Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har lovat att göra min famösa Korv Stroganoff ikväll och den står och puttrar snällt på spisen. Ris och bouchons muqueux verts till.

Jag är inte jättehungrig efter att ha smällt i mig två bullar till trekaffet. Men vad sjutton, det är ju... jaha, tisdag ja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men vad sjutton, det är ju... jaha, tisdag ja.
Lill-lillördag? :D (Jag höll mig till en bulle vid tre-fikat, men vid elva-fikat fick jag å andra sidan en stor varm choklad med vispgrädde. :angel:)

Till lunch fick jag rester från gårdagens middag: Min underbart goda morotssås med pasta. :d Ååh, den är så god! Hade kunnat äta det i kväll igen om jag hade haft något kvar.

Jag vet inte alls vad jag ska laga i kväll. Kanske något liknande som Mabuses, dvs matvete/-havre, frästa grönsaker, halloumi... Vi får se. Just nu sitter jag på universitetet och skriver hemtenta. Eller ja, försöker skriva när jag inte surfar här... :meh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lagar nästan all mat och bak på ipinium formar och grillgaller, man blir ju som en mäster kock själv då det blir så saftigt o gott ( och tar halva tiden). Passar på att ge all kred till kvinnliga kock listan, kanonbra!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ett problem. Kung Markattas soltorkade, osvavlade aprikoser är så förbenat goda att jag skulle vilja smälla i mig hela påsen, NU. Men då säger nog min mage upp bekantskapen med mig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Firat brors födelsedag med besök på Stigs. Efter en dag med mycket arbete och lite kalorier valde jag grillad focaccia med mozzarella, rödlök och tomat, och en chokladboll. Köpte hem en ostfralla, och 4 hg godis från Hemmakväll. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mat på Moderna Muséet, rena festen. En sotad halstrad lax med någon sötpotatiscreme och picklad kål (?)med ingefära.

Rekommenderar varmt ett besök, Hilma af Klint och Nikki de Saint-Phalle, och Corbusier. Den halstrade sotade på det och jag var i himlen. Det blir inte bättre än så! Tron på mänskligheten börjar sakta men säkert återvända.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev sallad på fyra olika sorters blad, pärltomater och röd och gul paprika serverad med mathavre och stekt halloumi. Lätt och gott. Mindre lätt, men väldigt gott, är godiset jag tuggat i mig efter maten. En påse Zoo och en halv påse Djungelvrål. När jag köpte dem sa jag åt mig själv på skarpen att jag inte fick öppna dem förrän i morgon när jag sitter med tentan. Det gick ju bra. :meh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6



Till lunch fick jag rester från gårdagens middag: Min underbart goda morotssås med pasta. :d Ååh, den är så god! Hade kunnat äta det i kväll igen om jag hade haft något kvar.


Åh, berätta! Morötter är ju kanonbilligt nu och jag har snöat in lite på pasta...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är ett recept från mina hemkunskapslektioner i mellanstadiet faktiskt! :D

För 2-3 portioner: Fräs en hackad gul lök i en gryta, hiv sedan i 2 grovrivna morötter, 2 dl krossade tomater, 1 msk tomatpuré, 2 dl vatten, 1 tsk buljong (jag tog en tärning till 4 dl vatten eftersom jag inte har pulver). Krydda med t.ex. salt, svartpeppar och oregano. En gång hedde jag i en skvätt vinäger, chili och kanel - det blev mustigt och gott. Ett uns socker kan behövas för rundare smak. Låt puttra under lock i ca 20-25 min. Rör sedan i lite creme fraiche. Jag tog knappt en halv burk till dubbel sats, så några msk till den här mängden är väl lagom. (Enligt originalreceptet ska det vara 1 burk cf till den här mängden sås! Det kan man ju tycka är lite väl mycket, men den blir ju onekligen krämig då. ;) Har man inte cf så funkar ju en gräddeskvätt istället.)

Jag serverade den med min nya favoritpasta: Barilla girandole torsades. Den är så god. :d
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nyskördat myntate, ekologisk dinkelbröd med grekisk yoghurt och färska dadlar. Oj vilken fantasi hon har tänker ni säkert men så är inte fallet. Jag äter sällan eller aldrig bröd men när jag hittade detta bröd kunde jag inte motstå det så jag köpte med mig ett och när jag kom hem och skulle äta brödet så var påläggsbristen stor om man säger så :-) Så man tager vad man haver men det blev väldigt gott!!!
15208_454485967962907_1797934654_n.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det later jatte gott ... maste prova nagot liknande.:D

Djurjouren ... det ser jatte gott ut. Jag skulle latt kunna gjora likadant.:p

Maken aker tillbaka till Mellan Ostern i morgon sa i kvall lagade jag pizza med en hel massa godsaker och ... vasterbotten ost. Den osten ar guld vart har sa han kanner sig lagom ompysslad nu.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är ett recept från mina hemkunskapslektioner i mellanstadiet faktiskt! :D

För 2-3 portioner: Fräs en hackad gul lök i en gryta, hiv sedan i 2 grovrivna morötter, 2 dl krossade tomater, 1 msk tomatpuré, 2 dl vatten, 1 tsk buljong (jag tog en tärning till 4 dl vatten eftersom jag inte har pulver). Krydda med t.ex. salt, svartpeppar och oregano. En gång hedde jag i en skvätt vinäger, chili och kanel - det blev mustigt och gott. Ett uns socker kan behövas för rundare smak. Låt puttra under lock i ca 20-25 min. Rör sedan i lite creme fraiche. Jag tog knappt en halv burk till dubbel sats, så några msk till den här mängden är väl lagom. (Enligt originalreceptet ska det vara 1 burk cf till den här mängden sås! Det kan man ju tycka är lite väl mycket, men den blir ju onekligen krämig då. ;) Har man inte cf så funkar ju en gräddeskvätt istället.)

Jag serverade den med min nya favoritpasta: Barilla girandole torsades. Den är så god. :d

Tack!

Ja, den pastan är himla god... tips förresten, 2 kg Barilla för 15:- på Coop just nu! Jag älskar deras spaghettini högt och rent, och när ett paket normalt kostar 20:- var det ett väldigt kap tyckte jag :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev parmesanbakade bifftomater, till grovt rotsaks-stomp på potatis, persiljerot, kålrot och sötpotatis och kalkonpastrami + riven rödkål till lunch idag. Till kvällen husmanskost i form av köttfärslimpa, kokt potatis och gräddsås + lingon och vit färsksaltad gurka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Färska. Jag kommer faktiskt inte ihåg var de kom ifrån, jag vill säga att de var svenska för etiketten såg så väldigt... svensk ut (bilder osv.), men jag har förmodligen fel. Eller, man kanske kan få dem i växthus så här tidigt på året? De var riktigt, riktigt späda skidor, man hade knappt kunnat sprita dem.

De låg bredvid sugar snap-sarna, men jag har aldrig riktigt förstått skillnaden. Dessa var vad jag skulle kalla "mangetout" i England, men det stod sockerärtor på etiketten.

Köpta på Coop Forum.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De brukar väl komma från kenya, de man köper färska? Svenska har jag nog aldrig sett, men det kanske finns. Några korta veckor på sensommaren brukar det iaf finnas holländska, det är nog de enda europeiska jag har sett.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är ju himla konstigt egentligen att det ska vara så rackarns svårt att få tag på svenskodlade färska ärtor och bönor. Jag har bara fått tag på det i vår lokala butik som odlar själv eller när jag bodde i stan på bondens marknad. Men sockerärtor är ju bland det enklaste man kan odla när man odlar själv, kanske är det knepigt att skörda :/. Synd är det i alla fall för de är godast när de är pinfärska och inte fraktats och förvarats så länge (om man bortser från hela miljöaspekten som också väger in).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De brukar väl komma från kenya, de man köper färska? Svenska har jag nog aldrig sett, men det kanske finns. Några korta veckor på sensommaren brukar det iaf finnas holländska, det är nog de enda europeiska jag har sett.

Va? Har du alrig sett svenska sockerärtor i butik? Det måste jag nog säga att jag har, på både ica och coop extra, även på lidl har jag köpt svenska sockerärtor? Inte den här årstiden, men på hög/sensommar. Jag handlar ofta på något som heter bondens marknad, samma eller motsvarande finns väl i de flesta svenska städer, där kan jag lova att man hittar svenska sockerärtor.

Vanligast är väl att sockerärtorna så här års kommer från holland?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De brukar väl komma från kenya, de man köper färska? Svenska har jag nog aldrig sett, men det kanske finns. Några korta veckor på sensommaren brukar det iaf finnas holländska, det är nog de enda europeiska jag har sett.

Ja, det kan ha varit så att jag har helt fel tankar i minnet. Jag *tror* inte att de var utomeuropeiska för då hade jag nog reagerat, men det kan mycket väl vara så, jag var jättestressad när jag handlade och försökte mest komma på någon sorts grönsak som alla inblandade kunde tänka sig att äta ;)

Det är ju himla konstigt egentligen att det ska vara så rackarns svårt att få tag på svenskodlade färska ärtor och bönor. Jag har bara fått tag på det i vår lokala butik som odlar själv eller när jag bodde i stan på bondens marknad. Men sockerärtor är ju bland det enklaste man kan odla när man odlar själv, kanske är det knepigt att skörda :/. Synd är det i alla fall för de är godast när de är pinfärska och inte fraktats och förvarats så länge (om man bortser från hela miljöaspekten som också väger in).

Ja... när jag var liten odlade vi sockerärtor på landet så det susade om det. Vi kunde skörda hinkvis per vecka på en relativt liten odlingsbädd. Älskade att plocka skidor direkt från plantorna och sprita och äta ärtorna och skidan var för sig :D

==

Imorse gjorde jag morgon-fynd-kort-datum-rundan på Ica och hittade otroligt fina benfria fläskkotletter, tre för 25:-, med bara en liten lagom fettrand. Brynte på dem för en stund sedan och låter dem puttra i vin, fond och lite god kryddning. De får stå där så länge jag orkar vänta ;) de jag inte äter får jag frysa in i sin goda sky då bäst före-datumet var idag... jag är inte känslig för datum egentligen så länge det luktar och ser bra ut, men just med fläsk har jag haft lite tråkiga erfarenheter redan dagen efter bäst före-datumet så jag gör så.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De enda jag har sett hittills i år - och under vintern - är de kenyanska. Jag köper inte dem, men de på din bild ser godare ut än vad de kenyanska brukar göra i min butik.

Sommartid brukar det väl finnas svenska, men när jag såg din bild tänkte jag att du kanske fått tag på europeiska, i alla fall. Jag vet inte riktigt när de börjar finnas i Europa. Nu finns tex spansk sparris, så varför inte sockerärtor, hoppades jag.

Jag ska gå till en större butik än min vanliga imorgon och ta mig en titt.

Salladen ser ut som en underbar primörsallad, i alla fall!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp