Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gräddig potatis- och morotskaka, bönsallad (kidneybönor, körsbärstomater, schalottenlök).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har dålig fantasi så idag blev det färsktortelini (mozarella tomat) med fräst blomkål, grönsparris och purjo. Strödde lite rostade solros- och pumpafrö över. Till efterrätt blev det hallonkräm med mycket hallon i och bara en skvätt vatten och lite socker samt potatismjöl till det mer frön och en rejäl klatt med vanlijkesella. Jag vill egentligen helst ha hallonen direkt från frysen i keselan men de verkar ju inte lyckats spåra den där smittan än och jag är inte vaccinerad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

På de sinalestulanger jag handlar på ibland, finns både tle och fyla. Och så har det så vitt jag minns alltid varit, även på den tiden man sprang på sinalestulang och fick tonårsfyllor eftersom de inte var lika hårda på legimitationskontlollen. :o
Tle små lättel var billigale är fyla, den köpte man bara när man hade extra mycket pengal. :p

Stavningen!:rofl::bow:

Hal bala ätit fyla, aldlig sett tle.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aha, solly solly. Då val min teoli fel. :p

*kl*
Barnmats-SM fortsätter med sprödbakad torskfilé, direkt från Findus frys, serverad med stekt tärnad potatis (kokt innan, så inte råstekt), mängder med broccoli, mängder med rivna morötter och så en klick majonäs som "sås". Det var dagens lunch det. :D Middag blir nog chili con carne och ris.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

I ara till 'Cinco de Mayo' som firas i dag (nagot Mexicanskt slag da de slog Franska trupper tror jag, men har blivit en celebration av frihet och Mexico/American vanskap) blir det Mexicanskt. Jag har inte bestamt mig for vad annu, men funderar pa att ga ut och ata pa Mexico restaurant med nagra kompisar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL
Risotto, grillad sparris och Cornfiler står på min meny idag. Mums :d

/B
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Spaghettini och köttfärssås. Naturligtvis. Löjliga mängder cocktailtomater på kvist till - de såldes för 19:90 / kg i närbutiken i Hunnebo, vansinnigt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Man tager vad man haver-risotto.

Jag hade en fryst kanadensisk hummer, färsk spenat, några tomater, lite ärtskott, ett par lökar, ett lagerträd i fönstret, en skvätt vitt vin. Dock inget risottoris, visade det sig, så det fick jag kila ut och köpa. Faktum är att jag panikhandlar nästan varje gång jag lagar mat, efter att jag satt igång plattorna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har alltid också panikhandlat mat men nu bor jag på landet....Så min matlagning liksom blir aldrig vad jag tänkt mig :-)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

När jag är på landet blir matlagningen helt annorlunda pga avstånd till affären.

Hemma ser jag i stort sett affärerna som mina skafferier. Då slipper jag ju också lagra en massa mat i hemmet med risk för att den blir för gammal. Maten baseras ofta på det som ser gott och prisvärt ut i affären just idag. Hade jag lagrat mat hemma hade middagen istället utgått från det i skåpet som mest brådskande måste ätas upp för att inte förfaras.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men blir det aldrig något över när du lagar mat? Vad gjorde du av resten av rispaketet, t ex? Även om man alltid handlar allt man behöver för varje måltid, så leder det ju ganska snart till att man har ganska fulla skafferier, för det går ju inte åt exakt en förpackning av allt varje gång man lagar något. Och då verkar det ju dumt att inte använda det som blivit över vid ett senare tillfälle, istället för att kasta bort allt efter varje måltid och börja på ny kula nästa dag. På det sättet blir det ju ändå så att man lagrar en hel del mat i hemmet.

Jag är nog motsatsen, i så fall. Färskvaror handlar jag sällan mer än ett par dagar framåt (förutom sånt jag alltid ser till att ha hemma för att det används såpass mycket, typ morötter, lök, potatis, vitlök, ingefära, citron, mjölk, smör, ägg, osv), men torrvaror, kryddor, konserver, vinäger etc, sånt älskar jag att ha hemma! Då behöver jag inte planera inköpen in i minsta detalj, man kan på stående fot bestämma sig för att ändra sig lite mot hur man hade tänkt att laga receptet från början, och om ingen orkar handla går det oftast att slänga ihop en nödmiddag ändå. Och man behöver inte springa runt i en massa specialaffärer för att hitta ovanliga ingredienser utan kan ha dem hemma, och sen komplettera med grönsaker och kött som finns överallt, och laga sånt man känner för utan att behöva hindras av att just det, då skulle det vara tunna risnudlar i det, och det har de förståss inte på ica.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo, ris och kryddor och diverse annat äter man ju sällan hela paketet av på en gång så sånt står ju i skåpen om det inte råkar vara slut just då. Jag köper ju inte heller tex två skivor ost före varje ostmacka. Oftast finns det mat så att man kan laga utan att handla, ris och linser om inte annat.

Men middagen utgår nästan alltid från gott och prisvärt i grönsaksdisken och/ eller fiskdisken samma dag, om det är en hjälpligt bra matlagningsdag. Jag tycker att det är ganska roligt att handla mat.

Sen slarvar vi med framförhållningen därför att vi bor centralt och upptäcker efter att gästerna har kommit att kaffet är slut och sådant. Så då kilar vi ut igen!
e
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Couscoussallad med feta, soltorkade tomater och gurka. Minibaguetter.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har jobbat ute hela dagen (bara att klippa gras tar 4 timmar pa en sadan har) och jag ar aldeles for trott for att ens fundera pa nagot 'elaborate' till middag.
Det blev skivad kycklingfilee med philadelphia ost, hackade oliver och chives inrullad. Till det en halv fylld bakad zucchini med lok, hackade oliver, chives och cajun kryddor. Medan det stod i ugnen gjorde jag en rabarber (smul) pie pa den sista rabarbern. (Undrar om inte smulpaj ar den basta Svenska uppfinningen:p)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår efter löpning gjorde jag lite kylskåpsrensning som blev mycket lyckad. Rostade cocktailtomater med lite olivolja, vitlök, basilika, persilja och (fejk)balsamvinäger, zucchini i tunna skivor rostad i ugn, stekt halloumi och citron på hela härligheten. Mycket gott och vårlikt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvällen middag blir en baguette med ost, skinka och dijon. Intages på tåget, ety jag skall på Köpenhamnssemester till på söndag. Ohemult glad:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo, ris och kryddor och diverse annat äter man ju sällan hela paketet av på en gång så sånt står ju i skåpen om det inte råkar vara slut just då. Jag köper ju inte heller tex två skivor ost före varje ostmacka. Oftast finns det mat så att man kan laga utan att handla, ris och linser om inte annat.

Men middagen utgår nästan alltid från gott och prisvärt i grönsaksdisken och/ eller fiskdisken samma dag, om det är en hjälpligt bra matlagningsdag. Jag tycker att det är ganska roligt att handla mat.

Sen slarvar vi med framförhållningen därför att vi bor centralt och upptäcker efter att gästerna har kommit att kaffet är slut och sådant. Så då kilar vi ut igen!
e

Handla grönt och kött/fisk till dagens middag håller jag med om är roligt, springa ut tre gånger till under matlagningens/middagens gång för att först löken, sen riset, och till slut kaffet råkar vara slut - not so much. Det är mest irriterande, tycker jag, och jag är glad om jag slipper. Även om det händer ibland för att man inte är så välorganiserad som man skulle önska.

Om jag missar att köpa nytt kaffe när det gamla tar slut, och får springa ifrån gäster och middag för att handla kaffe strax innan det ska kokas, så kallar jag det nog inte att "jag lagrar inte mat i hemmet för jag tycker det är så roligt att handla" utan mer "planering är inte min starka sida alla gånger, ibland har man huvudet under armen". ;):D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ohemult avundsjuk!
Dito! :cool:

Nå, jag får åka till Jämtland över helgen i alla fall. Inte för att jag förväntar mig några smaksensationer där uppe (Storjöyran är ju inte aktuell och alltså vet jag inte var jag ska få tag på kolbullar. :angel: Jamtli kanske?) men jag ska i alla fall få laga mat till och rå om min gamla mormor. :love:

Åt upp det som var kvar av söndagens spenatsoppa till middag i dag. Den var ännu godare nu när den hade fått stå till sig lite. Lunch i dag, och i morgon, blev gårdagens chili con carne. Jag fick inviga min nya Frozzypack matlåda i dag - är mycket nöjd med dess kyleffekt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp