Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ah, det låter gott. Vad kan man ha för "stuff" ? Behöver inspiration!!!
Dagens kvällsmat blev chorizzo, oliver, körsbärstomater, parmesan, mandlar och russin. Röda oxidanter till det och lite mörk choklad. Gott, gott
309938_456954787716025_119933317_n.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag hade farsk oregano, prosciutto (till den sota potatisen gillar jag riktigt salt och anvander garna hickory rokt bacon) lagrad cheddar ost och en klick oliv margarin, nagra hackade oliver och lite mer cheddar pa toppen.
Oh, och en varlok.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Härligt ändå med olyckor där man tvingas äta upp en ostkaka. Min favorittyp av olycka faktiskt! :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag ska göra pastasallad med fetaost, soltorkade tomater och gurka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Öländsk lufsa och rårörda lingon + mjölk till och litenliiiiten rabarberpaj med ekologisk vaniljglass avnjutet - ute i solen för första gången i år. Ljuvligt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


I tisdags var det stort kalas och en fantastisk buffe. Var lycklig som ett barn på julafton. Charkuterier från himlen och ostar av guds nåde.

Igår demonstrationer och öl samt silltallrik. Ikväll blir det thai av något slag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Igår blev det hel ugnsstekt Bjärekyckling (shame on me :o ) med smör blandat med citronskal och citron under skinnet och citronklyftor och lök inuti. Couscous och Findus grönsaker perfekta till sallad till, grönsakerna stekte jag i smöret/skyn som blev från kycklingen. Smaskigt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev kyckling med chili, ingefära, lime, pad thaisås, grönpeppar, sambal oelek och vitlök. Mixade alla kryddor med mixerstaven och marinerade kycklingen. Hivade ner det i en gryta, fräste klart kycklingen och tillsatte blomkål, broccoli och purjolök.
Avslutade med cashewnötter.

Till det ris och limejox:

Limesaft 50%
Kokande vatten50%
Massa chili
Yttepytte råsocker

Låt dra en kvart eller så.

Tidig middag, vi böjde oss för 3,5-åringens vilja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stekte en squash tillsammans med vitlök och lök och till det kokt potatis och en liten ledsen slatt sås från kylen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Till det ris och limejox:

Limesaft 50%
Kokande vatten50%
Massa chili
Yttepytte råsocker

Låt dra en kvart eller så.

Tidig middag, vi böjde oss för 3,5-åringens vilja.

Alltså lite som en dressing som du blandade ner i riset?

En stor nackdel med små barn är verkligen att de behöver sin middag så tidigt (och ofta är lite kräsna). I övrigt är jag förtjust i dem. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oftast så, denna gång fick man hälla själv eftersom jag gillar sura saker mer än de flesta.
Använde stora mängder lime till kycklingen, så sambon ville ha riset neutralt.
Kokande vatten är kanon, chilin blir fantastisk.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Kom just hem fran en lunch ute med en kompis ... Marriott hotel i Augusta har den basta pasta bar jag vet. Man pekar pa ungefar 25 olika burkar med farska varor och bestaller allt fran sparris och spenat till svamp, oliver och allt annat man kan tanka sig att ha till pasta och sedan "fixar" de ihop det i stekpannor bakom disken och man bestammer vilken pasta man vill ha ... och vilken sas. Jag blandar alltid bolognese och alfredo sas ... och ater alldeles for mycket. Men oj vad det ar vart det en gang i manaden ungefar. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll blir det kinakrog, för ungefär andra gången i mitt liv:D

Jag funderar på att go all in på fyla små lättel, ska det va så ska det va.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fyra små Rätter
Friterade kinesiska Räkor med Sötsursås
Friterade Fläskfilé med Sötsursås
Biff med Champinjoner & Bambuskott
Kyckling med Curry
128:-
På helgerna bjuder vi på Friterade Banan med Glass

http://www.ming-palace.se/menu3.html

Hulla! Hulla!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Intressant! Det kanske är lokala avvikelser i olika städer? Olika svenska städer, alltså. Jag har bara sett tle små lättel, vad jag kan påminna mig.

I min barndom åt jag kinesiskt med min familj ibland (typ 70-talet), men den kinesiska maten Swedish Style har ju gått ur mode i Sverige.

Om du är sugen på salt, fett och glutamat, tror jag att det blir jättegott! Härliga godisartade rätter på den menyn, tycker jag! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp