Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Middagsplanering; Kycklingwok, på strimlad majskyckling, salladslök, sötpotatis, rödlök, broccoli, vattenkastanj, morotsslantar, squash och sötsur woksås + fullkornsnudlar. Cider i glaset och någon typ av glass till rabarberpajen till efterrätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Chokladgräddtårta till lunch på jobbet. Två pannkakor med socker på efter jobbet. I kväll blir det Dr Oetker Pizza Tradizionale Mozzarella, och te och Marabou Helnöt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har blev middagen en sallad pa baby spenat, ruccola, var lok, korsbars tomater, lite farska blabar och bjornbar som maste ga at, och till det ett par skivor Halloumi. Mums!
Men om jag inte kommer ivag att handla snart blir det mycket konstiga val av middagar har.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stekt schalottenlök och babyspenat, Apetinaost, små plommontomater, grekiskt lantbröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Pytt på diverse rester, kyckling, halloumi, vårlök, broccoli, potatis, lite lammkorv, gröna sojabönor mm.
Blev gott, och var enkelt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blev det mat lagat, färsk tortellini med soltorkadtomat (köpt) och snabbfräst sparris med solrosfrön. Till efterrätt kokade jag kräm på några krusbär jag hittade i frysen och hade i en liten bit vaniljstång, kesellavanilj till det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi har varit på middag hos goda vänner och ätit mellanösterninspirerat: stekt halloumi, lammgryta med saffran, labne, baba ganoush, tabbouleh, vitlöksfräst zucchini, hummus, oliver och inlagda chilifrukter. Fantastiskt gott tillsammans med ett sydafrikanskt lite rökigt rödvin. Saffranscheesecake till efterrätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kom mig inte ivag till affaren i dag sa middagen blev Italiensk korv och pasta ... med en senap inspirerad sas. Ingenting att skriva hem om, men klart atbart. Jag rensade ut de sista farska baren och gjorde en smulpaj med de sista havregrynen och ett par skedar frusen yogurt. (Yep, den ar ocksa slut nu:p) I morgon har jag dock inget annat pa shemat an att handla och lagga spar for hunden.;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ojoj vilken lyx!! Lät underbart.

Kl

Igår åt vi egengjord (nåja, degen var på färdigmix) pizza. Mycket gott! Vi gjorde några olika med olika kombinationer (alltså inte alltihop på varje) av getost, prästost, paprika, rödlök, tomat, soltorkade tomater och lufttorkad
skinka. Machesallat med vinägrett till.

I eftermiddag kommer några kompisar hem till oss och vi bjuder på fisksoppa. Jag hade helst velat ha en klar variant med någon god gucka att klicka i till, men sambon ville hellre ha en med vispad grädde i så det blir en sån. Jag tror jag gör en chokladkaka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Skulle man inte kunna göra en klar variant av soppa (vilket jag också tycker är tveklöst godast) och så kan den ena guckan vara aioli (vilket jag alltid brukar ha till) och den andra tex vispad grädde med lite saffran i? Självklart inget socker.

Är soppan bara hyfsat varm, borde det bli ungefär som när man häller i vispad grädde på slutet av tillagningen, och alla blir lika nöjda?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En halvmiserabel middag då orken är i botten. Panerad torsk, sallad och vårlök. Potatis till de som ville.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ragu bolognese som har fått puttra hela dagen, med Mutti-tomater, massor av puréad vitlök, sötpotatis och pancetta samt lite selleri i sofritton, och med en försvarlig mängd rödvin i både sås och glas. Spaghetti och parmesan och en näve ruccola. Förnämlig söndagsmat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lite frästa grönsaker (bladselleri, blomkål och purjo) och tortellinisarna från igår som fick värmas på i pannan. Till efterrätt kokade jag kompott/kräm på frysta jordgubbar och färsk tysk rabarber som jag åt med vanlijkesella och rostade mandelspån. Krämen blev ok god men trots att det var hälften jordgubbar och hälften rabarber blev tänderna toksträva av folsyra efter att jag ätit den. Jag funderar på om det var den tyska rabarbern som var extrem eller vad det kunnat varit?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså, Petruska, det är möjligt att du faktiskt har räddat mitt liv ;) Har ganska ofta fruktansvärt dålig matfantasi, men då räddar jag dagen med lammburgare och stekta grönsaker! Gott och förhoppningsvis till och med ganska nyttigt. Tycker bäst om de som är perfekta till fisk. Har även testat de som är perfekta till pasta, men de är inte riktigt lika bra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tycker också att de som är perfekta till fisk är godast, fast jag äter dem till lamm. Har jag inte lamm, händer det att jag rostar dem i ugnen och smular över lite fetaost.

Kul att ha räddat dig, känns mycket bra! :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Biff med svarta bönor och ris idag, blev sådär, ärligt talat. Delvis för att jag var lite tankspridd när jag lagade maten, så jag tippade i grönsakerna i fel ordning, purjon först och paprikan sist, så då blev purjon överstekt innan paprikan var klar. Sen tycker jag inte jag lyckas riktigt med svarta bönor heller, det blir inte sådär mustigt jättegott som när jag ätit det på restaurang, utan mest lite salt och spetsigt. Förmodligen har jag fel recept.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp