Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tänker du att squashen (och löken) ska läggas i paketet under fisken eller serveras vid sidan av?
Tack för förslaget + tack till hastflicka, ska klura lite, men squash lät som en bra idé! Vad serverar man till i så fall, eller räcker det så? En tomat- och fetaostsallad m. peppar och olivolja kanske räcker att servera till?
Svårt det här med mat när man inte är tillräckligt hemma för att veta vad som funkar till vad:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I paketet.

Vad man ska ha till - ja, hur stora är ni i maten? Jag hade tyckt att det var för lätt med enbart fisk, squash och sallad. Om du satsar på sallad med tomat och ost, skulle jag rekommendera ett gott bröd till också om du inte har lust med potatis.

Eller kanske sparris till plus ett gott bröd? Sparris är ju så fiberrikt att det ger mättnad (och lite tuggmotstånd) på ett sätt som squash och tomat och sådant inte gör.

Eller ett gott ris? Basmatiris med saffran i? Funkar också fint till lime och persilja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kanske squash och lök i paketet med laxen då, med "sallad" på sparris/tomat/feta + bröd till. Låter ju gott iaf;)


Tack för hjälpen!:bow:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Ugnsbakad lax, snittar den och petar i limeskivor och lite honung samt generöst med chili.
Sallad till, med granatäpple och apelsin. Couscous till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gör något slags lasagneaktig gratäng, fast utan lasagneplattor, på aubergineskivor, tomatsås och mozzarella. Grön sparris till det och lite lufttorkad skinka bredvid. Rött vin, tror jag, men är lite osäker på vad som finns hemma.

Första gången på en halv evighet jag lagar mat med någon liten form av inlevelse, känns det som. Vi blir tre till bordet då det kommer en gäst. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har stekt kyckling i småbitar och rostar dem just nu i ugn med balsamvinäger, honung, japansk soja, vitlök och chili. Till detta blir det zucchini, lök, vattenkastanjer, minimajs, broccoli och romanesco fräst i vitlök och lime. Hade tänkt ha ris till, men orkade inte riktigt, så det blir libabröd istället. Funkar också. IPA till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, ungefär som en italiensk moussaka? Det är jag gruvligt sugen på - har till och med en ledsen aubergine i kylen! Får försöka svänga ihop något av den imorgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad äter ni till lunch? Middag lyckas jag oftast knåpa ihop, men lunch är hopplöst. Jag äter gärna matlåda, men inspirationen tryter. Värmningsmöjligheterna är mycket begränsade eftersom jag vägrar äta i den piffiallkryddeosande matsalen.

Idag åt jag mozzarella med balsamico och bröd, samt paprika. Gott, men ätit varianter på det hela veckan känns det som.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Vill först tacka för fantastisk inspiration!
/en som följer tråden i tystnad

Undrar om ni kan hjälpa mig med ett delikat problem. Jag har tänkt göra "laxpaket" imorgon kväll. Orginalreceptet går ut på att fänkål skivas tunt och läggs på ett bakplåtspapper. På fänkålen placeras en portionsbit lax och på laxen klickas hemmagjort kryddsmör (med limeskal-/saft och persilja). Sen ska bakplåtspapperet vikas runt laxen så det blir som ett paket, och in i ugnen.
Det jag undrar nu är om man kan byta ut fänkålen till något annat + vad man ska servera till?
Receptet kommer från Nyhetsmorgon, och de serverade kokt potatis till. Jag hade hellre gjort en sallad och eftersom jag inte vet om jag (eller pojkvännen) är så förtjusta i just fänkål så hade jag gärna velat ha ett alternativ. Jag känner att mina smaklökar inte är tillräckligt utvecklade för att klura ut detta och hoppas därför att någon här kan hjälpa till?:)
En tanke var att steka sparris/champinjoner till + ngn grönsallad bara, men funkar det med limen?

Det där låter som jamie olivers fiskpaket?
Han har ju gjort många många fler paket, bland annat ett med lax med massa färska örter runtom, bladpersilja, basilika, hyvlad purjo och ett limesmör och det paketet var det kokt sparris och vitt bröd till.
Ett annat paket han gjort är det lax och färsk basilika & bacon i paketet, och serverat med bakad sötpotatis och vitt bröd.

Tillägg; Välkommen in i tråden! :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, ungefär. Vi försökte komma på vad rätten heter när man får den, eller något likartat, i Italien, men ingen kom på det. Gör du?

Gott var det i alla fall, tomatsåsen fick puttra lääänge och jag misshandlade auberginerna rejält genom att både salta ur dem och sedan rosta dem på lagom svag värme i ugnen länge innan jag lade ihop rätten och gratinerade den.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, melanzane var ett av förslagen, men ingen orkade googla för att säkerställa det. Tack!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bulgursallad med citron, gurka, små tomater, babyspenat och Apetina ost, creme fraiche lök, dill, citron & havssalt, grekiskt lantbröd.

Nu ska jag göra rabarberpaj.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår blev vi bjudna på torskrygg toppad med kallrökt lax, spenattimbal och flädersås. Idag blir det lammfilé och tomat/basilika/mozzarellasallad här hemma.

Just nu avnjuter jag en Stowford Press cider, en riktig höjdare i systembolagets alkoholfria sortiment!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Svårt när man inte kan värma maten, blir lätt lite enahanda då.

Men rågbröd med avokado och brie och kanske salami är gott. Eller med kokt ägg, majonnäs och skivad tomat.

Det är också gott med hemmagjord müsli, aprikoser och naturell yoghurt. Hemmagjord müsli är så otroligt mycket godare än köpt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetarisk burgare, pommes strips, små tomater, champinjon och babyspenat (stekt), creme fraiche paprika & chili.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp