Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Gryta igen, nu en på lövbiff som sambon hade köpt.
Kyddat med chili, ingefära, limeblad, nån lattjo peppar jag hittade i en påse, lite anis och vitlök.
Luktar skumt men gott:D

Matvete till, och weissbier. Eller en flaska errazuriz rosé.

Hemlagad jordnötsglass till dessert, ohemult gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har haft en jobbig vecka med jobb, mamma på sjukhus, och så har jag troligtvis slitit av min hälsena (och inte haft tid att eh...göra något åt det..). :(
Efter sjukhusbesök, köpte jag två max junior & en ramlösa, det är efter frukostgröten det mest lagade idag. Ett par knäckemackor (sport) med keso och hackade rädisor och alfaalfagroddar frår bli min fredagsmiddag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sorry Honung ... hoppas du inte har alltfor ont och att din mamma blir battre snart.

I gar at jag 'boiled peanuts' hela dagen :crazy: Det borjade med saltade och sedan till middag Louisiana style.:p I dag at jag ingenting forran fram pa eftermiddagen sedan hamtade jag maken pa flygplatsen och till middag fixade jag kyckling med getost, parma skinka och massa annat gott. Till efteratt blev det pie med farska bar och tosca 'lock'. Jatte gott.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Findus Ugnspotatis med grillade grönsaker & broccoli, och Ica fetaost. Bröd och bregott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är inte så svårt.

Det blir godast om man kan få tag i en hel kokosnöt, annars funkar riven i påse, men då krävs mer vätska.

Häll ur vätan ur nöten och spara den och knäck nöten. Skala av innerskalet. Riv nöten. Rosta 1-2 matskedar kikärtsmjöl och lite svarta senapsfrön i neutral olja. Blanda med kokosen, en klump tamarind (ca en matsked, kanske), chili (grön chilifrukt, säger receptet, ta någon du gillar) och salt. Tillsätt vätan från nöten och ev vatten till trevlig konsistens, det kan man ju balansera lite med kikärtsmjölet.

Låter otroligt gott - tack!!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*
Efter som jag lever i landet "aldrig bliva stur" och har influensa så består kosten för tillfället av glass (triumf saltmandel), mintchoklad och te.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stackars dig, livet suger ibland. Men, alltså, hälsenan!? En skolkamrat slet en gång av sin hälsena på gymnastiken i skolan, och det small som ett pistolskott och hälsenan rullade upp sig under knävecket! Du går väl inte runt med det, kan man ens det??

Nästan pannkaka idag igen, fast pastarullar. Cannelloni med spenat och ricotta, gratinerade med en sås med tomat och aubergine och parmesan på toppen. Rött vin till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Helstekt entrecote uppskuren i skivor, ugnsbakade potatisklyftor, Mojo rojo, rostad paprika, champinjoner i vitlök och persilja, vin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag har jag varit superambitiös och lagat pizza hela dagen :p
529611_450814014996769_867561416_n.jpg
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nja, nu har jag fortfarande inte hunnit uppsöka läkare officiellt, men jag har enbent hoppat till en god vän som är läkare som trooooodde det handlade om en delvis brusten gastro...nånting. Ja, i min vad alltså. Gastro-nånting sitter i min bok högre upp i kroppen och är relaterad till den här tråden men man lär sig något nytt varje dag! :D Nu går jag bättre så det är nog inte hälsenan iallafall. Som tur är. Jag ska bara jobba ett pass till, sen kanske jag har tid med mig själv.

Igårkväll stod jag vid midnatt och pankopanerade några kycklingfilébitar, och hade lökpulver, ingefära, chiliflakes, salt och persillade(?) i mjölet...till detta nudlar och wokad vårlök och rödkål i sötsur sås.

Idag äter jag resterna av det. :up:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Squashgratäng, potatisgratäng, vegetarisk filé, sallatsmix och små plommontomater.
Morotskaka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Massor av god mat i helgen!

I fredags vin och mingel (snittar med rökt lax, västerbottenpaj, renstek med pepparrot, marinerad mozzarella) på jobbet. I helgen hade vi pappa med fru på besök, och bjöd till förrätt på kyckling panerad i panko och cornflakes, med sallad och dressing på brynt smör, vitlök, citron och chili. Huvudrätt blev färsk grillad tonfisk (en typ som inte är rödlistad, minns dock inte namnet) och en tät tomatsås med skållade cocktailtomater, kapris, svarta oliver, vitt vin och en driva basilika, med parmesan och färsk papardelle. Till efterrätt hemgjord glass smaksatt med amaretto och biscotti, med färska hallon till. Bubbel, vitt vin och G&T i glasen. Mmmmmmmm....
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har ätit svindåligt i helgen och sovit ännu sämre så jag bjöd in mig på föräldramiddag igår. Som så ofta på söndagar. Och som alltid blir det köttfärssås och spaghetti. Vilket jag alltid tycker är gott. Särskilt på det "gammaldagsa" sättet utan krossade tomater. Kokta morötter till. Av någon anledning.

Lunch idag blir wokade grönsaker och antingen överbliven spaghetti eller så kokar jag basmatiris och äter hela alltet med lite japansk soya. Jag har som sagt ätit dåligt och särskilt vad gäller grönsaker, så det blir en nyttig skjuts i rätt riktning.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I gar blev det New York strip steak i soya/rodvins marinad, bakad sotpotatis med svampsas av farsk "vild" svamp och lite angade gronsaker. Det var jatte mums:d
I dag blir det Ahlgrens Bilar till frukost och lunch:p Maken kom i Fredags och jag har kvar 4 pasar bilar och ett par pasar reservdelar. Det ar markligt att det inte finns nagot gott godis har.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har varit i Skellefte i helgen och besökt min kompis med blivande fru som lämnat de södra delarna av landet för ett nytt liv i norr. De lyckades med konststycket att bjuda mig på lax till lunch när jag hade anlänt. Skeptisk frågade jag om det skulle bli någon sås till, eftersom jag knappt kan få ner lax genom matstrupen utan mycket tillbehör - och knappt ens då. :D Döm av min förvåning när jag tyckte att det var gott! :eek: Jag tog till och med en omgång lax till. Vanlig, ugnad laxsida kryddad med citron, salt och peppar. Undrens tid är inte förbi... O_o

På kvällen gjorde vi egna pizzor med lite grövre deg och till efterrätt bakade vi kladdkaka med apelsinkrokant i och med vaniljglass till. Mums. I går blev det köpelunch och sedan rester till middag. Mina rester of choice blev en wok med lövbiff och goda grönsaker som jag kokade lite mathavre till. Till kvällsteet åt vi nya Singoalla med päronglassmak.

I kväll, tillbaka på hemmaplan, blir det studentmat tror jag: Blodpudding med bacon och lingonsylt. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har du ens smakat på lax sedan du blev stor? Eftersom du trodde att du inte tycker om det, menar jag.

Igår blev det potatisklyftor, stekt saganaki, stekt spenat med valnötter, stekta bouchon muqueux och något slags guacamoleinspirerad röra av en avocado och lite annat i.

Idag vet jag inte vad det blir men väntar spänt på att maten ska bli klar för nu är jag hungrig!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har du ens smakat på lax sedan du blev stor? Eftersom du trodde att du inte tycker om det, menar jag.
Jajemen. Eftersom det är så socialt handikappande att kväljas av lax (folk envisas ju med att bjuda på det i tid och otid) har jag försökt sedan åtminstone tonåren att äta alla möjliga former av lax: Gravad, rökt, stekt, ugnad, kokt, queneller... Just queneller blev jag bjuden på av en kompis för några månader sedan, och de gick ner utan problem med stor mängd sås och potatis. ;) Queneller innehåller ju också andra ingredienser som mildrar laxsmaken ganska mycket.

Tyvärr har mina tappra försök oftast lett till att jag bara fått i mig några tuggor och sedan varit tvungen att tacka för mig innan laxen börjat försöka ta sig upp igen. Så det här var ju ett stort framsteg. Kompisen var mycket nöjd - han sa för säkert tio år sedan att han någon gång skulle få mig att tycka om lax.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp