Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kokosmjölk i sig är sötsliskigt så nja. Sötpotatis är väl inte behäftat med så söt smak egentligen, men den är hyllad av dietister för sina antioxidanter och mineraler. Ett mycket användbart livsmedel kan jag tycka.

Idag äter jag olivoljestekta auberginplattor med vitlök, halloumi och blomkålsrisoch en tzatziki till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag övar på sötpotatis. Jag har felaktigt trott i många år att jag inte tycker om det alls, men det gör jag. Fast jag har inte riktigt vant mig, eller vad man ska säga. Jag har inga självklara användningsområden för den ännu i min matlagning.

Att den är så nyttig hade jag inte ens koll på, men det är ju alltid en bonus.

Jag gillar inte riktigt att den envisas med att vara importerad från USA, det är egentligen lite för långt att åka för en rotfrukt, tycker jag. Odlas den inte i Europa alls? Någon som vet?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Europa vet jag inte, men jag vet att det odlas bade sotpotatis och Yams (nastan samma sak) i Afrika.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo, att den finns i Afrika vet jag, liksom i Polynesien och Kina och lite överallt. Men det var ju transportavstånden jag tänkte på. Nu har jag kollat upp den lite och kommit fram till att den kräver tropiskt klimat, så då finns den väl troligen inte i kommersiell odling i Europa, då.

En kompis planterade en gång en bit av en sötpotatis i en kruka, och det blev en slingerväxt. Det är en Ipomoea, och man ser tydliga likheter med vanlig Blomman för dagen, som många odlar i Sverige på sommaren.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror att sotpotatis vaxer mer i 'temperate' zoner, om jag inte minns fel odlas en hel del har i South Carolina liksom norr om mig i North Carolina. Beroende pa vad den har for "requirements" pa jordman och nederbord borde den kunna vaxa i sodra Europa kan man tycka.

Det gjorde jag i mitt 4'de klass, klassrum har.:laugh: Fast en bit hangdes med tandpetare pa toppen av ett vattenglas. De vaxer riktigt fort.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror att sotpotatis vaxer mer i 'temperate' zoner, om jag inte minns fel odlas en hel del har i South Carolina liksom norr om mig i North Carolina. Beroende pa vad den har for "requirements" pa jordman och nederbord borde den kunna vaxa i sodra Europa kan man tycka.

Tropiskt klimat och varma temperarade zoner, med stora krav på vatten.

Den kan säkert växa i södra Europa, den kan som sagt odlas som krukväxt i Sverige, men jag undrar om den finns i kommersiell odling i Europa. Det är en annan fråga än om den kan växa? Vad man tycker i frågan, tror jag tyvärr inte att den tar hänsyn till. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag vet att många i England vill odla sötpotatis (åtminstone låter det så i Trädgårdsprogrammet jag brukar lyssna till på BBC) men de får alltid svaret att säsongen är för kort - även i Storbritannien alltså! Kanske man kan förodla dem i en hink, som vi gör med potatis om man vill ha egen färskpotatis till midsommar? Om nu ens det räcker.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mina studier av saken igår, visar att de beter sig rätt olika mot potatisar. Tänk Blomman för dagen med klumpformad rot, där sötpotatisen är roten. Sötpotatis och potatis är mycket avlägset släkt, de tillhör samma botaniska ordning, bara.

Säsongen är nog för kort och för kall i England om man vill odla den för att skörda, men själva plantan är fin och den kan man tydligen odla. Någon liten klump att smaka på blir det kanske. Vad vet jag?

Den vill dessutom ha långa nätter, vilket tydligen bidrar till att man inte kan odla den här (förutom att det svenska och engelska klimatet påminner mycket lite om tropiskt).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blir det något som kallas mexikansk räkgryta. Vad som är mexikanskt med den har jag inte listat ut.
Skulle vara chilin då.

Innehåller färska champinjoner, paprika, squash, blomkål, morötter, chili i lite olika varianter (chipotle, färsk röd, cayennepeppar och en variant jag har på påse som bara innehåller skalet, inga kärnor av en god mild chili), vitlök, salt&peppar, chilisås, 1/2 dl matlagningsgrädde och sist räkor. Serveras med ris.

Vill man hylla sin barndom avslutas det med att man strösslar jordnötter över alltihop.

En barndomsgryta, sådär barnsligt god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här i södra Spanien kan man i alla butiker köpa sötpotatis i en massa olika varianter och det är väldigt billigt, alltså skulle jag gissa på att den odlas här då de även har de i "hål i väggen" grönsaksaffärer som mest bara säljer saker de odlat på sin egen gård.

På kanarieöarna hade var och varannan människa en sötpotatis i en petflaska på balkongen. Den gav typ 6 meter långa blommande revor och de växte väldigt fort .
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sötpotatis lär ska vara väldigt nyttigt, typ bland det nyttigaste man kan stoppa i sig. Det finns en japansk ö (har glömt vilken) där folk lever i evighet och dessutom har hälsan, och deras diet var huvudsakligen sötpotatisbaserad.

Tycker sötpotatis är lite småknixigt att laga mat med, pga den lite fadda smaken, men till salt och syrlig mat passar den bra, och grillad är den jättegod.

Äter sötpotatis till middag idag, faktiskt, en ny rätt som jag inte provat förut: papas huancaina. Det består av kokt potatis, kokt sötpotatis, kokt ägg, svarta oliver, och en sås man mixar ihop på lök, vitlök, paprika, fetaost, mjölk, paprikapulver och crackers. Väldigt lättlagat och helt ok som vardagsmiddag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blir det något som kallas mexikansk räkgryta. Vad som är mexikanskt med den har jag inte listat ut.
Skulle vara chilin då.

Innehåller färska champinjoner, paprika, squash, blomkål, morötter, chili i lite olika varianter (chipotle, färsk röd, cayennepeppar och en variant jag har på påse som bara innehåller skalet, inga kärnor av en god mild chili), vitlök, salt&peppar, chilisås, 1/2 dl matlagningsgrädde och sist räkor. Serveras med ris.

Vill man hylla sin barndom avslutas det med att man strösslar jordnötter över alltihop.

En barndomsgryta, sådär barnsligt god.

Det lät gott, faktiskt, hur gör du den? Bara bryner grönsakerna med chili och vitlök, och sen ett uppkok med grädde, och låta räkorna bli varma i maten på slutet?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här i södra Spanien kan man i alla butiker köpa sötpotatis i en massa olika varianter och det är väldigt billigt, alltså skulle jag gissa på att den odlas här då de även har de i "hål i väggen" grönsaksaffärer som mest bara säljer saker de odlat på sin egen gård.

På kanarieöarna hade var och varannan människa en sötpotatis i en petflaska på balkongen. Den gav typ 6 meter långa blommande revor och de växte väldigt fort .

Kul! Vad finns det för olika sorter? Här i Sverige har jag bara sett den oranga, avlånga varianten, som gigantiska potatisar som är spetsiga i ändarna, typ.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag hesiterar lite inför ingefära därför att jag inte har någon hemma och redan har varit ute och frusit i flera timmar idag. Å andra sidan är det bara ett par hundra meter till affären.

Kokosmjölk känns lite innovativt! Det använde jag mycket för några år sedan, men sen kom det av sig. Ett recept på nätet föreslog grädde, men det kändes lite unket (inte minst efter gårdagens våffelfrosserier). Kokosmjölk känns ju lättare och friskare.

Frågan är om det blir lite sött med både sötpotatis, butternutpumpa och kokosmjölk.

Nej, det blir gott, men man behöver lite syra och friskhet för att balansera upp det - i med ingefära, pressad lime och helst låta några limeblad koka med också, så blir det gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter som en bra rätt att ta till när man har lite olika grönsaksslattar att göra av med, typ fem champinjoner, en paprika, en halv squash, osv!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Känns som du har tittat in i vår kyl:D

Den är mitt alternativ till soppa, när resterna inte lämpar sig för det.
Blir vildris till, så känns det piffigare.


Kul med all sötpotatis, jag älskar den! Har den till de mesta, roligt att lära sig mer om den.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

På kanarieöarna hade var och varannan människa en sötpotatis i en petflaska på balkongen. Den gav typ 6 meter långa blommande revor och de växte väldigt fort .

Fast det borde inte bli någon skörd på det viset, utan det blir just slingerväxten, Ipomoea batatas, som ser ut som Blomman för dagen ungefär och är släkt med den (den heter också Ipomoea).

Jag tror att jag ska odla mig en sådan nästa gång jag köper sötpotatis.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej, det blir ingen skörd, folket är bara ute efter den vackra blommande slingerväxten. Räcker med en potatis i en petflaska med vatten, enkelt snabbt och billigt att få grönska på balkongen.

Kan ta lite foto i morgon på de vanligaste sorterna. De ligger oftast tillsammans med en annan intressant sak som äts mkt här, ungefär som vi äter potatis, nämnligen Yukapalm rot. Jag har testat och jag gillade den inte alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Yucca ar en stapelvara i cubansk matlagning. Yucca fries (fritas) ar en av mina favoriter, men det finns annat som ocksa ar jatte gott. Jag tror att det helt beror pa hur det lagas till och framfor allt hur det kryddas. Jag foredrar yucca fries framfor french fries:d

Jag kom just ihag en yucca ratt med nagon sorts garlic sas ... jatte gott, men ibland kan konsistensen bli ganska acklig. Yuccan kan latt bli "mushig" och lite overkokad.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp