Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Om jag missar att köpa nytt kaffe när det gamla tar slut, och får springa ifrån gäster och middag för att handla kaffe strax innan det ska kokas, så kallar jag det nog inte att "jag lagrar inte mat i hemmet för jag tycker det är så roligt att handla" utan mer "planering är inte min starka sida alla gånger, ibland har man huvudet under armen". ;):D

Jag skulle nog oftast rätt ärligt kunna säga att det är ett fall av båda de sakerna samtidigt. Jag tycker så klart att det är smartare att köpa nytt kaffe strax innan det förra tar slut, medan anledningen till att jag inte i god tid köper två paket i taget är att jag inte ids förvara det.

När jag bodde så att det tog bortåt en halvtimme, trekvart att gå till affären för att köpa ett paket kaffe (sammanlagd tid, alltså, gångavståndet enkel väg) hade jag för vana att köpa två nya paket då jag hade öppnat det sista. Nu tycker jag att det är rätt skönt att i lugn och ro kunna ha huvudet under armen. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har också affären sådär supernära. Vansinnigt praktiskt idag när jag hade glömt plånboken och var tillbaks tre och en halv minut senare trots upp-och nerfärd nio våningar ;) Men jag är lite av en hamster med saker som kaffe, för har jag inte det hemma när jag ska upp på morgonen och fixa och dona blir jag grinig och a) vill inte klä på mig och gå ut och b) vill inte vänta till 9 när affären öppnar om jag ska upp tidigare än det... ;)

Idag blev jag för övrigt grinig framåt tidiga kvällen för jag hade varit igång hela dagen, mest med trevliga saker men även en intervju och pollenallergi och värme och yuck, så jag köpte en "amerikansk sallad" på pizzerian och satte mig och åt den i skuggan utanför huset, där det faktiskt finns en riktigt trevlig liten uteplats med ett par bänkar och ett bord, och läste Adrian Mole. Allt blev genast mycket bättre :D

Nu, mina vänner som jag förlitar mig på så - imorgon ska jag och en kompis ut och äta i Göteborg. Jag är praktiskt taget aldrig ute numera så har noll koll på vad som är bra och inte, även om jag förstås ser en massa ställen och vet ungefär var de flesta restaurangerna finns.

Jag har fått fria händer att bestämma vart vi ska gå (sällskapet är om möjligt även mer clueless än jag ;)) - mitt favoritkök är nog det persiska vad gäller sådant jag inte alls kan laga själv - någon som testat Alonak på Första Långgatan? Min favoritrestaurang alla kategorier i London hette Alounak, så jag blev ju genast dragen till det när jag googlade... eller någon som vet något annat trevlig persiskt eller kanske libanesiskt?

Annars intresserar resterande östra Medelhavet och eventuellt asiatiskt typ vietnamesiskt. Jag har personligen svårt för kinamat i den "klassiskt svenska" tappningen (tle små lättel och det dälinga), men är absolut inte emot kinesiskt i andra tappningar. Eller ja, jag är inte emot något alls som är bra och prisvärt så länge det inte är... typ grönländskt för jag vägrar äta säl :D
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har testat Alonak en gång och tyckte inte att det var så där vidare värst, tyvärr.

I samma krokar finns ju Silvis - palestinskt på Värmlandsgatan eller om det är en parallellgata till den. Den gillar jag mycket.

Beger du dig till Södra vägen så gillar jag Taras, som serverar turkisk mat. På Aschebergsgatan finns Ottomania - lite dyrare än de jag nämnt ovan, men riktigt trevlig, god turkisk mat. Jämför man med Taras förstår man varför Ottomania är dyrare, men Taras är bra.

Sen finns det en ganska ny indisk som heter Thali på Värmlandsgatan. De lagar den typ av indisk, alltigenom vegetarisk mat som min man lagar och som jag skriver om ibland. Den är dyrare än den asbilliga gamla vanliga indiern på Andra Långgatan som har funnits där sedan Hedenhös, men inte särskilt dyr. Indiern på Andra Långgatan gillar jag också mycket, för all del.

Jag har problem med att hitta vettiga persiska restauranger. Jag avråder med kraft från att du går på den på Kungsgatan!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6


Dito! :cool:

Nå, jag får åka till Jämtland över helgen i alla fall. Inte för att jag förväntar mig några smaksensationer där uppe (Storjöyran är ju inte aktuell och alltså vet jag inte var jag ska få tag på kolbullar. :angel: Jamtli kanske?) men jag ska i alla fall få laga mat till och rå om min gamla mormor. :love:

Jag säger bara ost från Oviken ost! :d :d älskar Magna plus att jag klappat fåren de mjölkar (och tittat på ohyggligt gulliga lamm hos dem på våren).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har testat Alonak en gång och tyckte inte att det var så där vidare värst, tyvärr.

I samma krokar finns ju Silvis - palestinskt på Värmlandsgatan eller om det är en parallellgata till den. Den gillar jag mycket.

Beger du dig till Södra vägen så gillar jag Taras, som serverar turkisk mat. På Aschebergsgatan finns Ottomania - lite dyrare än de jag nämnt ovan, men riktigt trevlig, god turkisk mat. Jämför man med Taras förstår man varför Ottomania är dyrare, men Taras är bra.

Sen finns det en ganska ny indisk som heter Thali på Värmlandsgatan. De lagar den typ av indisk, alltigenom vegetarisk mat som min man lagar och som jag skriver om ibland. Den är dyrare än den asbilliga gamla vanliga indiern på Andra Långgatan som har funnits där sedan Hedenhös, men inte särskilt dyr. Indiern på Andra Långgatan gillar jag också mycket, för all del.

Jag har problem med att hitta vettiga persiska restauranger. Jag avråder med kraft från att du går på den på Kungsgatan!!

Tack! Jag visste väl att jag kunde lita på dig! :)

Den på Kungsgatan vet jag att jag har blivit avskräckt från av blotta namnet, Shiraz, tror jag? Inte för att jag har något emot Shiraz i dess antioxidantiska form, men jag är tramsig nog att koppla ett och ett och skapa ett nej tack, det kändes fel. Lite som att kalla en belgisk restaurang för Pripps Blå. (Och ja, jag vet mycket väl att det betyder något annat på persiska, men som sagt, jag är tramsig som få ;))

Hittade Hany på Stigbergsliden när jag googlade men det ser ju löjligt dyrt ut för en ganska tråkig meny.

(Sedan, efter min simpla googling "persisk restaurang Göteborg" hittade jag något som såg strålande bra ut. Problemet? Den ligger i Akalla i Stockholm! :D)

Taras ser helt perfekt ut! Vi kan båda ta oss var som helst ganska enkelt och prisvärt är kanon för oss båda!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, med den mycket överskådliga restaurangbudget jag håller mig till, så är Taras perfekt när man vill äta gott och ha trevligt. Om man dessutom firar tex en födelsedag eller liknande, då kan man kosta på sig Ottomania.

Exemplen kan då översättas till en rad andra restauranger, med motsvarande prisnivåer.

Råkar man befinna sig någon annanstans i Sverige, förutom i Malmö, måste man dock acceptera högre priser om man vill ha äta ute.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

SavedPicture-2013420205552-624x351.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev pasta med en sas av 'urkramade' finhackade burktomater (de farska var helt magiskt slut fast jag hade sa mangaO_o) kyckling file, torkade kantareller fran Sverige:d, lite creme fresh och lok, vitlok, kryddor och annat smatt och gott forstass. Det var riktigt gott, men i morgon ar det bast jag handlar sa jag inte behover svalta. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grön tuborg, rågbröd och ost och en skål oliver som nattmat. Helt perffekt!

Aldrig fel! Även om jag aldrig lärt mig gilla öl :D (Eller, det var ett ljug, jag har visst druckit öl både i Holland och England som jag har gillat, men inte den där burkölsvarianten.)

Nattamaten här blev lite camembert och så fyndade jag två burkar fancy-oliver i konservburk för arton spänn förut som gav lite topp till osten :D Eller, jag åt inte upp två hela burkar själv förstås, då vet jag inte hur jag hade mått imorgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är ingen ölfantast, men weissbier och grön tuborg på flaska är jag förtjust i.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har klämt ett smörrebröd med ljuvlig rosa rostbiff, sallad, remoulad och pepparrot.
Nu siktar jag på lunchen:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag skulle nog oftast rätt ärligt kunna säga att det är ett fall av båda de sakerna samtidigt. Jag tycker så klart att det är smartare att köpa nytt kaffe strax innan det förra tar slut, medan anledningen till att jag inte i god tid köper två paket i taget är att jag inte ids förvara det.

När jag bodde så att det tog bortåt en halvtimme, trekvart att gå till affären för att köpa ett paket kaffe (sammanlagd tid, alltså, gångavståndet enkel väg) hade jag för vana att köpa två nya paket då jag hade öppnat det sista. Nu tycker jag att det är rätt skönt att i lugn och ro kunna ha huvudet under armen. :)



Det finns ju för all del mellanting mellan att aldrig köpa något innan man saknar det, och att bunkra ett par paket extra.

Vi har också affär på krypavstånd, men jag föredrar ändå att köpa kaffe när det gamla tar slut, eller strax innan. Inte att handla en sak i taget i det ögonblick jag behöver det, typ först vilja sätta på kaffe på morgonen, gå och handla det, komma hem och vilja äta frukost, upptäcka att smöret är slut och gå och handla det, äta frukost, fundera på lunchen och handla till det, komma hem, äta lunch, fundera på middag och handla till det, börja laga mat, springa till affären två gånger till för att andra ingredienser är slut, osv. Det känns som man inte skulle behöva göra annat än att springa till affären för att köpa en sak i taget då, tycker jag, och det skulle jag nog störa mig på till slut.

Sen är det förståss praktiskt med butik nära för de gånger man är glömsk, men för egen del så är glömskan inget jag siktar på, utan mer olycksfall i arbetet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag trivs ganska bra med att det hela går lite på en höft. Jag tror att jag revolterar mot den hysteriskt kontrollerade tid då jag var ensam med litet barn och dessutom hade lite längre till affären.

Numera är det så himla skönt att småsaker spelar så liten roll och att det mesta kan få flyta lite.

Idag tror jag att det blir en mycket enkel matdag. Åt indisk hämtmat efter en emotionellt utmanande dag igår och viss matthet dröjer sig kvar. Får se hur det går. Om inte annat kan jag ju gå och köpa lite rökt fisk, så ser vilken macka som helst mer seriös ut.

Eller kanske be mina föräldrar bjuda mig på middag?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Jag verkligen super gillar mina lunch mackor pa hart brod med lok, tomat, avacado och rejalt med salt och peppar. MUMS!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Eftersom du åt indiskt igår, och det är min allra bästa comfort food, så föreslår jag att bli bjuden på middag. Det värmer själen som är trött och har haft det jobbigt. Mackor, hur goda de än är, känns aldrig som riktig mat, tycker jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag grillar vi hamburgare - mald högrev, med bacon, isbergssallad, tomat, rödlöksmarmelad och getfärskost - på ciabatta, med rödvin till. Sambon provar att ha i lite rökspån i grillen, så det blir spännande att se hur det påverkar smaken.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag har jag lagat mat (halleluja) det blev grönsaksfräs (purjo, bladselleri, zuccini och grön sparris). Till det tänkte jag att jag skulle göra en omelett med sojakorvar i , det blev väll något omelettaktigt med den blev överkokt och jag lyckades bränna stekpannan i ugnen med när jag försökte få toppen att sätta sig. Well det var ok gott ändå även om omeltten vart trist.

Igår kväll provade jag en ny glass smak skumbanan från siaglass halvliters, försvinnande god :sneaky:.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tagine på rödspätta, couscous med mynta och citron, och en zucchinisallad med chili och mynta + citron. Delicious :d

Rabarberpaj och vaniljglass. Nu är rabarberståndet plundrat igen, men nu växer det okontrollerat så förhoppningsvis kan jag skörda igen i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp