Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har förresten ägnat hela påskhelgen åt att äta, särskilt sill, lax, bröd, öl och nubbe i olika konstellationer. Underbart gott! Härliga kakor och choklad till kaffet dessutom!

Nu stundar några dagars mer restriktivt ätande. Idag blev det linscurry med basmatiris och så min favorit: auberginchutney till.

Salteados till lunch förresten, på bortemot ett halvt kilo frysta gröna ärtor.

Jag drömmer redan om vad jag ska äta under den kommande helgen. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

hela romansalladsblad

Då är det kladdigare att äta en hamburgare på Max.

Hela blad, alltså. Jag brukar få min cesarsallad mer finskuren än så, om än inte alls finhackad. Det påverkar ju också om man kan äta med händerna. Det brukar gå finfint att med fingrarna fösa runt krutonger i dressingen, i alla fall. Härligt att äta krutonger och dressing och kalla det sallad. :p

Hamburgare äter jag väldigt, väldigt sällan, får jag erkänna, men sist det hände så åt jag pommes fritesen med fingrarna (och blev flottig).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och jag har aldrig ätit en ceasarsallad med annat än hela blad, annat än sån typ av ceasarsallad man kan få vid typ sillekrog utmed e4:an som då är gjord på isbergsallad...:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag minns nu. Det ska vara worcester sauce sa blir det allra godast. Jag ater caesar sallad jatte sallan, men nog tycker jag ocksa att det brukar vara stora blad aven om de ar 'tossed' och man inte kan ata med handerna.

Tur jag inte ar hungrig.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast det låter som att din dressing blir rätt trögflytande att pensla? Jag har inga problem med om maträtter är typ äkta eller korrekta eller inte, men vid isbergssallad drar jag öronen åt mig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad menar du med trögflytande? Det är en dressing, inte gelé, inte sås. Det är dressingkonsistens. :)

Idag har jag ett event ute, solen skiner och jag ska (genomförkyld) göra en lunchpaella på en murikka. Till kvällen lutar det åt att jag gör en sweet and sour-wok på äggnudlar och kycklingfilé, och så tror jag att jag har rödkål, blomkål, lök och morot hemma till det. Det får duga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ingen uppfattning om vad dressingkonsistens är, och egentligen heller ingen bestämd uppfattning om vad dressing är, vid närmare eftertanke. Det som serveras som dressing, är väl dressing, tänker jag. Jag räknar tex helt klart både typ Rhode Island och vinägrett som dressingar. De är inte trögflytande alls och skulle vara lätta att pensla om man ville det.

Det var det där med creme fraiche och riven parmesan, som gav mig intrycket av just en rätt tjock historia, som verkar svår att just pensla.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Igår blev det krismiddag. Köttbullar och spaghetti. Fast jag kokade lite gröna slemproppar till samt dressade lite isbergssallad med någon sorts vinägrett för att göra det åtminstone liiiite intressantare.

Ikväll ska jag ge mig på laxpudding för första gången i mitt liv. Tror bara att jag har ätit det en gång och då var jag halvimponerad men nu tror jag att jag har hittat några kombinationer av recept som kan bli lite roligare.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nyss hemkommen från att ha besökt släkten i storstan, idag blev det haloumi och frästa grönsaker perfekta till pasta. Till efterrätt en daimbiskvi som var i mäktigaste laget.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lite späkning i kombination med bristande lust för matlagning efter påskens frosserier har medfört att jag åt "grönsaker perfekta till sallad" med lammburgare till lunch, samt påvärmd linsgryta från igår till middag. Piggade upp det hela genom att steka riset i lök och gurkmeja samt röra ihop en raita till. Plus auberginechutney, min favorit.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mina sinusar har just blivit riktigt genomkorda. En portion Jambolaya pa basta Creole krogen i sta'n. Jag snyter mig fortfarande.:p Himmelens gott ... fast jag VET att jag borde bestalla 'medium' och inte hot.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Auberginechutney?

Recept?



Vi åt rester, ytterst spartanskt. Orkade inte ens titta på lökarna, utan stekte upp ris med grönsaker, yngsta familjemedlemmen åt köttbullar med gurka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

hehehe, färigköpt is da shit (så säger man tydligen om man ska vara cool :-)

Idag bidde det Fläsk kotletter med Blomkålsmos. Det sistnämnda smaksatte jag med passerade tomater i olja. Underbart gott!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Vilken underbar diskussion det blev om ceasardressingen :D Ska spara alla recept och göra dom och se vilken jag tycker bäst om :d

Men idag har jag strömmingfiléer, och tänkte göra strömmingslåda, och tänkte att det borde ni ha nåt gott recept på :p
Jag har ju ett vis jag brukar göra på men kan vara trevligt att variera sig lite. Jag har ingen grädde eller creme fraiche hemma men keso och mjölk :D

Så hjälp :bow:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Sveriges mästerkock: vilken drömfinal det blir:bump:

Visserligen är jag som tidigare övertygad om att Jenny vinner, men jag kommer att hålla på Carl, han är så skön!

Och om jag skulle bli bjuden på middag av någon av dem så skulle jag faktiskt välja honom, hans mat ser alltid så vällagad och god ut, även om den är mer traditonell än hennes.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej, jag kan vara nyfiken på koreanska smaker men det ser inte lika gott ut som hans rätter. Det är ju inte smak-tv men man ser hur vällagade de är, hans torskryggar t ex får det att rinna snålvatten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja absolut, hans mat SER så mycket godare ut. Och det är ju det enda vi kan bedöma än så länge! Ja, vi kan ju bedöma personligheter också, och där tror jag att Carl går igenom rutan mer än vad Jennie gör. Jag tror det är vägande i avgörandet i showen också, inte bara maten...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp