Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja det gör han helt klart, han är mer udda och kul. Men juryn har älskat Jenny från början, inte minst Morberg. Å andra sidan kanske de tycker att det är dags för en kille att vinna, det här är ju första gången en kille är i final. Och alla tre gillar ju den sortens traditonell mat som han gör.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är inte fel att bli tvåa i tv-tävlingar heller, det har ju tiden visat oavsett genre...så tror jag nästan att en andraplacering är med frihetstyglar mer attraktivt....
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har trott på Jennie som vinnare från början men alltid hejat på Carl (hallå, göteborgare!! ;)) - så jag kommer att sitta som på nålar på onsdag!

Glad att svettige Magnus åkte ut, han gick mig på nerverna något så vansinnigt. Fast jag gillade Helena.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*knapp knapp förresten*

Laxpuddingen igår blev riktigt god när jag fick ha lite input ;)

Idag har jag ätit laxmackor på riktigt svart rågbröd med pepparrot, citron och malen vitpeppar till både lunch och mellanmål.

Till middag blir det lite antipasto-aktigt, grönpeppar-Milano-salami, kallrökt skinka, en riktigt kladdig och god camembert och lite rökt lax (jag har ätit lax lördag, söndag, måndag, onsdag, torsdag denna veckan, pappa tror att jag kommer att utveckla gälar inom kort) samt förmodligen lite mer rågbröd. :d Åker bort över helgen så tänkte att det är lika bra att äta kallt och enkelt (och gott!) så att jag enkelt kan plocka med mig eventuella rester till eventuellt sugna ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har standard-jag-har-ingen-energi-att-laga-mat-mat i ugnen, jag har skivat potatis med skal på, skivat två sötpotatisar, klyftat 2 gula lökar, hällt över oliolja och generöst med salt och rosmarin, som ska stå i ugnen någon halvtimme -40-ish minuter, sen fräser jag upp halloumi och serverar lite slappig ruccola till.

*snörvel*
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag råkade nyss äta en mycket stor och mycket god vaniljbulle på stan. Måste dock äta något som påminner lite mer om mat än så också, är måttligt inspirerad efter bullen och äter dessutom ensam idag. Men jag kommer att vakna med migrän imorgon om jag hoppar över middagen.

Tyvärr åt jag en enkel med god omelett redan till lunch, så den enkla lösningen känns lite förbrukad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Lycklig!

Små nötfärsbiffar med massa grönpeppar, en urgod sallad med purjolök, en god pepprig sås och knapriga svampar med vitlök och persilja. En crozes hermitage av bra årgång till. Ibland blir det bra:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hyacinth - testade "din" blomkålssoppa förra veckan och den var jättegod. Vi hade varma mackor med Västerbotten till. Tyvärr var "den lille kräsne" (barnet) inte så imponerad trots försäkran från förskolan om att blomkålssoppa alltid går hem där. Suck. Han är typ uppfödd på korv och yoghurt, nästan inget annat passar.

Ikväll blev det spaghetti med tomatsås på körsbärstomater på burk med feta och frysta provensalska örter i. Kvällsmacka med ägg och kaviar.

I helgen kommer svärmor och hälsar på. Hon lagar verkligen god mat och brukar stå för matlagningen när hon är här. Imorgon har vi blivit utlovade lammgryta, det ser vi fram emot!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Glad att svettige Magnus åkte ut, han gick mig på nerverna något så vansinnigt. Fast jag gillade Helena.

Helena, ja. Hon måste verkligen vara en mästare på smaker, som juryn sa, eftersom hon tog sig så långt. Hennes val av rätter i topp fyra i Sveriges Mästerkock var väl alldeles för enkelt:confused:. Hur välsmakande hennes pestolax och lammspett med fetaröra än var så kan det väl inte vara mästerkocknivå? Och det kändes hugget som stucket vilket som var förrätt resp varmrätt, båda rätterna såg ut att vara ett mellanting.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Brorsan (fortfarande Norrlänning) har en tanke att man aldrig blandar ingredienser från olika världsdelar. Eller olika odlings-områden, kanske. Dvs han skulle t.ex. aldrig tillaga Renstek med - Mango! Eller Mandelpotatis ihop med Sötpotatis och tonfisk.

Vad tänker ni om det? Jag tycker det är en intressant tanke....... Själv blandar jag nog rätt hejdlöst...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Idag blir det ordentlig trerätters middag.
Förrätt: Avocado med en pepparrotsröra med strimlat rökt kött.
Varmrätt: lax i ugn med pressad potatis, ärtor och örtagårdssås. Grönsallad
Efterrätt: hemlagad jordgubbsglass (förhoppningsvis hinner den frysa klart)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag blandar vilt.


Ikväll blir det lax med chili, honung och lime, tillagas i ugnen.
Till det sallad, och till de som vill en liten potatisgratäng med massa vitlök. Vin eller öl till. Funderar på en liten löksoppa till förrätt... 5kg är fortfarande 5kg... Inte rört dem, blev blockerad.

I ugnen står just nu två amerikanska äppelkakor, bakar presenter till dotterns vänner, de rara pakistanierna (tror jag) som säljer blommor på torget. Hon får snittblommor så fort vi passerar ( dagligen...) så jag tänkte baka något för att återgälda gesten. Hoppas det blir bra:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är fortfarande hängig och inspirationslös. Ikväll äter vi ingen direkt middag, men har plockmat. Ett par olika luftorkade skinka, lite salami, kalamata och vanliga gröna pimiento-oliver, fetaost, tapenade, salta kex, färsk ananas med kokos & pumpafrön, päron, zets soltorkade tomater-creme, bruschetta på icas vacuumbröd, jumbokapris och fefferonisar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter kalas:)


Jag gör en löksoppan till förrätt, ser Leningradtrist ut, så det blir nog bra.
I receptet jag gjorde senast stå det en koktid på 10-15 minuter, nu får den puttra oerhört mycket längre.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag brukar inte blanda kök så mycket, utöver att byta ut lite grönsaker, typ ha morötter och broccoli i kinesisk mat, och mandelpotatis istället för peruansk potatis i peruansk mat. Tycker det är kul med variation, så jag lagat mat från de flesta av världens kök, men blandar inte så mycket - såvida jag inte är för lat för och handla utan slänger ihop nåt av det som finns hemma.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här blir det snäll husmanskost idag: risgratäng med skinka och ananas, känns lite som nåt som hade kunnat finnas i allt om mat på 70-talet, ner till fruktkonserver och malen ingefära i maten. Jag blev sugen på skinka och ananas, plus att det krävdes ett minimum av matlagning för att ställa den middagen på bordet, det var lagom idag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad tänker ni om det? Jag tycker det är en intressant tanke....... Själv blandar jag nog rätt hejdlöst...

Jag gör lite olika. Ser det som olika nöjen som är roliga på olika vis. Dels håller jag mig gärna till specifika kök och använder då "rätt" ingredienser i den mån det är möjligt. Dels tycker jag att det är roligt att blanda aktivt, och då kallar jag det gärna för cross-over, lite på skoj sådär.

Och sen finns ju då vardagsmiddagar som jag slänger ihop av det som finns hemma, och då kan det bli lite hursomhelst.

Sen kan jag också välja teman som: växer i min trädgård, eller börjar på en viss bokstav eller sådant som sonen tyckte om när han var liten eller snygga grönsaker, eller så. Men jag har nästan alltid något slags tema i bakhuvudet om det gäller matlagning jag lägger lite energi på, men temat kan vara helt ogenomskådligt för alla utom mig själv.

Idag har jag blandat kök lite lagom, tror jag, medelhavstema rakt igenom utom fiskarten: lax med mynta, citronmeliss och thaibasilika (örterna valda utifrån att de växer så bra i mitt fönster), tabouleh ("riktig", med jättemycket persilja och bara lite couscous), samt gnocchi som smaksattes med sardeller, olivolja, vitlök, rosmarin och dragon (kryddorna från mitt fönster och valda därför).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi är nyligen hemkomna från Berlin. Roligt som alltid att resa, men själva staden lämnade inga varmare känslor - kanske på grund av att det var svinkallt, mulet och blåsigt hela veckan. I riktigt vårväder kan jag tänka mig att den är mer charmerande. Berlinarna var dock trevliga, och vinet gott (liksom Radler, men inte Berliner Kindl - usch för blaskig lager!).

Vi har inte ätit särskilt tyskt förutom currywurst första dagen, vilket inte var någon hit. I övrigt lyxiga frukostar på hotellet, med egen frukostkock som tillagade omeletten/äggröran/pannkakorna enligt önskemål, rökt lax och allsköns mumsigheter, och sedan lättare förtäring och mer substantiellt på kvällen. Wienerschnitzel, japanskt och italienskt blev det, samt lite thailändsk nattmat här och där. Höjdpunkten var middag på KaDeWe - man fick välja råvara och tillbehör själv från enorma buffe-sektioner. Råvaran tillagades sedan enligt önskemål. Jag valde tonfisk, stekt medium, med en fortfarande rå kärna, med råsteka små potatisar, örter och citronsås. Himmelskt.

Nu skönt att vara hemma! Flygande Jakob idag - fy för den lede så gott det är. :D Imorgon papardelle med räkor, röd pesto, vitt vin, basilika och parmesan, och på söndag firar vi min födelsedag med räkcoctail till lunch, samt pilgrimsmusslor och blomkålspuré till förrätt, lammfilé med potatiskaka och cognacssås till huvudrätt, och pepparkakscheesecake med citron till efterrätt. Längtar redan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har standard-jag-har-ingen-energi-att-laga-mat-mat i ugnen, jag har skivat potatis med skal på, skivat två sötpotatisar, klyftat 2 gula lökar, hällt över oliolja och generöst med salt och rosmarin, som ska stå i ugnen någon halvtimme -40-ish minuter, sen fräser jag upp halloumi och serverar lite slappig ruccola till.

*snörvel*

Tack, tack, tack ... :bow: :bow: :bow: Kvallen's middag ar raddad. :p Fast det blir farsk basil istallet for rosmarin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Räkor igår, som sig bör i Bohuslän fast vi köpte dem i Göteborg ;). Min lokalbutik sålde pinfärska Smögenräkor för 139:- / kilot och de är så fantastiskt goda.

Hemslagen aioli och rostat bröd till. Och ett par glas Chenin Blanc. Mycket gott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp