Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter underbart, Hyacinth!

Här blir det lammfärsbiffar som jag tror att jag kryddar med en massa citronmeliss och mynta, kikärtssallad med massor av slätbladig persilja i, vildris med lite hackade grönsaker, en god fetaost, oliver och gott öl. Jag har köpt lite blandade sorter, från S:t Erik, Oppigård och någon mer.

Öl därför att den vuxna av gästerna föredrar öl framför vin, och för att det absolut inte är läge för särskilt mycket alkohol.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev bra!
Svårt att få risotto risottg och inte grötig tycker jag.

Nu sneglar jag på osten, den är oerhört lockande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunchen blev mozzarella med balsamico,

Tips ang balsamico, good to know liksom...Jag såg just detta på sidan Matfusket på facebook om Zetas balsamico:

66827_371141556327822_1630257301_n_zps4f92216c.jpg


Balsamvinägern är endast vanlig vinäger färgad med E-150d

Tycker du om att bli blåst? Då ska du köpa den här "balsamvinägern" som är endast vanlig vinäger som färgats med karamellfärg. Fräckt kan tyckas och detta förekommer från flera företag på marknaden.

En riktig balsamico är givetvis fri från tillsatser och består av drivmust som kokats under många timmar så den fått en sirapsliknande struktur. Den kostar därmed lite mer. Vill du ha ett alternativ till den billiga balsamicon köp hem en rödvinsvinäger av bättre kvalitet istället.


Själv brukar jag använda Zetas Crema di balsamico, och gick just och kollade innehållet på den. Den hamnade i soptunnan. Den är gjord av balsamicon ovan, plus (ännu mer) färgämne och glukossirap och förtjockningsmedel. :crazy:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack:)

Brukar köpa zetas, men köpte igår en apdyr flaska balsamico, en äkta sådan. Ärligt talat är skillnaden i smak inte särskilt stor...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men...!!! :eek: Nu blev jag paff. Jag brukar också köpa den - utom när jag känner mig rik, då köper jag en svindyr för 150:- som dock är otroligt god, man kan äta den med sked. Som godis!

Men får man göra så, som Zeta gjort här?! Är inte det falsk marknadsföring?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Håller de fortfarande på med det där? Mats-Eric Nilsson hade med det redan i sin första bok, tror jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men...!!! :eek: Nu blev jag paff. Jag brukar också köpa den - utom när jag känner mig rik, då köper jag en svindyr för 150:- som dock är otroligt god, man kan äta den med sked. Som godis!

Men får man göra så, som Zeta gjort här?! Är inte det falsk marknadsföring?

Nästan all balsamvinäger är gjord så. Gick och lusläste innehållsförteckningarna sist jag köpte balsamvinäger, och förutom de jättedyra så innehåller saltå kvarns balsamvinäger åtminstone inga färgämnen. Fast den är också gjord på rödvinsvinäger.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Ikväll thailändskt, blir pad thai till förrätt, och limekyckling med jordnötssås till huvudrätt. De innebär att vi äter flied lice imorgon:).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Är töntigt utslagen av förkylning. Frukosten imundigades vid tvåtiden efter, uppenbarligen, välbehövlig extrasömn och till middag blir det rester från i går: Lövbiff med massa massa fräst gul lök och kokt potatis. Kokar nog broccoli till också, vilket inte hanns med i går.

Till efterrätt ska jag nog äta fruktsallad med en skvätt grädde.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Räkor och gratinerade havskräftor blir det här. Rostat bröd till och bubbel i glasen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, jag kollade upp det hela lite och ser att det finns "äkta", "oäkta" samt "förfalskad" (!) balsamvinäger. Mycket läsning och intressant sådan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Håller de fortfarande på med det där? Mats-Eric Nilsson hade med det redan i sin första bok, tror jag.

Ja, han tycker i den boken att man ska köpa de där svindyra "äkta" och sedan använda pipett när man doserar den.

Själv känner jag att pipetten är lite överkurs tills vidare. Liksom prislappen på den balsamvinäger han godkänner.

Jag har inte fattat vad "äkta" balsamvinäger egentligen är. Vitvinsvinäger är vinägrerat vitt vin, och rödvinsvinäger är vingägrerat rött vin, men vad är egentligen balsamvinäger?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Limekyckling med jordnötssås låter fånigt gott. Hur gör du den? Känner att jag behöver lite inspiration.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag marinerar kycklingen i lime, krossade limeblad, vitlök och ingefära ( och en yttepytte nypa råsocker, ett kryddmått kanske?) ett par timmar, sen snittar jag dem så det blir en ficka, och i den- ett par limeskivor. In i ugnen, och strösslar lite hackade nötter eller kokos ovanpå. Kalasgott:)


Sen jordnötssås till, men det höftas från gång till gång...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sambon gjorde nån slags fiskgryta med mycket dragon och citron i, med lite grädde och fiskfond. Tillsammans med ris, råstekt broccoli med vitlök och ugnstorkade tomater var det en höjdare efter en hektisk vecka och en iskall blåsig dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp