Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är bok- och matcirkel, så det kan bli intressant. Vi är oerhört ojämna vad beträffar matställen, förra besöket var på frantzén-Lindeberg, total lycka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är lysande! Vi läser allt möjligt, från skräck till socialrealism, och äter på massa olika ställen.
En perfekt mix, om du frågar mig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tio små rätter har jag heller aldrig hört faktiskt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är lysande! Vi läser allt möjligt, från skräck till socialrealism, och äter på massa olika ställen.
En perfekt mix, om du frågar mig.

Jag tycker att det låter mycket intressant! Hur förhåller sig läsandet och ätandet till varandra? Tematiskt? Slumpmässigt? På något annat vis?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tio små rätter har jag heller aldrig hört faktiskt.

Tle (3), inte tio. :)

Idag har jag ätit tjock vit sparris (tysk), späd kronärtskocka (spansk), rostad röd paprika, romansallad, svarta oliver och fetaost till middag. Smör och citronklyfta till, plus bröd, olivolja att doppa brödet i och rött vin. Helt ok!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Slumpmässigt, än så länge. Maten ikäll var misär kan meddelas, fanns inget att bli glad över.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fredag: stekt laxfilé med pressad potatis, kall sås med dill och bouchons muchueax vertes.

Igår: grillspett, några potatisklyftor, grekisk sallad och en neutral gräddfilssås. Jo, och grillade majskolvsbitar marinerade i soya också.

Idag fick jag mjölk och bulle på kosläpp och ikväll blir det pizza. Jag har inte ätit sådan där "svensk" köpepizza på... lääänge, så det får bli dagens lördagslyx!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hemgjord pizza med champinjoner, rödlök, mozzarella och rucola. Jordgubbar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde pizza i gar kvall och det blir en i kvall ocksa. Jag har en bit deg i kylen som behover anvandas, till det blir det farska gronsaker vad jag kan komma pa. Kopte aldeles for mycket igen haromdagen, det ar ett elande att jag aldrig lar mig.O_o
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tle (3), inte tio. :)

Idag har jag ätit tjock vit sparris (tysk), späd kronärtskocka (spansk), rostad röd paprika, romansallad, svarta oliver och fetaost till middag. Smör och citronklyfta till, plus bröd, olivolja att doppa brödet i och rött vin. Helt ok!

Ah! Men har nog aldrig hört det heller. Ikväll fick jag grillad lax med potatissallad och sallad. Helt ok.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har hjälpt en kompis att flytta idag. Dvs, min hjälp bestod i att jag gick dit med mat när de hade burit klart. Det blev sallad på spenat, ärtskott, rödlök och rostade valnötter, västerbottenpaj med mycket mer grädde än jag brukar och rökt lax. Hon som flyttade var mycket generös med vinet, så nu är jag lite matt. Kaffe och citrongalette efteråt.

Trevlig dag, och kompisens nya lägenhet hade en takbalkong som jag ser fram mot att dricka vin på fler gånger i sommar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det kanske är ett Stockholmssyndrom med fyra små rätter, för det är det jag också känner till.

*kl*
Här blev det rårakor på ca 2/3 potatis och 1/3 morot. Det blev inte alls lika gott som med bara potatis (tyckte jag - middagssällskapet tyckte att det var gott) och det var mycket svårare att få det att hålla ihop. Jag antar att det beror på att det blev mindre stärkelse. Till det endast lingonsylt, för jag hade varken bacon eller fläsk hemma och orkade inte gå till butiken när jag precis kommit hem från storhandling. Helt okej, men saknade det salta fläsket/baconet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den där späda kronärtskiockan, hur tillagar du den? Den finns just nu i mängd i alla affärer här men jag är mest van vid de stora som man doppar bladen i lite smör. Inbillar mig att de små inte har så mycket kött på bladen?
men jag blir så sugen när jag ser dem och framförallt priset tilltalar mig väldigt, men jag vet inte vad jag ska göra med dem.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gör som med de stora. Kokar i en kvart kanske (sticker i den lite då och då för att se när den är klar) och äter med smör eller ännu hellre rört citronsmör.

Ibland kostar jag på mig en massa vitt vin och pressad citron i kokvattnet, men oftast inte (eftersom poängen med att de är så pass billiga försvinner då).

Det är också gott att riva loss bladen och servera som en sallad med vinägrett på vitvinsvinäger, smaksatt med citron. Då kan man gärna blanda kronärtskockbladen med granatäpple också.

Om de är väldigt späda, liksom mjuka helt och hållet, skulle jag bara använda kronärtskockshjärtanen. Det är ju extremt gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kopte rabarber i det lokala frukt/bar standet haromdagen och gjorde paj i kvall. Det behovs mer socker nasta gang, men gott var det i alla fall.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår hade vi vänner över som vi bjöd på trerätters - deras bröllopspresent. När de kom fick de snittar, pecorino och parmaskinka i små bitar, och en bra prosecco med färska hallon i glasen. Förrätt var tunna bitar kyckling, marinerade i citron och vitlök, panerade i panko och friterade, med en dressing på citron, vitlök, persilja och smält smör, och en blandad sallad med maché, ruccola, babyspenat, mangold och rädisor. Till detta en vit Penfold´s som jag tyckte var lite för mjuk och smörig till alla smöriga smaker, men gästerna gillade den. Huvudrätten var grillad färsk tonfisk och marulk, serverat till färsk pasta med örter i, och en tät tomatsås med vitt vin, vitlök, stor kapris och kalamata-oliver, samt en försvarlig driva parmesan på, och färsk basilika. Till detta drack vi Bellingham som var en riktig fullträff! Fisken var det godaste jag ätit på mycket länge. Till efterrätt hade jag bakat en tät chokladkaka som serverades ljummen tillsammans med hemgjord glass med karamelliserad banan och rom i. Kaffe och calvados till. Både gästerna och vi var galet nöjda!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det kanske är ett Stockholmssyndrom med fyra små rätter, för det är det jag också känner till.

.

På de sinalestulanger jag handlar på ibland, finns både tle och fyla. Och så har det så vitt jag minns alltid varit, även på den tiden man sprang på sinalestulang och fick tonårsfyllor eftersom de inte var lika hårda på legimitationskontlollen. :o
Tle små lättel var billigale är fyla, den köpte man bara när man hade extra mycket pengal. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp