Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl

Västerbottenpaj med ugnsbakad kyckling och sallad på div blad, paprika, tomat och apelsin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Äggnudlar med kyckling, vitlök, chili, sesamfrö, broccoli, morot, vitkål, panengcurry, lime och groddar. Ev skvätt kokosmjölk.
Här skall wokas. Sambon utskickad för att hitta pinnar, då dessa var slut.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hemgjord pizza på deg av dinkelgrund, bottnad av tomatsås snabbt ihopkokad på tomatkross, gul lök och mixade soltorkade tomater och ett par klyftor vitlök, salt och peppar, klickar av ramslökspesto gjord på solrosfrön, sen lufttorkad skinka, rödlöksringar, mozzarella och några skivor grilloumi och ruccula på det. Blev kanongott. Sista avsnittet av molanders avnjutet till måltiden.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

När jag blir rik ska jag anställa honung, Petruska och ananya(inklusive sambo) som personliga kockar.

Igår blev det en Twix till middag(eftersom jag spenderade kvällen i ett väntrum), idag burksoppa och smörgås. Nä, jag är inte bitter. :wtf:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

I lördags var jag och en kär kusin ute på stan i metropolen Hunnebostrand och åt på Bella Gästis. Har förstått att den är rätt "känd" i seglarkretsar och sådär för det är alltid knökfullt på sommaren - just i lördags var det stendött på gatorna, men vi fick faktiskt vänta på ett bord. Jag åt Quattro Stagioni med färska räkor och musslor kvar i skalen - pizza på Bella är något helt annat än pizza annorstädes, det är ett som är säkert. Man vet att det alltid är supergott och att råvarorna är kanonfina. Dessutom mycket vackert läge med havsutsikt åt alla håll :)

Söndag var traditionella spaghetti och köttfärssåsdagen.

I måndags gjorde jag en hemskt god paj på smördegsbotten (inte riktigt meningen men det blev bra :D), strimlad kallrökt skinka köpt för en spottstyver (ojämna bitar, normalt är den svindyr), Boxholms gräslöksost, röd chili, grön paprika, purjolök och så hade jag i en burk CF med paprika + chili-smak i äggstanningen - och tomatskivor uppepå. Råkost till med en liten dipp på yoghurt, Worcestershiresås och sambal oelek.

Igår blev jag serverad korv och potatismos. Jag älskar gott potatismos men är mindre road av sådan där tråkig korv. Men med mycket dijonsenap gick den ner den med ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ugnsrostade grönskaker och kyckling, allt i samma form, vitlök, s&p,citron, oliver, balsamvinäger och lite annat jox. Hoppas det blir bra. Grönsaksjox i dipform till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dekadent idag, första gången på länge jag orkat göra mat: oxfilé (konjaksflamberad) med bearnaisesås (tyvärr inte egen) uppiffad med färsk vitlök. Färsk minimajs till det. Röda antioxidanter i glaset, från Bordeaux.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår blev jag serverad korv och potatismos. Jag älskar gott potatismos men är mindre road av sådan där tråkig korv. Men med mycket dijonsenap gick den ner den med ;)
Tack Anna! Sitter i trötthetens dimma på tunnelbanan och grämde mig precis över att jag inte hade någon snabblagad mat hemma. Men så påminde du mig om att jag ju köpte bratwurst i går som jag ska äta med potatismos och råkostsallad. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Risifrutti jordgubb, minibaguetter med bregott och smågodis är vad jag ätit i dag. Borde äta mer näringsrikt...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag som inte är någon större köttentusiast köpte igår ett paket med vad jag trodde var revbenspjäll...liksom...såna där vanliga. Scans vacuumförpackade på ica - 'mörade knäckta revben'...och öppnar paketet idag för att lägga i marinad. Då visar det sig vara typ tre revbenspjäll, med en stor styckningsdetalj vidhängande i. Jag slängde klumpen i marinad (olja, hp-sås, sweet&chili, paprikapulver, chipotle, timjan, flingsalt, farinsocker, honung och svartpeppar + två gula lökar i klyftor) tidigare idag och ska strax sätta in det i ugnen, och sen ska vi väl sätta tänderna i det när det är klart i ugnen, tillsammans med ica basics potatissallad + rårivet äpple och finstrimlad purjo som jag blandar i, och en grönsallad och vitlöksbaguetter från hattings till det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6


Tack Anna! Sitter i trötthetens dimma på tunnelbanan och grämde mig precis över att jag inte hade någon snabblagad mat hemma. Men så påminde du mig om att jag ju köpte bratwurst i går som jag ska äta med potatismos och råkostsallad. :d

Nemas problemas! :D

Det blev morotsstavar till korvmiddagen igår också, det glömde jag säga.

Idag blev det något så haute cuisine som varma mackor. Rökt skinka, prästost, gul lök och tomat. Asaspännande. Men gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nemas problemas! :D

Det blev morotsstavar till korvmiddagen igår också, det glömde jag säga.

Idag blev det något så haute cuisine som varma mackor. Rökt skinka, prästost, gul lök och tomat. Asaspännande. Men gott!

Ohhh riktiga Svenska varma mackor var lange sedan ... Jag skrev listan till inhandling av varor i husvagns kylskapet infor resan upp till NJ i dag, nu skriver jag till sa jag kan gora varma mackor.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har varit ute och ätit på ett ställe där man kan välja ett antal smårätter för några tior styck. Har ätit lammkorv med rödkål, ugnsbakade rödbetor med getost och honung samt en bit västerbottenpaj. Två flaskor Wisby Kloster till det. Gott efter flera dagar med bristfällig matlagning i hemmet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ohhh riktiga Svenska varma mackor var lange sedan ... Jag skrev listan till inhandling av varor i husvagns kylskapet infor resan upp till NJ i dag, nu skriver jag till sa jag kan gora varma mackor.:D

Ibland är det väldigt gott med varma mackor. Nu höll jag på att sätta eld på köket med mina mackor då jag har farmor och farfars gamla smörgåsgrill och är van vid on/off-knappar, inte bara att det är igång om kontakten sitter i ;) Men det blev bra ändå...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Vill först tacka för fantastisk inspiration!
/en som följer tråden i tystnad

Undrar om ni kan hjälpa mig med ett delikat problem. Jag har tänkt göra "laxpaket" imorgon kväll. Orginalreceptet går ut på att fänkål skivas tunt och läggs på ett bakplåtspapper. På fänkålen placeras en portionsbit lax och på laxen klickas hemmagjort kryddsmör (med limeskal-/saft och persilja). Sen ska bakplåtspapperet vikas runt laxen så det blir som ett paket, och in i ugnen.
Det jag undrar nu är om man kan byta ut fänkålen till något annat + vad man ska servera till?
Receptet kommer från Nyhetsmorgon, och de serverade kokt potatis till. Jag hade hellre gjort en sallad och eftersom jag inte vet om jag (eller pojkvännen) är så förtjusta i just fänkål så hade jag gärna velat ha ett alternativ. Jag känner att mina smaklökar inte är tillräckligt utvecklade för att klura ut detta och hoppas därför att någon här kan hjälpa till?:)
En tanke var att steka sparris/champinjoner till + ngn grönsallad bara, men funkar det med limen?
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad tror du om skivad squash tillsammans med strimlad färsk lök (du vet de där små som säljs i knippen med lite blast som finns i butikerna nu)? Det tror jag funkar bra till lax, lime och persilja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gor da och da liknande fisk ratter. Jag lagger ofta fisken pa antingen en blandning av rivna gronsaker och frukt (morotter, applen, vad jag har hemma) eller sa lagger jag den pa en badd av salsa (allt fran persiko till traditionell och vanligen farsk da smak och konsistens ar annorlunda da).

Ta nagot ni tycker ar gott ... lok och tomatskivor funkar bra och blir lite sasigt om man inte har nagot annat hemma.:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp