laga mammas födelsedagsmiddag. Hon vill ha något med kycklingfilé så jag ska försöka komma på något gott och lite lagom festligt men inte för tungt...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hon vill ha något med kycklingfilé så jag ska försöka komma på något gott och lite lagom festligt men inte för tungt...

Honungs- och senapsmarinerad? Jag åt det på en lunchrestaurang och frågade om receptet men har inte hunnit göra det. Tydligen stekte man på bröst-el lårfilé lätt (med lite salt och peppar) och sedan blandade man dem med en marinad gjord på honung och grov senap (när jag får tid att testa ska jag använda riktigt stark senap :d). Sedan hade man in dem i ugnen så de fick gå färdigt. Jag misstänker att om man gillar vitlök är det gott att blanda i också, alternativt ha en kall vitlökssås till.

Hmm, inte bra det här, nu blev jag hungrig... :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Honung och senap har jag inte provat men ska absolut gora, jag lagar mycket kyckling.

Ett annat satt att gora kycklingen lite extra festlig ar att banka brostet platt (kan goras med handen om man inte har en "kott bankare" och gar lattare om man lagger en plastpase over kycklingbrostet forst) krydda brostet och sedan lagga pa "jox" som man rullar in i mitten. Satt ihop kycklings rullen med en tandpetare.
In i en (200*C ungefar) ugn i 25 minuter. Lat det vila 4-5 minuter innan det serveras.

Jag brukar fylla med allt fran hackade oliver och philadelphia ost, till knaperstekta sma bacon bitar eller vad jag hittar i kylskapet. (En appel klyfta och bacon ar faktiskt riktigt gott) Det ser finare ut pa tallriken om det ar lite ost over medan det star i ugnen, men inte alls helt nodvandigt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Citronstekt kyckling kanske? Man bankar ut kycklingen, bryner den på båda sidor, häller på pressad citron blandat med honung, och sen lite kycklingbuljong, bräsera under lock några minuter tills den är färdig. Spartisrisotto är gott till, t ex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp