Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grymt! Det ska jag komma ihåg. Tack!

On Topic

Ikväll ska jag och min sambo gå ut och äta på min favoritrestaurang här i Göteborg - Angelos. På söndagar har de söndagmiddagar med 3 rätter för 249kr, och det är otroligt gott och prisvärt! Blir spännande att se vad de har för meny idag, men med all säkerhet så blir det något gott iallafall.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Caesarsallad med resten av laxen från i fredags till, för att göra det lite matigare. Vi gör numera krutonger på danskt rågbröd, och det är verkligen inte dumt!

Bedarö Bitter till, kvar sedan påsken.

Nu kaffe och chokladbit.

Ovanligt tidig middag idag, men hela dagen har varit mycket tidig för att vara söndag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blev det en bit på tok för mäktig köttfärspaj och ett glas röda antioxidanter.

Jag vet inte varför jag bestämde mig för att göra köttfärspaj, för jag tycker egentligen inte att det är gott. Första tuggan är god, sedan står det mig av någon anledning upp i halsen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi tog rester till förrätt ( lax med chili och honung, med en sallad till), nu ätit goda smörrebröd med diverse på, favoriten var rensteksröran.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Latmansmiddag idag också... Jag har liksom fastnat för det här med att lägga saker i en ugnsfast form....

Idag blev det centimetertjocka potatiskivor i bottnen, ovanpå det köttförs som jag bara plattade ut (inspirationen flödar) Sen skivade jag en hel bunt med knipplök, (bara blasten) över köttfärsen och sen tomatskivor ovanpå och en massa ost. Det var ungefär då jag kom på att jag glömt krydda.....
så jag kompenserade det hela med salt och MASSa paprika pulverovan på.

In i ugnen typ 1 timme (glömde det)..

Inte så dumt men så klart otroligt smaklöst så vi fick krydda de lite på tallrikarna. Till detta en pizzasallad och rött vin.

funderar på det här med purjulök och andra lökar man köper. Här är det ju sån otrolig service när man går in i en grönsaksaffär så de rensar och har sig och de frågar ALLTID om de ska skära av det gröna på purjulöken och blasten på knipplök.... WHY?!?! Det är ju det gröna som är gott ju!!!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll ska jag och min sambo gå ut och äta på min favoritrestaurang här i Göteborg - Angelos. På söndagar har de söndagmiddagar med 3 rätter för 249kr, och det är otroligt gott och prisvärt! Blir spännande att se vad de har för meny idag, men med all säkerhet så blir det något gott iallafall.
Menyn igår blev följande:

Förrätt: Halstrade pilgrimsmusslor på pata negra-skinka, med karl johanssvampkräm och balsamicoreduktion.
Varmrätt: Smörstekt sejrygg med dijonhollandaise, sparris och en ljummen potatissallad med sardeller och kapris

Fantastiskt gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi tog rester till förrätt ( lax med chili och honung, med en sallad till), nu ätit goda smörrebröd med diverse på, favoriten var rensteksröran.

Söt cross over med de danska mackorna med ren på! Ren är ju som alla vet en dansk klassiker!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Jag lovade fixa middag hos mina föräldrar ikväll men kommer av olika anledningar inte att komma till någon butik, så det blev soppa - bokstavligen - på en spik. Potatis, lök och morot frästa med curry och kokta i grönsaksbuljong, sedan mixat med kokosmjölk + salt och peppar efter behag. Blev riktigt bra faktiskt, jag tänkte att jag gör den tidigt så får den stå och gosa sig i ett par timmar och eventuellt bli lite utspädd med mer buljong eller kokosmjölk när jag värmer på den.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är ytterst ortodox i min matlagning;)


Ikväll blir det middag på Hurry Curry vid Hötorget, efter det Django ( inte mitt val, men den som fyller år fick välja). Kommer vara hemma efter midnatt, häpp vilken fest:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Snabbt uppstekt potatis från igår, stekt lax och broccoli, snabba ryck. Lax på grönsaksbädd till mig. Jag älskar lax men vet att jag borde äta vildfångad, inte odlad (och färgad?) ......
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde en snabb thaisoppa; fräste röd currypasta i olja, hällde i en påse Findus frysta rotfrukter, en halv hönsbuljongtärning och en burk cocosmjölk, kokade mjukt och mixade. Kryddade med limeblad och fisksås. Hade varit kul med lite riven ingefära och limejuice men det blev gott ändå.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Enkelt idag: grön tagliatelle med svamp som fick steka lite lagom länge i olivolja och sedan smaksattes med vitlök, massor av persilja och en skvätt vitt vin. Riven parmesan till, och vatten i glasen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi åt apelsinkyckling: marinerade kycklingben i pressad apelsin, lime, kummin, oregano, vitlök och piripiri, strimlade fänkål, morot och lök och la kyckling med marinad ovanpå, och lite smält smör och jerkkrydda på kycklingen efter halva tiden i ugnen eftersom jag är en sucker för frasigt kycklingskinn. Matkorn kokt i kycklingbuljong till.

Blev helt ok, men kycklingen hade gärna kunnat marinera uppåt ett dygn tror jag. Och lite pressad citron på grönsakerna innan man la på kycklingen hade inte varit fel.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sushi är så gott! Men jag blir aldrig mätt på det, behöver äta en extra måltid efteråt.

Här åt vi tagliatelle med ugnsrostade körsbärstomater, mozzarella och basilika.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har gått i barndom och är sugen på mat som jag åt i yngre år. Eller så är det snacket om falukorv tidigare i tråden som har påverkat mig. Vilket som så blev det min familjs variant på korv stroganoff i kväll - och den har nog inte mycket gemensamt med riktig stroganoff: :p Falukorv, gul lök, paprika, Heinz chili sauce, grädde. Och så ris till. Gud så gott det var! :D Det var flera år sedan jag åt falukorv (iaf hemma - möjligt att jag ätit det i andra sammanhang, men jag tror inte det) och säkert ännu längre sen jag åt korv stroganoff.

Nu längtar jag efter att få äta stekt falukorv med makaroner någon dag också. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag blir också mätt på sushi, men jag rodnar inte över det.

Igår blev det trösterik palak paneer från närmaste kvartersindier, naanbröd och vatten till. Får se om jag orkar laga mat idag (tveksamt).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag blir också mätt på sushi, men jag rodnar inte över det.

Igår blev det trösterik palak paneer från närmaste kvartersindier, naanbröd och vatten till. Får se om jag orkar laga mat idag (tveksamt).

Det låter som om det inte står helt bra till. Tänker på dig!

*kl*

Igår blev det plock. Ett par olika salame, fläskpastrami, kallrökt skinka... rökt feta (eller rökt ost PÅ feta hette den visst), en färskost med svartpeppar, Bavaria Blu och camembert. Samt cocktailtomater och rädisor. Och Chill Out Shiraz i glasen. Och surdegsbaguette, just det ja. Rackarns god var den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp