Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Frukost: rostad smörgås med leverpastej och gurka. Havregrynsgröt med jordgubbssylt och mjölk

Fika: Pringles chips och ett wienerbröd

Middag: Åt ute på Thai, beställde kyckling med thailändska grönsaker, och till efterätt vaniljglass med friterad ananas.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Rodbets gratangen var tunna skivor av rodbettor och lok i lager med geteost och farsk hackad basil emellan, med en skvatt gronsaks buljong, salt och peppar. Det var supergott!:d

Nu star en liten paj i ugnen med bar och tosca "lock". Hoppas att den blev lika god som toscan innan den akte in i ugnen.:p Jag ska verkligen inte handla pa Farmer's market ... Jag har fortfarande aldeles for mycket gronsaker och bar i kylen. Det kommer att racka hela veckan.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det var en av de basta pajer EVER! Farska blabar och bjornbar med paj botten och 'tosca lock' med en klick frozen yogurt, vanilj smak.

Egentligen tankte jag bara lagga till att rodbetts gratangen ju inte var sa dar "simmig" som en potatisgratang blir, men det gjorde faktiskt ingenting och den var riktigt god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Varmrökt lax, potatissallad på cypriotisk bankrutt färskpotatis (smakar sand), rädisor, ruccola, majonäs & gräddfil, balsamvinäger, kapris och vårlöksblast och rosmarin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Precis så. Och det är i just såna här sammanhang man kan lära sig, i en mattråd på buke. Som sagt så är medvetenhet det första steget vad gäller förändring. Jag hoppas inte djurjouren eller hastflicka tar dessa inlägg som personliga påhopp, det är många små sammanhang som lägger grund för stora sammanhang. Som naturskyddsföreningen säger, så är vi jättemånga som ska göra det jättelilla för att det ska bli en jätteinsats för såväl djur som natur.

Visst lär man sig! Jag ska villigt erkänna att jag faktiskt inte hade en aning om att hajar är utrotningshotade. Eller, egentligen visste jag säkert om det, men kopplade inte... det känns som om jag har ätit haj i något sammanhang när jag var yngre men det var förmodligen håkäring som fastnat i krabbgarnen och som de vuxna sa till oss kids att det var haj för det var ju lite häftigt...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är väl en hel del med just haj, som är lite mindre trevligt. Metoden att skära ryggfenan av levande hajar och sen slänga tillbaka dem i havet t.ex. Och det grymmaste av allt, fisket med levande djur (katter, hundar) som får en krok genom nosen och sen kastas överbord i en lina, sen får dom simma tills hajen tar dem. Förbjudet, givetvis, men det förekommer och jag vill inte se fler bilder som visar metoden, tack.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

<snip> Och det grymmaste av allt, fisket med levande djur (katter, hundar) som får en krok genom nosen och sen kastas överbord i en lina, sen får dom simma tills hajen tar dem. Förbjudet, givetvis, men det förekommer och jag vill inte se fler bilder som visar metoden, tack.

Det har jag aldrig horttalas om:eek: och vill inte heller se nagra bilder. I Saudi (jag fragade fiskarna sist pa fisk marknaden) anvander de kott spill och inalvor fran slakt, vilket jag tycker ar helt okay. I florida ar den enda lagliga metoden kastspo och de flesta fiskar haj fran stranden.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tänkte göra våfflor, men det går åt skogen.
Är helt ur form och har tillfälligt tappat tron på mänsklighten (dramaqueen? Jag??) .
Följer således mina impulser och gjorde en sats gubbröra. Sambon kommer bli överraskad...
Det blr den och bröd, och en öl till.

Barnet får pannkaka, ett ok våffelsubstitut tycker hon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ojdå, hoppas att din tro på mänskligheten snart är rehabiliterade igen.

Min son var här på middag. Vi åt ugnsstekt klyftpotatis, lammfärsbiffar med spiskummin och mejram i, broccoli marinerat i citron, vitlök och tistelolja, kronärtkockssallad med granatäpple och en enkel yoghurtsås med sumak i.

Alla åt så lite som möjligt av denna helt ok middag, för att spara aptit till våfflorna.

Nu rullar jag fram.

Sonen fick med resterna av middagen hem till sina matlådor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Du har flera gånger nämnt tistelolja! Jag har aldrig hört talas om det förut, vad är speciellt med den?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mest att det är skojigt med olja av/från tistlar.

Men den är god, lite nötig i smaken. Den flaska jag har nu kommer från BioFood, och finns i vanliga hyfsat välsorterade affärer.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi missade våffeldagen, det blev en indonesisk kycklinggryta på kyckling, romanesco och kokosmjölk med lök, vitlök, korianderfrön, galanga, limeblad, citrongräs, färsk gurkmeja och lagerblad. Helt ok!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den vodka gravade laxen var inte sa god som jag trodde ... Jag har en bit till att halstra och den ska kryddas lite mer specifikt nar jag steker den.

Rodbettorna var supergoda i kvall, rivna med en riven lok, farsk basil, salt, peppar och riven lagrad cheddar cheese (bade blandad i och som ett lock pa toppen) gratinerad i nastan en timma. Vansinnigt gott. Jag har mer rodbettor ... mycket mer.:p

Da jag firar att min nasta valp:love: foddes i morse drack jag Malbec till och det blir en paj med vinilj frozen yogurt om en stund. Och ett till glas Malbec.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kan inte bestämma mig för om jag ska försöka grava en laxsida eller inte. Det är ju gott, men jag undrar om den hinner gå åt.

Idag ska jag göra en soppa på en överbliven bit butternutpumpa och en halv överbliven sötpotatis. Jag kryddar just nu allting med rökt paprika och spiskummin. Det funkar säkert jättebra till soppan, men det vore roligt med någon ny idé ibland som omväxling.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Planerar att göra något enkelt även idag, har noll inspiration.
Pastamednågot... Det blir nog bra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ingefära, gurkmeja o spiskummin? Eller ingefära, vitlök o kokosmjölk?

Jag hesiterar lite inför ingefära därför att jag inte har någon hemma och redan har varit ute och frusit i flera timmar idag. Å andra sidan är det bara ett par hundra meter till affären.

Kokosmjölk känns lite innovativt! Det använde jag mycket för några år sedan, men sen kom det av sig. Ett recept på nätet föreslog grädde, men det kändes lite unket (inte minst efter gårdagens våffelfrosserier). Kokosmjölk känns ju lättare och friskare.

Frågan är om det blir lite sött med både sötpotatis, butternutpumpa och kokosmjölk.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter väldigt sött.



Jag har ångrat mig, jag bakar nån naan-variant och gör en Balti med kyckling. Livet blir inte roligare för att man lider på den kulinariska fronten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp