Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det var bekämpningsmedlen jag menade när jag skrev om de blanka tjusiga citronerna.

Sonens blanka stora citroner far ingen bekampning, men haller sig blanka, stora och fina anda. De ar inte alls lika goda som de jag hade, men ser mycket finare ut.

Är yucca samma som cassava? <snip>

Yes! och har ser vi dem ofta kallade Mandioca eller Tapioca. "Orginal namnen" kommer fran Caribien och Sydamerika sa det finns ju en del sprak att valja pa.:p

Kan ju tillägga att jag sett det mer som en kul grej än en delikatess.
Smakar inte srskilt spännande alls.

Som sagt ... de ar ganska smaklosa och anvands i Latin koken mest som starkelse (det gjors en hel del mjol och annat fran dem). Kryddningen ar viktigt ... och friterade av Cubaner ar de supergoda.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kan ju tillägga att jag sett det mer som en kul grej än en delikatess.
Smakar inte srskilt spännande alls.

Ja, de har väl samma roll i matlagningen som typ potatis har i Sverige? Men jag äter ju fullt frivilligt rårakor och liknande ibland, så varför inte cassavaplättar?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I dag har vi inte gjort någon middag. Tog för lång tid på ridskolan. Annars gör jag månadsmiddagar...fast denna månad kom jag bara till 23 st.

Vi tänkte äta Rysk köttfärspanna..gjort på quorn då..men det sket sig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den är giftig rå?

Skämt åsido, det är kul som grej betraktat, en lite böligare potatis.

Sök på cassava au fritata, eller lknande, så hittar du recept.
Jag kör på tastelines, och har modifierat lite efter behov.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall blev det farsk raviloi med vild svamp (kopte fardigt). Till det gjorde jag en pasta sas pa lite torkade trattisar med korsbars tomater, en skvatt vin, vit balsamvinager, buljong, kryddor och lite Arrowroot for att gjora det lite tjockare. Till det ett glas malbec. Nu funderar jag pa att gjora en paj. Jag har en bade hallon och blabar som jag behover gjora nagot med. :laugh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev en paj med tosca lock igen.:d Det blev hallon/blabar i dag. Jatte gott, men jag tror det blir mer 'blackberries' (kommer inte ihag det Svenska namnet just nu) nasta gang nasta gang jag aker till Farmer's Market. Jag ar sa addicted till paj med tosca ... mums!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Björnbär :d Jag har massvis i frysen som vi gör smulpaj av, ofta, gärna med äpple i dessutom. Hallon ibland . Grymt gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bjornbar ja:laugh: Jag koper lokala farska bar. Vansinnigt goda. Hallonen var inte riktigt sota nog annu, bjornbaren ar mycket battre och blabaren ar jatte fina.
Jag ar inte mycket for att baka utom matbrod, men smulpaj gjor jag da och da. For ett par veckor sedan, nar de forsta baren borjade komma, hittade jag ett recept med paj botten och tosca lock. Det ar min nya favorit. Jag gjorde tva en portioners i gar kvall, sa det star en pie och vantar i kylskapet.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tosca är enormt gott - man kan gärna äta det med sked istället för att bre det på kakan ;) Undrar hur det skulle smaka på glass? Måste testa.......
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har lagat pizza med rökt ost i kuber, smulad chèvre, fikon och ruccola, lite pinjenötter.
Mycket gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fick sötsug deluxe, och bakade kokostoppar. Pyttesmå kokostoppar är ljuvligt till vin. Sambon tittar lätt förfärat på mig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Fick med mig en färdiggrillad kyckling från affären :d
Funderade på kycklingsallad, men kom på att jag va sugen på "ceasar-style". visst har ni matgourmander nåt gott recept på ceasar-sås?
Hoppas bara att jag har ingredienser hemma :D

Help :bow:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

1,5 dl Vitvinsvinäger, - 2 msk
1 st äggula(or)
2 st vitlöksklyfta(or), pressade
peppar, nymalen
4 st sardeller
1 dl olivolja


Sen häller jag allt i en glasburk med lock och skakar...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sallad (pasta, gurka, små kvisttomater, bönmix, Apetina ost, grillad paprika, pesto arrabiata, majs, riven morot) och minibaguetter.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det fick det bli!
Hittade lite salladsdressing (färdigköpt) som fick åka med dijonsenap, olja och vinäger, och det funkade :) s&p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag trodde att man har mayonnaise och inte agg i Caesar sallad dressing? Atminstone har har man inte agg i den, har har man inte farska agg i nagonting utan att laga det.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu ingår ju för all del rå äggula i majonnäs, så du löser inte det problemet på det sättet. Cesardressing bygger ju på att ägg och olja binder ihop sig enligt samma princip som majonnäs, så sett, även om man brukar låta cesardressingen vara betydligt tunnare än majonnäs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp