Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vitvinsvinäger är vinägrerat vitt vin, och rödvinsvinäger är vingägrerat rött vin, men vad är egentligen balsamvinäger?

Balsamerat vin?:p

Jag vet inte, jag har aldrig fördjupat mig i det för jag använder den sällan (bara fejkvarianten iofs). Tycker mest att den förstör färgerna i maten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, han tycker i den boken att man ska köpa de där svindyra "äkta" och sedan använda pipett när man doserar den.

Själv känner jag att pipetten är lite överkurs tills vidare. Liksom prislappen på den balsamvinäger han godkänner.

Jag har inte fattat vad "äkta" balsamvinäger egentligen är. Vitvinsvinäger är vinägrerat vitt vin, och rödvinsvinäger är vingägrerat rött vin, men vad är egentligen balsamvinäger?

http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=34611

Tyvärr nämner de inget annat märke/sort, bara att den äkta är snordyr. Och sån har jag smakat på, det var ringlat över sallad & ost som serverades till den wagyu-burgare jag en gång åt på en lyxrestaurang. Den smaken är inte zetas i närheten av, inte ens i samma kartbok. Men 700 pickadollar för 10cl tvättäkta balsamvinäger är inte i min plånboks storlek så jag får väl anse att det är en smak jag får försöka minnas länge helt enkelt..;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ska man tro innehållsförteckningen är det lagrad rödvinsvinäger med lite druvmust tillsatt.

Njä, här klipp från länken ovan:
Riktig balsamvinäger framställs, till skillnad från annan vinäger, inte av vin. Utgångspunkten är istället den färska druvmusten som under tolv till tjugo timmar långsamt kokas i öppna kopparkittlar tills den blir något trögflytande. Under kokningen reduceras musten till hälften eller en tredjedel av sin ursprungliga volym. Därefter tappas den på träfat eller ståltankar för att lämnas att jäsa under två till fyra år, varefter själva lagringen tar vid.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nåt jag tycker är gott är när man kokar ihop Balsamvinäger så den blir tjockflytande, och så får man den till maten, lite som en pytteliten koncentrerad sås-fjutt. De fina kockarna gör en sån där snygg rand på tallriken (som kan se ut som nåt helt annat om det blir fel...) med den. Det knepiga är, tycker jag, att veta hur länge man ska koka ihop den, den tjocknar inte förrän lite efteråt och har man kokat för länge smakar det bara beskt. Men när den blir rätt är det underbart. Fast då använder jag billig balsamvinäger - eftersom jag aldrig vet om jag ska lyckas eller ej...:o
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Potatis, morot, rödlök och salladsost i ugnen, vegetarisk schnitzel.
Glass, maränger och chokladsås.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gud så gott!!

Det var nog det godaste jag har ätit i år, faktiskt. Är i Bohuslän med mor och far och särskilt mamma är lite ortodox vad gäller vissa rätter och brukar nog tycka att skaldjur ska ätas naturella, basta, men detta fick vi igenom och det var nog alla väldigt nöjda med. Och ack så enkelt och snabbt att göra!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den smaken är inte zetas i närheten av, inte ens i samma kartbok. Men 700 pickadollar för 10cl tvättäkta balsamvinäger

Man förväntar sig ju inte ens att produkter i samma prisläge som Zetas ska konkurrera med den typen av extrema lyxprodukter. Jag önskar mig nog inte ens ett liv där jag kan äta saker i den prisklassen till vardags - jag hyser ingen önskan om att flyta ovanpå till den grad.

Jag tycker att fuskvarianten är god i sitt slag, även om man så klart kunde önska att den tex hette något annat, istället för att vilseledande/felaktigt utge sig för att vara något det inte riktigt är.

Sockerkulör är ju heller inte en "tillsats" att direkt oroa sig över.

Men det är underbart när man någon gång får smaka något sådant där extraordinärt supergott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har smakat mycket äkta balsamvinäger och jag älskar den. minns en gång när vi var på en restaurang i ...Hm...kan det ha varit...Västindien? Osäker på var i världen dock. Kom en kypare med ett stort träfat som han ställda på bordet.
Han hade olivolja, balsamvinäger och parmesanost på träfatat och han hällde lite fin olivolja på ett fat, i mitteln av detta lite fin balsamvinäger och sen rev han parmesanost ovanpå och bjöd en surdegsbrödbit till oss att doppa i detta. Seriöst, det var det godaste jag ätit i hela mitt liv...
Har försökt härma det men den balsamvinägern går ju som ni märkt inte att få tag i för skillnaden är djävulusisk...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL
Idag ska jag göra grekisk pytt med kyckling istället för fläskfilé, tror det blir supergott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I torsdags gjorde jag mat som blev himla äcklig faktiskt.
Jag marinerade tofu från en kinesisk affär i soja, sesamolja och fisksås. Wokade Findus classic wokgrönsaker och hällde på tofumarinaden som en woksås. Stekte lax till sambon som inte gillar tofu. Wokade tofun. Basmatiris till. Tja, grönsakerna blev typ kokta eftersom tofun vätskat av sig i marinaden. Tofun blev jätteäcklig så jag slängde den. Riset blev inte bra, inte sådär fluffigt och klibbigt som det ska bli utan mer som vanligt långkornigt ris. Allting såg också väldigt äckligt ut. en laxen blev god.

Igår var det bättre, kronärtskocka med vinägrett, grillad paprika med getost, lörsbärstomater med mozzarella och basilika, charkuterier och räkor. Weissbier till och till efterrätt baklava som sambon köpte i Istanbul förra veckan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Go Green Salsa Original, ris, sockerärter, tomat, gurka, isbergssallat, creme fraiche franska örter.
Blåbärspaj och chokladtårta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Kulturnatten idag, så vi startar på wagamama för lite inmundigande av mat. Därefter går färden mot franska ambassaden, biologiska museet mm. En av årets höjdpunkter:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Man misslyckas ju ibland, det går inte att komma ifrån.

Min middag idag blir lammfärsbiffar och kikärtssallad som är över sedan i förrgår och så tänkte jag göra en auberginecurry. Eftersom man inte får roligare än man gör sig, så har jag köpt en flammig och en vit aubergine i grönsaksaffären. :)

Efter middagen går vi på bio, det står mellan Den gröna cykeln, Guds hästar eller Jakten. Jag tror att det blir Den gröna cykeln.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Man förväntar sig ju inte ens att produkter i samma prisläge som Zetas ska konkurrera med den typen av extrema lyxprodukter. Jag önskar mig nog inte ens ett liv där jag kan äta saker i den prisklassen till vardags - jag hyser ingen önskan om att flyta ovanpå till den grad.
Men DET varken sa eller menade jag ju. Hur kunde du läsa in det i vad jag skrev? :(
HUR smakade det? Går det att beskriva?

Det går säkert att beskriva med massa vackra ord och metaforer som jag inte hanterar, men jag vill minnas smaken som en komplementär egen karaktäristisk smak. Fyllig utan att ta överhanden som inte var något som man skedar i sig precis men tillsammans med andra smaker gav mersmak. Mörka toner, pricken över i. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men DET varken sa eller menade jag ju. Hur kunde du läsa in det i vad jag skrev? :(

Det tror jag inte att jag gjorde, mer att jag spann vidare.

Just när det gäller extrema lyxlivsmedel, som jag gärna skulle vilja äta, brukar jag trösta mig med att jag ju egentligen inte vill vara snuskigt välbärgad. :) (Nu är det ju väldigt enkelt att säga att man inte vill vara snuskigt välbärgad när sannolikheten för att man ska bli det är helt obefintlig.)

En gång shoppade jag en minimal och svindyr flaska tryffelolja i London, och det går ju inte att komma ifrån att även den var något heeeeelt annat än den enkla så kallade tryffelolja som tex Zeta har (och som jag tycker är jättegod, den med).

Jag är inte säker på om jag har ätit riktig balsamico, men det finns en flaska i min grönsaksaffär som jag suktar lite efter (ca 1 dl för ca 400 kronor, indikerar det priset att den verkligen är äkta, eller är även det för billigt?).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Precis, det är bara att ta nya tag! Allt ditt lät jättegott. Hoppas filmen var bra.

Kl

Här blev det auberginegratäng med ris och machesallat med vinägrett. Snart film och fruktsallad. Jag återupptäckte fruktsallad som koncept förra veckan när jag fick det hemma hos en kompis. Det är verkligen gott, särskilt om man gör en lite lyxigare variant. Idag blev det med mango, kiwi, banan och passionsfrukt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gratinerade vitkål/morotsfyllda pannkaksrullar. Pannkakor med drottningsylt (en till förrätt och en till efterrätt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp