Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det gjorde jag i klassrummet. Jag hade vattenflaskor till eleverna och sedan vaxte sotpotatis i alla fonster.:D Sa Har. Fast nar det var dags att ta av skotten och satta dem i jord fick eleverna ta hem dem.:p

Men alltså - blir det sötpotatisar om man planterar de där bladen i jorden? Eller blir det bara gröna blad? *hungrig Miran*
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag ar inte helt saker da jag vagrade bestamt att befatta mig med dem. :p Jag har ett svagt minne av att sonen tog livet av en i sitt rum, men att det mest var rejalt med blad. En riktigt fin planta ... formodligen ingen sotpotatis dock.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kvallen's middag blev kyckling burgare. Jag hade "whole wheat thins" istallet for 'riktigt' hamburger brod och inte hade jag nagon sallad, sa det blev farsk baby spenat under burgaren istallet. :p Lite udda men riktigt gott, fort gick det och matt blev jag.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Men alltså - blir det sötpotatisar om man planterar de där bladen i jorden? Eller blir det bara gröna blad? *hungrig Miran*

I vårt klimat blir det gröna blad, en slingrande Blomman för dagen-släkting, enligt mina studier av saken. Så är man hungrig är det bättre att äta upp sötpotatisen än att plantera den.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De sötpotatisar jag har sett i "min" butik, är lite osmidigt stora. De väger ca ett halvt kilo och uppåt ett helt kilo, styck.

De finns i mycket mer hanterbar storlek på min Ica, konstaterade jag igår.

(Varje gång jag är på Ica upptäcker jag att jag letar upp och studerar något från den här tråden:confused:. Är det inte konservburkar med tryck så är det majskyckling eller ekologisk paprika. Det sistnämnda finns dock inte. Däremot köpte jag för första gången ekologisk citron igår, efter entusiastisk rekommendation från omgivningen.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ekologisk citron är en av ganska få produkter där jag tror att det ekologiska valet är en positiv hälsofaktor för mig själv, eftersom det så förhållandevis ofta är skalet jag är ute efter.

Nu har de ju också blivit hanterliga i pris. Jag minns när de kostade runt 30 kronor styck och var små och skrumpna.

Säga vad man vill om konsumentmakten, men nog har jag ätit och druckit många undermåliga saker i min iver att göra ett ekologiskt statement i affären. Africafé, say no more. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fem kronor kostade min, och var ganska liten och skrumpen:D

Oaktat detta ska de dock vara väldigt mycket godare, enligt den som rekommenderade.

Och man kan ju fundera lite över vad de gör med de konventionellt odlade som är otroligt stora, jämna och blanka i jämförelse.

Jag har ett litet citronbegär just nu. Har hittat till Brämhults citronlemonad som är vansinnigt god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast att citronerna ser annorlunda ut ar formodligen bara for att det ar en annan sort. De som blir sa vackert formade och supergula har svart att klara sig utan bekampningsmedel. Vi hade tre olika citron trad i Florida, garanterat obesprutade. Tva hade de sotaste citroner jag nagonsin smakat men ocksa de absolut fulaste. Stora, men bade fula i fargen och hur "bumpiga" de var. Skalet var riktigt gott, men sa bumpigt att det var svart att riva av lite 'zest'. Det var perfecta citroner for "lemanade" (citron, socker, vatten).
Det tredje tradet hade sma citroner som inte alls var sarskilt goda, men dar skalet var slatt och fint och latt att riva lite fran.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

IMG_20130328_112654-300x225.jpg


Detta är yucca palm rot. Jag vill göra något gott av den, men har hitills alltid misslyckats:cry:

Ge mig tips!!!:bump::bump:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det har ser jatte gott ut. Det enda ar att yucca inte ar klart samtidigt nar man kokar den, sa den behover en del passning.

Det har ar nog den vanligaste yucca ratten i Sodra Florida och pa Cubanska restauranter har i sodra USA. Det kan vara jatte gott, men da maste yuccan passas nar den kokar sa den inte blir for overkokad (och man maste komma ihag att ta bort allt 'traigt' fran mitten av roten).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Är yucca samma som cassava? Jag brukar riva den i så fall, blanda med lite mjöl ch ägg, och krydda med anis. Sen steka i små plättar, i olja,
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, det var bekämpningsmedlen jag menade när jag skrev om de blanka tjusiga citronerna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Antingen som de är med salt, trevliga som förätt.
Eller med antingen en tomatsalsa eller en lime-dito med persilja, lime, vitlök, vårlök.
Funkar även med typ fläskfilé om man lagd åt det hållet, eller bacon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kan ju tillägga att jag sett det mer som en kul grej än en delikatess.
Smakar inte srskilt spännande alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp