Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvällsmat; rösti på vanlig& sötpotatis och gul lök, varmrökt lax och aioli som jag gjorde med för mycket vitlök så det blev en alldeles för stark besk smak på den. Istället hade jag en honung/senapsdressing som jag rörde ner i lite gräddfil, som kall sås till, det blev gott det med. Knäcke och mjölk till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mitt problem det senaste har varit att jag vill laga lite intressant och god mat, men inte haft någon som helst inspiration och då har det blivit inget istället och det är dumt. Så lamm och grönsaker är ju en grymt bra lösning på problemet :D Lätt och gott liksom!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall blev det fylld zucchini. Jag gjorde en rora med getost, tomat, prosciutto, farsk svamp och lite vad jag hittade i kylen.
Just nu har vi jordens askvader passera forbi med torrential regn och da jag ar fanatisk pa paj med farska bjornbar och blabar just nu, sa det blev en smulpaj ocksa.:D Det ar 18*C klockan 9 pa kvallen sa det dar med regnet ar bara en ursakt att ata igen. ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad gott allt alla andra äter låter! Själv sitter jag och häckar på södra station på grund av tunnelbanehaveri, ren misär. Funderar på lamm till kvällen, men inser att jag typ aldrig lagat det:eek:
Jag väljer oftast lamm eller fisk ute, men jag fegar ur på tillagningen av lamm. Det är bara gott perfekt lagom rosa och lite knarprigt utanpå, vete 17 om jag fixar det.

Nu frukost, Ayran och grönsaker jag hade tänkt äta på jobbet, men den här förseningen gör mig hungrig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bra idé, men jag orkade faktiskt inte handla en gång till. Det blev gott ändå. Istället för chokladkaka blev det en med rabarber, kardemumma och vit choklad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lammfärs är inte svårt tycker jag. Bara att steka på och pilla lite i dem så man ser när de är klara. Lammkotletter däremot har jag inte vågat mig på. Tycker det är svårt med hela bitar för jag vet inte när det är klart och jag skulle bli så irritera om det blev överstekt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lammfärsbiffar klarar jag, men lammracks och "helt" kött? Det är det jag suktar efter:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte svart alls med lamm, men jag recomenderar en bra termometer.

De hade helt fantastiskt fina lamm racks pa min affar i gar ... such ... men da maken ar i Mellan Ostern och bara jag ar hemma och jag ogillar uppvarmd mat blir det inget lamm forran han ar tillbaks hemma igen. Jag ater egentligen bara kottfarssas, pulled pork/chicken och chili uppvarmt och det ar ett elande da jag maste laga nytt hela tiden.:meh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag fick en enkel, vegetarisk tagineaktig grönsaksgryta med couscous och mojo rojo till idag. Mojo rojo är det nya svarta sedan min partner var på Gran Canaria för några månader sedan. Och jag klagar inte!

Imorgon funderar jag på att samla ihop mig till en god valborgsmiddag med laxkotletter och min årskonsumtion av hollandaisesås. Sådana där smör och ägg-såser är fantastiskt goda, bara man får dem sällan nog.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag sitter just nu och smaskar i mig en 'twice baked sweet potato'. Himla gott faktiskt ... men da jag har bade bacon och cheddar cheese kan det ju inte bli annat.:p

Jag har nog tillrackligt med blabar och bjornbar for en pie ocksa. Vi far se om jag har tillrackligt med energi senare ikvall.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Man bakar den, delar den och graver ut innehallet (vilket jag mosade) som blandas med "stuff" och laggs tillbaka i skalet for att aka in i ugnen och bakas igen.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh vad jag blev sugen på lax och hollandaise nu! Och sparris...

Vi ska grilla något okänt kött (vänner tar med köttet, vi står för tillbehören) samt grönsaksspett, sparris, halloumi och majs. Till det en potatissallad på rostad potatis, röd pesto, den grillade sparrisen, spenat, cocktailtomater och lite annat smått och gott. Tzatziki och vit slemproppsröra till. Om det nu blir sånt väder att man kan grilla...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Som gammal lundastudent är Valborg lite speciellt för mig. Vi brukar försöka dra ihop lite vänner och äta något gott. Ikväll ska vi grilla hemma hos några vänner. Vi tar med egen mat och det blir bulgursallad på bladpersilja, körsbärstomater, feta, bönor och citronvinägrett. Goda korvar till.

Igårkväll åt jag den tveklöst sorgligaste middagen den här sidan millenieskiftet. Jag och tappert snart tvåårigt gossebarn tillbringade två timmar i ett förortscentrum för att ansöka om pass. Barnet fick spaghetti bolognese på påse men jag blev hungrig och hamnade på O'learys och åt den mest menlösa nachotallrik ni kan tänka er. Ingen ost och "guacamole" till. Fråga mig inte hur jag tog det beslutet. Sevitrisen var gullig i alla fall. Till råga på allt så stängde passexpeditionen innan det hann bli vår tur. Buhu, buhu.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår åt vi falsk fläskfilé med sås på svart trumpet och vårlök, ugnsbakade sötpotatis och bakpotatisklyftor och kokt broccoli & blomkål till.
Idag gör jag äkta fläskfilé i panna, med lök, tomat och basilika till färsk pasta och svartpepparrostad aubergine till - bara för att jag varit sugen på det en tid och för att jag har en aubergine i kylen som måste ätas snart innan den blir dålig. Jag förbereder maten nu för att värma den senare ikväll när det är dags att äta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Man blandar fläskfärs med krydda, typ örtaromat och fryser in i en rulle i ett par timmar. Sen skär man upp som man gör med en fläskfilé fast i fruset tillstånd då, och steker upp i panna, sen lägger man i ugnsfast form och gör såsen i den med tillsammans med köttet, bakar av i tio minuter en kvart och serverar något till, typ potatis eller ris. Det är enkelt och blir precis som det vore fläskfilé.
Det är väl en gammal 70-talsrätt typ. Jag brukade göra det förr när jag nyss hade flyttat hemifrån, fläskfärs hittar man ofta billigt liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl

Idag till lunch blir det rester från gårdagen: tabbouleh, baba ganush, hummus, raita, fetaostrullar och lammfärsbullar med ajvar relish i. Otroligt gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Där listade du flera av mina favoriter! :)

Här blir det trots kyla och påtaglig brist på VÅR i ordets SANNA mening, något slags vårmiddag:

Lax, basmatiris med saffran, grön sparris som jag funderar på att steka lite snabbt, hollandaise och så en liten röra på belugalinser.

Det var i förrgår jag upptäckte att belugalinser existerar och jag har inte kunnat släppa tanken på dem. Så genialt! Tänk om man kunde använda någon linssort som substitut för alla utrotningshotade ätliga delikatesser!

Smart av försäljaren också, dessa linser kostar ungefär tre gånger så mycket som vanliga linser. Å andra sidan är de väldigt mycket billigare än belugakaviar skulle ha varit om det hade gått att uppbringa den lagliga vägen.

På grund av en frysrelaterad olycka, måste en ostkaka från Vrigstad bli desserten. Men jag klagar inte, så gott som det är. Sedan har jag inga ostkakor längre, och måste snart organisera en ny expedition till ostkakeland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp