Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall bestamde jag mig for att varma upp rester fran igar. Sedan satt jag lange och bara kopplade av pa altanen med ett glas vin.

IMG_0475_zps17558d56.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rabarberpaj och vaniljglass. Nu är rabarberståndet plundrat igen, men nu växer det okontrollerat så förhoppningsvis kan jag skörda igen i veckan.


:cry: *snyft å snyft* Mina rabarber har inte kunnat skymtas än... Går och kikar efter knölarna varje dag, men inte ens en liten knöl är på gång :(
Funderar på om nåt gått snett under vintern...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Firar Jesus flygtur i Hunnebostrand med föräldrarna.

Igår åts det fiskgryta. En superenkel som mamma gör som mer eller mindre bara innehåller lök, krossade tomater, crème fraiche och vit fisk i bitar. Det låter inte så gott som det är! Kokt mjölig potatis till. Inte vad jag skulle välja som tillbehör kanske, men det var gott i alla fall.

Ikväll blir det till att grilla tror jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår åts det spaghetti med falafel id 23.30-snåret. Jag var på ofog hela dagen och gjorde en superfin tatuering över vänsterarmen. Efter 6,5 timme så var pastan något av de godaste jag ätit. Idag blir det lunch ute, blir kul att se vad:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:cry: *snyft å snyft* Mina rabarber har inte kunnat skymtas än... Går och kikar efter knölarna varje dag, men inte ens en liten knöl är på gång :(
Funderar på om nåt gått snett under vintern...

Märkligt! Du är ändå söder om mig, och jag har skördat rabarber i omgångar nu. Här knakar det om plantorna, de växer fort som attan. Har du provat att ställa en upp och nedvänd hink ovanpå?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rabarbern är på väg upp här men det är en bit kvar tills skörd - däremot blir det nog årets första nässelsoppa i helgen. :d

För första gången på länge lagar jag någon mat värdig den här tråden - moussaka till middag och hemgjord yoghurtglass med konserverade aprikoser till efterrätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åååh moussaka. :d Det gör jag aldrig, men det är ju jättegott! Har du potatis i din eller bara aubergine?

Sambon har fått stora grill-fnattet. Idag grillar han torsk som först har sjudits i en rödvinsbuljong. Jag tror han har lite rök-chips i grillen med fisken nu också, tillsammans med lite halloumi. Till detta blir det potatispuré och grillad broccoli vänd i en citronig vinägrett med vitlök. Grillad sparris med bacon runt till. Jag har tränat idag så jag är HUNGRIG!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bara aubergine, och så lammfärs. Tyvärr glömde jag ägget :o så det blev gott men kanske inte riktigt rätt konsistens.

Spännande med den grillade torsken!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Märkligt! Du är ändå söder om mig, och jag har skördat rabarber i omgångar nu. Här knakar det om plantorna, de växer fort som attan. Har du provat att ställa en upp och nedvänd hink ovanpå?

ja, jag har haft hink över ett bra tag, men inget händer
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Torsken blev otroligt mör, men lite för rökt för min smak. Receptet kan nog bli suveränt med lite finjustering.

Idag gjorde jag zucchiniplättar med citron och timjan och vitlök, rostade tomater med sherryvinäger och getfärskost. Galet gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fullkornspasta + chili & vitlöksoljestekt zucchini & rödlök, pärltomater och vitkål och rökt salt ovanpå.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har du hästskit runt? Poängen är ju att det skall bli varmt så rabarbern luras upp. Mitt förslag är att du tar bort hinken och ser vad som händer när rabarbern inte längre skuggas.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Torsken blev otroligt mör, men lite för rökt för min smak. Receptet kan nog bli suveränt med lite finjustering.

Idag gjorde jag zucchiniplättar med citron och timjan och vitlök, rostade tomater med sherryvinäger och getfärskost. Galet gott!

Zucchiniplattar later vansinnigt gott. Jag skulle garna vilja he ett mer utforligt recept. Mest hur du haller ihop det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Finstrimlad zucchini, tre halvsmå (älskar min mandolin!) som får ligga i press med salt och tyng ovanpå i ca 30 min. Sen blandade jag dem med 3 ägg, 1 dl vetemjöl, 0,5 dl grahamsmjöl och en smula panko, samt salt, peppar, örtkryddor, vitlök och citron, och en nypa bakpulver. Sen stekte jag dem i olivolja. De höll ihop jättefint!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

ingen hästskit där nu, hade löv över vinter men när jag blev otålig så tog jag bort löven...

Ska jag häva på hästskit? Ny eller gammal?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu är det dags för den att komma upp så ta bort hinken helt och hållet och lägga på brunnen gödsel (gammal).

Orginal iden är ju att driva upp rabarbern snabbt på ett mörkt ställe så man får tidiga och milda rabarbrar. Då brukar man häva på färsk hästbajs och strö runt om hinken så när gödseln brinner blir det varmt i hinken och rabarbern tror det är vår och börjar växa. Men det du gjort är lite det omvända du lade på hinken under vintern/hösten och lade sedan lövrunt effekten blir att du isolerat rabarbern = försenad tillväxt.

Är den nyplanterad dvs under förra året eller året innan kan det vara bra att avakta lite så rabarbern hinner etablera sig ordentligt. Det tar på krafterna att drivas.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hahaha, ja, jag anat att det blitt nåt fel, men inte trodde jag att jag hade gjort så det blev bakvänd effekt :p

Nä, den är inte nyplanterad, mååååånga år gammal, men jag har bara tagit hand om den i 1,5år :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

På tallriken ikväll; melanzane alla parmigiana, och en varm flingsaltad sallad på chili&vitlöksoljestekt zucchini (ja, idag igen) och babyspenat och råriven vitkål. Surdegsknäcke och vatten i glaset. Och ett molanders-maraton som underhållning till matimundigandet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp