Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Precis så. Och det är i just såna här sammanhang man kan lära sig, i en mattråd på buke. Som sagt så är medvetenhet det första steget vad gäller förändring. Jag hoppas inte djurjouren eller hastflicka tar dessa inlägg som personliga påhopp, det är många små sammanhang som lägger grund för stora sammanhang. Som naturskyddsföreningen säger, så är vi jättemånga som ska göra det jättelilla för att det ska bli en jätteinsats för såväl djur som natur.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Blomkålssoppa till lunch, riktigt gott. Hade i en nypa gurkmeja för att den skulle bli gul enligt önskemål får 3,5åring.
Knaprig bacon till, och en bit surdegsbröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En påse fryst blomkål eller ett huvud färsk, en buljongtärning (kyckling tycker jag blir godast) , en gul lök, en mjölig potatis och svartpeppar.

Jag börjar med att fräsa löken mjuk, sen i med resten plus vatten så det knappt täcker.

Koka allt mjukt, sen i med mixerstaven och kör slät. Denna gång en nypa gurkmeja, men det var för att blidka en treåring.

Red av med lite mjölk eller grädde, i med näve ärtor. Soppan ska vara krämig, så inte för mycket vatten i kastrullen.

Toppa med knaperstekt bacon vid servering, och lite ärtskott eller annat grönt.


Sen byter jag ut blomkålen mot broccoli, purjo, sparris, eller vad jag är sugen på.

Tar 15 minuter att laga, så perfekt snabblunch.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Självklart tar jag inte det som ett personligt påhopp, jag älskar fakta och information och forskar runt lite när jag får nys om saker. Ska kolla i affären nästa gångvilken sorts haj det är som säljs.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En halv Ica Pizza Mozzarella, första varma maten jag ätit denna vecka. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tar absolut inte illa upp ... men jag far kanske fundera vidare pa om jag koper haj eller inte. ;)

Jag skulle inte dromma om att kopa commersiellt fiskad haj, eller att ata haj, och sarskilt inte shark fin soup, pa restaurant. Dessutom visste inte att Blacktip Shark ar endangered. Det kunde jag inte ens tanka mig med tanke pa hur man far passa sig for att simma in i dem nar man dyker utanfor Jeddah och hur manga som 'cruisar' upp och nerfor Atlant kusten av USA ett par ganger om ar.

Florida valdigt strikta regler vad det galler haj, man kan endast fanga haj genom att fiska med spo och endast en haj per person och dag och bara vissa sorter (daribland blacktip och spinner, medan smooth hammerhead var tagen av listan for nagot ar sedan tror jag).
De ganger man hittar hajar pa farmer's market ar det (atminstone i Flagler Beach dar jag brukade handla nar jag bodde dar och det ar nu 6 ar sedan) en eller tva som ungdommar har fiskat den morgonen. Jag antar att det ar olagligt att importera haj, da det inte finns att kopa nagonstans i Florida, eller har, vare sig i fisk disken eller frysdisken och nu har en del stater ocksa forbjudit forsaljning av Shark Fin Soup:laugh:.
I Saudi ar det dock lite annorlunda. Handlar man pa fiskmarknaden dar ar det sma batar med "gammaldags" fiskare som gar ut och fiskar. Det finns inga stora comersiella fartyg, och jag har lite svart att vara 'environmentally upprord' pa den 'lille' fiskaren som fiskar pa samma satt som de gjorde for 100 ar sedan, Jag lar inte kopa nagon mer blacktip dock. Daremot handlar jag inte fisk fran frysdisken annat an om det ar klart markt var den kommer fran da valdigt mycket importeras fran Asien och Afrika.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack snälla! Ska prova snarast.

Kl

Ikväll var vi hemma hos några kompisar som är några riktiga långkoksfantaster. Sambon hoppades på chili, den de lagar är väldigt god. Men det blev gulasch som inte gick av för hackor den heller.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Håller på att bli sjuk, ur form, kände inte för att laga mat..Alls.... Sambon har alltid ett lager hamburgare och pommes i frysen (jag står alltid för all matlagning och han för saneringen efteråt, bra deal) ifall han av någon anledning skulle behöva laga mat. Så jag lade hamburgare och pommes i en långpanna och serverades det hela med ketchup. Sambon jätteglad..... jag känner mig som en dälig husmor...Men så blir det ibland...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ett par bitar Alaska lax sa ikvall blir det stekt lax med rodbetts mos ... tror jag. Nu ska hastarna tittas till, under tiden far jag fundera pa vad jag tanker gjora med rodbettorna.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Köpte två pizzor på väg från stan. Dottern, också slemproppsallergiker, beställde en pizza med lufttorkad skinka och ruccola, och som skulle toppas med oliver och olivolja med pesto, men eftersom hon är allergisk mot pinjen då så sa hon att det fick under inga omständigheter vara pesto på pizzan. Själv valde jag att vara wild n' crazy och beställa en båtpizza som några kollegor alltid köper. Jag valde en med kyckling, fefferoni och sallad och vilökssås. Ja, man vet ju aldrig, det kan ju vara gott?

Tre mil senare, öppnar dottern sin pizzakartong. Jodå, fullsmetad med olivolja med pesto. Vafaan. Det telefonsamtalet kan jag lova att den killen på pizzerian helst hade sluppit.
Jag fick ringa till lokala pizzerian och beställa annan pizza till dottern. På vägen för att hämta upp den slängde jag av pizzan med peston till en kollega som tacksamt tog emot.

Och sen hemma börjar jag äta båtpizzan. Liksom...nä. Det var INTE gott. Ihoptjofsatt flottigt och näe.

Nu har jag istället ätit kvarg med protein, på riskakor och toppat med körsbär, och så baljar jag te.
Dottern var dock nöjd med sin pizza.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll blir det hemmagjorda hamburgare, på naturbeteskött och en massa mums till: Avocado, grillad paprika och allt möjligt annat. Känns helt ok! Får se vad jag ska äta av detta, nog en burgare utan bröd, tror jag.....

2,7 kilo kvar att tappa! Känns konstigt, efter alla dessa år av mer eller mindre lyckade försök!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunch: ne...jag menar chokladbullar :D

Kvällsmaten blir revbensspjäll som jag kommer att tillaga i en ugnsform tillsammans med potatisklyftor model stora samt halverade lökar och tomater. Grillkrydda på toppen. Japp, jag är fortfarande ur form..... Fantasin flödar verkligen.....
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunch/middag och matlåda till jobbet; raggmunk med stekt eko-sidfläsk, rårörda lingon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag 'gravar' just nu ett par bitar av min Alaska laxfile i en vodka jox. Det ska bli spannande att smaka det, men det ar inte klart forran i morgon eller Tisdag. I kvall blir det lax burgare ... jag har fortfarande massor av rodbettor jag maste gjora nagot med ... kanske en rodbetts gratang till. Hmmm ...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ett par bitar Alaska lax sa ikvall blir det stekt lax med rodbetts mos ... tror jag. Nu ska hastarna tittas till, under tiden far jag fundera pa vad jag tanker gjora med rodbettorna.:p
Vad spännande det lät! Hur gör du rödbetsmos? Vad brukar du ha det till (förutom lax då, som jag inte äter ;)).
Lunch/middag och matlåda till jobbet; raggmunk med stekt eko-sidfläsk, rårörda lingon.
Men åh, MUMS! Jag har varit sugen på råraka och raggmunkar hela helgen men inte kommit mig för att laga knappt någon mat alls (har pulat med hemtenta sedan i torsdags). Får passa på att äta det innan jag far till särbon i nästa vecka. Han är nämligen en sådan där konstig typ som inte gillar råraka och raggmunk! :eek:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det finns ingenting "brukar" med det alls. Jag var pa 'Farmer's Market' och handlade aldeles for mycket av allting. Jag gillade rodbets moset hogt och rent i gar kvall ... utom konsistensen. Jag kryddade det med salt, peppar och lite cranberry/balsamic vinegar och det var jatte gott. Jag tror att jag blandar i en liten potatis nasta gang.
I kvall tror jag att jag gjor en liten rodbets gratang. Det blir spannande.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunch/middag och matlåda till jobbet; raggmunk med stekt eko-sidfläsk, rårörda lingon.

Åh, sådan mat är så galet gott ibland!

Här blev det Pasta Putanesca, enkelt och gott. Massor av riven parmesan till.

Imorgon är det våffeldagen för oss som bryr oss om sådant!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp