Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oh ... och yucca chips kan vara himmelskt goda:d

Fragan ar varfor jag inte kan sluta tanka pa all god fried mat. Jag har just atit en god (faktiskt riktigt god) sallad och en liten paj till efteratt. (Jag alskar mina enportioners pajformar fran UK:p)
Nu ar dock alla farska bar fran Farmer's Market slut. Jag behover aka tillbaka i morgon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, exakt, muchig och överkokad blir den väldigt lätt. Har du ett bra recept på något got med yucca rot så tell me, det STÖR mig att den säljs i mängd men att jag inte kan tillaga den så den blir god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fried mat, choklad, kakor, ostmackor....... Been there, dome that...
Det går ju liksom inte att sluta tänka på sånt, det är gott!!!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har bara provat med yucca sjalv, ganska 'unsuccessful' ett par ganger men det finns i alla affarer har ocksa da vi har en stor population fran sydamerika och caribien. Det ar dock nagot jag nastan alltid bestaller pa cubanska restauranger antingen yucca eller plantains ... eller oftast bada:p. Det ar ofta svart att laga nya "gronsaker" sjalv nar man inte ens riktigt har forstaelse for hur det kan smaka. Nopal (cactus) ar en annan som ar svart om man inte ater bara 'prickly pears' ra och inte kan jag fa till plantains lika bra som Latin Amerikanska restauranter heller men det ar lattare att laga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll lammfärsbiffar med myntayoghurt, halloumi, grönsallad med apelsinklyftor och ugnsstekt potatis.
En liten tomatsalsa också.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Räcker med en potatis i en petflaska med vatten, enkelt snabbt och billigt att få grönska på balkongen.

Jag kan inte sluta att tänka på detta. :D Kan du beskriva det lite mer ingående? Skär man av flaskan för att få i sötpotatisen, eller hur gör man?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hm... Ärligt talat vet ej... Aldrig gjort det. Men när jag tänker på de jag sett som gjort det så kan jag inte minnas att flaskorna varit avklippta. Kanske räcker med en bit av en potatis bara? Jag har mest beundrat grönskan liksom...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har också snöat in på sötpotatisgrönska, det r den blivande balkongen som hägrar tror jag.

http://frobok.blogspot.se/2012/03/enkelt-driva-sotpotatis.html

""Här kan man snacka om jättefrön! Det är förstås sötpotatis eller batat, Ipomoea batatas, som finns i grönsaksdiskarna. Det är en avlägsen släkting till potatisen och närmare släkt med blomman för dagen. Det är tämligen lätt att få fart på en sötpotatis. Sätt den i ett trångt glas och fyll på vatten så att den tjockaste kortsidan bara snuddar vid vattnet. Håll vattennivån. Där kommer rötterna att växa ut. När det ser ut ungefär som på bilden (klicka så blir bilderna större) planterar du bataten i jord med en mindre del under ytan. Snart växer det ut dekorativa rankor, som är fina i sommarens krukor. Den gamla knölen försvinner bort så småningom. Det händer att plantorna får små blomman för dagen-lika blommor. Detta är en odling som barnen gillar.""
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tror att jag satsar på att odla min sötpotatis i det mer vädersäkra vardagsrumsfönstret, istället för på balkongen. De balkonger Djurjouren skriver om befinner sig väl i södra Spanien, vilket min balkong inte gör. Då tror jag att chansen att den blommar blir större.

De sötpotatisar jag har sett i "min" butik, är lite osmidigt stora. De väger ca ett halvt kilo och uppåt ett helt kilo, styck.

Men jag ska välja ut ett välformat exemplar och odla det enligt de anvisningar du länkade till. :laugh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag kan inte sluta att tänka på detta. :D Kan du beskriva det lite mer ingående? Skär man av flaskan för att få i sötpotatisen, eller hur gör man?


Det gjorde jag i klassrummet. Jag hade vattenflaskor till eleverna och sedan vaxte sotpotatis i alla fonster.:D Sa Har. Fast nar det var dags att ta av skotten och satta dem i jord fick eleverna ta hem dem.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunchen blev våfflor med saffran i, till det lingongrädde.
Enormt gott och mastigt, nu utslagen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kokt potatis, sugar snaps, quornfilé, små kvisttomater och creme fraiche med färsk timjan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Gjorde en lammstek ikväll som, för första gången, blev riktigt mör och god, och såsen till blev himmelsk!!!!! Till den, en massa ugnsrostade grönsaker (potatis, morot, palsternacka, lök, paprika, vitlök...Plus färska örter: rosmarin, timjan.....vitlök) mintsås och svartvinbärs-gelé. Otroligt gott. Till efterrrätt en Treacle Tart (pajskal med sirap-och-brödsmulefyllning) med vaniljglass och custard (vaniljsås) för att blidka Mannen, som normalt inte gillar kött alls (men idag fick han erkänna att det blev gott...) och som egentligen skulle fått sin Efterrätt på söndag då han fyller år.
Till, ett glas rött (El Coto, billigt men gott!) och sen ett glas Rosé - jag tycker rosévin SER så otroligt gott ut men när jag dricker det blir jag alltid lite besviken. Detta var dock ok - Collavery - ett sånt vin jag vill ha ett glas av medan jag påtar i min kära trädgård om våren och sommaren.......

HerreGud! Jag glömde ju Getosten som skulle smulas över grönsakerna!!!!! Suck. Får ta den imorgon, till kycklingen.....
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu ar jag jattesugen pa vafflor. Har jag gradde som ar atbar sa blir det vafflor till middag i dag. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Senaste Sveriges mästerkock var ett bra och spännande avsnitt!

Ja! Jag glömde helt av att titta i onsdags så jag tittade på Play idag och satt som på nålar. Jag blev förvånad över resultatet faktiskt, inte för att jag inte höll med men det kändes som om domarna var mer kritiska mot de andra två.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi har varit på en riktigt bra restaurang ikväll! Den ligger mycket vackert, precis längs Stångån, så vi har suttit i ett inglasat rum och sett kvällen sänka sig över stan, medan de kulörta lyktorna tänds runt omkring. Mycket trevligt. Vi åt båda lättrimmad och grillad hälleflundra, med potatispuré (rejält svartpepprig), citron- och pepparsås, frästa rädisor och avokado, och hårdstekt rökt lax i små smulor. Innan detta amuse-bouche på stekt abborre med råraka och majonnäs på brynt smör, samt en brödkorg to die for: olivolje- och rosmarinbröd, mörkt bikarbonatbröd med torkad frukt, mini-filmjölkslimpa och fröknäcke med havssalt, och hemkärnat smör. Till allt detta hallonmojito och en riktigt bra Chablis. Åååååååååååh. :love:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det var väl hans vitvinssås som var så tunn? Tror det var den som fällde honom isåfall.

Kommer att sakna honom:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp