Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nåt jag tycker är gott är när man kokar ihop Balsamvinäger så den blir tjockflytande, och så får man den till maten, lite som en pytteliten koncentrerad sås-fjutt. De fina kockarna gör en sån där snygg rand på tallriken (som kan se ut som nåt helt annat om det blir fel...) med den. Det knepiga är, tycker jag, att veta hur länge man ska koka ihop den, den tjocknar inte förrän lite efteråt och har man kokat för länge smakar det bara beskt. Men när den blir rätt är det underbart. Fast då använder jag billig balsamvinäger - eftersom jag aldrig vet om jag ska lyckas eller ej...:o

Sådär gör jag också när jag har tålamod till det, men jag brukar ha lite socker i också.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Wagamama har jag käkat på i Amsterdam (och i London, tror jag?), men minns det inte som mer än schysst snabbmat. Kedja som serverar billiga nudlar, typ. Har jag haft otur?

Ikväll lagade jag mat för första gången på evigheter. Hade en laxbit i kylen som inte hade varit pigg imorgon så till sist hade jag inget val...:p
Lax i ugn med fänkål, morot och purjo (också de i ugn). Pestoliknande sås på egenhändigt plockad ramslök. Mycket nöjd med att ha fått tummarna loss!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Wagamama har jag käkat på i Amsterdam (och i London, tror jag?), men minns det inte som mer än schysst snabbmat. Kedja som serverar billiga nudlar, typ. Har jag haft otur?

Tja, det kan man väl säga att det är, men jag tycker att det är så himla gott där och på de flesta restauranger jag har varit på har det varit väldigt trevlig stämning. Det känns ju betydligt mer som en restaurang än andra typiska snabbmatskedjor tycker jag.

*kl*

Här blev det våfflor med gräddfil, kaviar, rödlök och dill till lunch. Hemskt gott. Till middag grillad karrékotlett med råstekt vitlökspotatis och en liten insalata caprese. Åsså Some Zin i glaset.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi har också grillat karré ikväll! Premiär för fina Weber-grillen som gjordes iordning efter sin vinterdvala. Vi körde enkelt - marinad med (fejk)balsamico, olivolja, vitlök, citron och rejält med svartpeppar, och så grillad zucchini och champinjoner till, samt en enkel grönsallad. Lite tryffelolja och parmesan ovanpå allting. GOTT!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ok matnördar... Jag hittade en liten butik.... Kolla in !!!! jag kom ut med typ 18 småpåsar :d
http://youtu.be/86c1ABVGNSA

För er som inte ser vad det är så är det typ alla sorters nötter och fröer du kan tänka dig i alla sorters tillstånd, typ hel, krossad eller mald. Har aldrig sett så mkt på en enda gång i lösvikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sadana shoppar finns overallt i Mellan Ostern och jag saknar dem nar jag inte ar dar. Jag alskar doften utav alla kryddor i losvikt, det ar harligt att bara ga forbi och sniffa i luften.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Galet gott! Åt friterad bläckfisk, och en nudelsoppa med kyckling. Toppfräsht, trevligt och billigt. Klart att föredra framför mycket annat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kul! Då får jag gå dit och äta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

För er som inte ser vad det är så är det typ alla sorters nötter och fröer du kan tänka dig i alla sorters tillstånd, typ hel, krossad eller mald. Har aldrig sett så mkt på en enda gång i lösvikt.

I Marseille finns också en underbar sådan butik. Vi var nära att missa planet hem på grund av den. :)

De är nog egentligen vanliga i hela medelhavsområdet, men de är ju ganska små så man ska ha lite tur för att råka springa på dem. Och de är ju konstigt nog sällan omnämnda i resehandböcker o dyl.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunch: sallad (bulgur, feta, tomat, gurka) och bröd.
Kväll: Veggie McWrap.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvallens middag blev helt suveran. Kycklingbrost fylld med Roquefort ost och lok och fylld zucchini av tomat, lok, svart ris, roquefort ost och lite graddfil. Efter all discussion om balsamic vinegar var jag tvungen att gora en reduction att droppa over ocksa. (Jag plattade ut kycklingen och rullade den med innehall och rullade in den i en skiva prosciutto.) Till det ett glas (eller tva/tre) Bordox ... Super gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter smaskens. Jag hittade en KFC idag....... Seriöst... jag skäms men jag gillar det. 5 år sedan sist.Mmmmmm
32366_453953984682772_408006623_n.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hahahaha ... Maken och jag stannade pa vagen hem fran North Carolina i dag och skulle snabb ata. Maken sa med sadan gladje i rosten, "Oh titta, dar ar en KFC!" att jag automatiskt svangde at det halletO_o Sedan sag jag en skylt for en Taco Bell och glatt papekade det, varpa maken bestamt havdade att "vi" redan valt KFC och att det var forsent att andra sig.:p LOL ... han fick sin KFC ... och jag min Taco Bell da det lag vagg i vagg.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hahaha, Taco Bell får bli mitt nya projekt att hitta. Jag vill pröva alla snabbmatsrestaurangkedjor som finns.:d
Kul projekt när man egentligen lever väldigt nytiigt :-)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hahaha, Taco Bell får bli mitt nya projekt att hitta. Jag vill pröva alla snabbmatsrestaurangkedjor som finns.:d
Kul projekt när man egentligen lever väldigt nytiigt :-)

Jag tycker också att KFC kan vara gott. De där Twisters (eller Zingers? Eller båda?)-wrappen är ju fenomenalt goda. Och inte så fasligt onyttiga heller skulle jag säga, visst, friterat men det kunde vara värre. Dessutom tyckte jag inte att paneringen var så fasligt tjock.

Fast det där är väl bara ursäkter i mitt eget huvud ;)

Igår gjorde jag en improviserad men bejublad cannelloni till middag. Delade färska lasagneplattor på mitten, bredde på ricotta och lade en skiva kallrökt skinka på varje, rullade ihop, strödde över lite ärtor, hällde på tomatsås (fusk-fusk, Barilla Basilico utspädd med någon dryg dl vatten), täckte med riven mozzarella och lite blandade torkade örter uppepå. In i ugnen i en halvtimme på 225 grader.

Till det en sallad på sockerärter och rädisor (italienska färgerna förstås ;)) enkelt dressade med lite olivolja, rökt salt och svartpeppar, och en skål oliver med citron.

Det blev verkligen jättebra för att vara mitt första "riktiga" försök på cannelloni. Middagsgästerna som aldrig ätit det tidigare var eld och lågor vilket ju alltid är roligt.

dsc00064_5175a134ddf2b328d3736e45.jpg


dsc00065_5175a199e087c346c8fe4d8c.jpg


Nu blev det bubbelvatten i glasen, men nästa gång vill jag ha en god Valpolicella till!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag brukar fylla zuccini om hösten, när det finns stora, maffiga "marrows" som ingen vill ha. Men jag tycker alltid de blir vattniga och blöta. Hur bär du dig åt? Saltar du ur vätskan först, eller?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Blev också lite inspirerad av vinägerpratet, och gjorde nån sorts varm sallad igår på matvete, stekt halloumi, rostade pumpafrön och cashewnötter, russin och en grönsakswok på rödlök, broccoli och paprika smaksatt med vitlök, salt, peppar och rödvinsvinäger, och så blandade jag alltihop med lite olivolja och pressad citron. Gott! Man hade kunnat haft kyckling istället för halloumi och tranbär istället för russin, men det var gott såhär också.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De var ganska sma (drygt 2 dm langa) och jag delade en till oss bada. Jag gravde bara ur dem, hackade ungefar halften av innehallet med lok, tomat (dar frona och innehallet inte var med) roquefort ost en matsked graddfil, peppar och mycket lite salt da roqueforten ju redar ar ganska salt. Den blev inte vattnig, men den var bara i ugnen i 15 minuter pa ungefar 225 grader.
Jag gjor den ibland med (farsk) svamp och lok, ost och "vad jag har" da "svettar" jag ur svamp och lok forst.
Bra att du sa att det kan bli vattnigt. Nu nar jag tanker pa det inser jag ju att det ar sa och att jag haft tur med vad jag blandat i. Jag gissar att jag valt mest roquefort eller gorgonzola som redan ar salt sa jag saltat ganska lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp